bezár
 

zene

2008. 08. 17.
Elvis Presley és a Metallica találkozása Dániában
Sziget, 2008. augusztus 13. 1. nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Elvis Presley és a Metallica találkozása Dániában Hogy hogy is néz ki a címben előirányzott jelenség? Zúzós gitárok, húzós tempók, és valami ördögien jól elcsípett rockenroll hangulat, Elvis-hangú és fazonú jópofa énekessel. A dán Volbeat volt az első külföldi fellépő a Hammerworld színpadon.

prae.hu

Valójában meglehetősen fura, hogy hazánkban – most nem számítva a nyugatról érkezett fiatalokat – annyian ismerik és szeretik a Volbeatet, mint amennyien szerda este kíváncsiak voltak rá. Ugyan a Hammer sátor valamelyest összemenni látszik a korábbi évekhez képest – nem tudom, van-e mindennek köze ahhoz, hogy a Sziget poros és kies perifériájáról bekerült majdnem a Nagyszínpad mellé –, így is bő félház, uszkve ezer-ezerötszáz ember lehetett kíváncsi az Elvisbe oltott Metallicára (vagy Metallicába oltott Elvisre).

Előttük a Road melegített be, őket pedig a sajnos talán egyre kevésbé népszerű Black-Out vezette föl, végre megfelelő dobhangzással. A koncert nem minden pontja úgy sült el, ahogy tervezték – kis ideig a gitár teljesen elszállt, az énekes pedig korántsem volt e koncerten a helyzet magaslatán –, ennek ellenére a leghűségesebbek egyetértő bólogatással kísérték a produkciót. Valahogy mégis az az érzésem, mintha a Black-Out képtelen lenne új rajongókat találni. Ez azért is fura tapasztalat, mert amíg középiskolában magam is sokkal inkább lelkesedtem a zenéjükért és a szövegeikért – utóbbit ma kimondottan zagyvának és rosszul megírtnak tartom –, addig az időközben lanyhuló figyelmem és érdeklődésem mintha objektív jelenséggé vált volna: úgy látom, mind kevesebben vannak, akik betérnek a zenekar koncertjeire. Persze lehet, hogy tévedek, és a benyomásaim helytelenek.

A Volbeat kevéssel nyolc óra után kezdett, a nagyjából egyórás program gerincét a tavalyi Rock the Rebel/Metal the Devil lemez legjobb dalai adták. Mint említettem, a zene afféle kilencvenes évekbeli Metallica bugira szabva, a magabiztos és kemény riffekre az ötvenes és hatvanas évekre jellemző dallamvilág épül. Aki ismeri a Beatallica nevű paródiabandát – a Beatles és a Metallica darabjai vannak zseniálisan egybegyúrva, poénos szövegturmixszal (And Justice for All My Loving, The Thing That Should Not Let Is Be, stb.) –, az tudja, hová kell tenni a stílust, míg azonban a Beatallica paródia, a Volbeat véresen komoly. Van persze öniróniája és humora a zenekarnak; a régi rockenrollra olyannyira jellemző halandzsázó danolászás itt egyértelmű vicc, olyan vicc azonban, melyet mázsás riffekkel húznak alá. Amúgy igen érdekes, hogy ezzel a fajta zenei–stílusbeli keveréssel mostanra tudott sikeressé válni a Volbeat – hiszen annyira adja magát a dolog. A rock (és persze a metál) egyébként is a kora ötvenes évekből származtatja magát, és bár ez a fajta megközelítés leginkább a vidám bulizás aláfestőzenéjeként érvényesül, azért van benne spiritusz.

A dánok feldolgozást is készítettek; Samantha Fox dalának, az I only wanna be with you-nak a felgyorsított metálos változata osztatlan sikert aratott. Itt az derül ki, hogy vagy tényleg mindenki imádja ezeket a mai napig népszerű slágereket, vagy nagy örömöt okoz, ha ezek modern hangszerelésben, az ízlésünkhöz igazítva szólalnak meg. Az örömöt említve, ki kell emelni az Elvis-hangú énekes lelkesedését: a közönséggel való kommunikáció itt jól működött, és bár szerencsére megkímélt bennünket saját filozófiája és világlátása ismertetésétől, melyre oly sok rockzenész hajlamos, a minden helyen elsütött visszacsatolást lelkesen fogadhattuk: „gyönyörű emberek vagyunk” tudniillik.

És ha már a régi daloknál s a kommunikációnál vagyunk, muszáj megemlítem Takáts Tamás „világmegváltó” dirty bluesát. Technikás zenekara élén a frontember igyekezett meggyőzni az egyébként elkötelezett közönséget, hogy gitárban, bőgőben és dobban van az igazság, a diszkót máshol kell keresnünk. Szokásos nevelődési átkötőszövegei során hallhattunk arról, hogy csak a bunkók káromkodnak, a dolgos blues-szeretők soha, valamint, hogy a marihuána elhülyíti az agyunkat. A drog továbbá jellemzően az „acid techno” világához tartozik, melytől Takáts Tamás ezúttal is elhatárolódott.

Mindezekkel a tapasztalatokkal gazdagon igencsak jóleső volt Lovasi András szarkazmusa a Kiscsillagon, jóllehet azért ő is egyre csak ismétli magát a koncerteken. Benne viszont az a jó, hogy saját ismétléseihez is cinikusan és szarkasztikusan viszonyul. Amikor nem lehet eldönteni, hol ér véget a cinizmus és az irónia, ott mindig valami kellemesen megmosolyogtató történik, és ez igaz a Csík zenekarral előadott Tankcsapda-számra, a Fiúk ölébe lányokra is, mely a mínusz egyedik napon, a Magyar Dal Napján ugyancsak nagy sikert aratott. Lovasi félig fölemelt karjával lengetve, mutatóujját előreszegezve vezényelte a jó „parasztosra” sikerült átiratot, enyhén szólva „vidékies” énekstílusa pedig annyira eltért az eredetitől, hogy bő három perc alatt áthelyezte az „ikont” a paródia kelléktárába, lebontva ezzel a rockzenéhez tapadó összes ideológiát. Könnyesre nevettem magam.
nyomtat

Szerzők

-- L. Varga Péter --


További írások a rovatból

Balogh Ádám lemezéről
Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében

Más művészeti ágakról

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés