irodalom
„Hogy ne bukjunk el, végtére is két út kínálkozik. Megmenekülünk néhányan, ügyességünknek vagy a véletlennek köszönhetően, hátrahagyva a többieket. Lehettek volna ők is ügyesek vagy szerencsések. A másik út mára nehezen komolyan vehető, titokban mégis vágyott kockázata a létezésnek. Az, hogy megszólalunk: önmagunkról például, és nem önmagunkért” – írja Beck Zoltán a nemrég megjelent antológiát ajánlva.
Az est kezdetén a beszélgetésekre és felolvasásokra való ráhangolódásként Girl in the Mirror (Ruskó Eszter) zenélt. Az eseményt Pion István nyitotta meg, aki ismertette az est menetét. Első körben a kötet két szerkesztőjét szólította, Élő Csenge Enikőt és Bárány Bencét. Mielőtt rátértek a kötet bemutatására, Pion István arra kérte Bárány Bencét, hogy röviden ismertesse a Vatest. Megtudhattuk, hogy a Vates a kezdetekben a magyar irodalom által inspirált ruházati márka volt, amely mára már a művészetből is merít inspirációt. A ruhamárka mellett igyekeznek olyan művészeti projekteket is létrehozni, melyeknek jelentős pozitív hatása van a társadalomra nézve. Ezt bizonyítja, hogy megszületett a kötet is. Élő Csenge Enikőhöz fordulva a moderátor arról érdeklődött, hogy hogyan lett a kötet egyik szerkesztője. A válaszból kiderült, hogy Bárány Bence megkeresésére vett részt a szerkesztői feladatban, melyet örömmel végzett. A kortárs szövegek összegyűjtése és szerkesztése szerinte könnyed és organikus munkafolyamat volt. Bárány Bence a versek válogatásához szeretett volna egy pszichológiai modellt alkalmazni. Célja az volt, hogy a versek olyan szerzőktől származzanak, akik több figyelmet érdemelnének, egykötetesek, vagy publikálnak, de még nem jelent meg kötetük. Ezt követően Élő Csenge Enikőtől megtudhattuk, hogy a kiválasztott pszichológiai modell a kötet felosztásából is visszaköszön, ugyanis Tory Higgins selfdiszkrepancia-elméletét követi. Az elmélet szerint az énkép és az önreflexió három aspektusban érhető tetten: egy ideálisban, egy aktuálisban és egy elvártban. A kötet ciklusai is ezt a három fázist követik, melyeket három egymást követő illusztráció is kiegészít. A szerkesztőkhöz intézett záró kérdésre adott válaszból kiderült, hogy a Felhajtóerő cím közös megegyezés alapján született és a kötet borítóján lévő illusztrációkkal is összefügg.
A beszélgetés után a kötetbe válogatott versekből nyerhettünk ízelítőt. Elsőként Terék Anna megzenésített versét hallhattuk Ruskó Eszter előadásában, majd Kemény Zsófi, Kemény István és Fehér Renátó olvasta fel a kötetben szereplő versét.
A felolvasásokat újra beszélgetés követte. Szenderák Bence, a kötet felelős szerkesztője, miután röviden ismertette a Jelenkor kiadót, a munkafolyamatról mesélt. Megtudhattuk, hogy nem volt szükség szoros korrektúrára, és a más jellegű feladatok is gördülékenyen történtek.
A következő felolvasó blokkot Erdős Virág nyitotta, akit Závada Péter, Kósa Eszter, Pion István, Simon Márton és Kustos Júlia követett. A felolvasások között Girl in the Mirror zenélt. A telt házas esemény végén a közönség zöme elégedetten lapozgatta az újonnan beszerzett Felhajtóerőt.
Fotók: Vates hivatalos Facebook oldala / Jelenkor hivatalos Facebook oldala