bezár
 

gyerek

2022. 12. 02.
Gyógyító mesék antológiája
Piros orr mesék - kötetbemutató
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
November 23-án tartották a Magvető Caféban a Piros Orr Mesék – Nevetésben a remény című antológia bemutatóját. A mesekönyv az idén 25. születésnapját ünneplő Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány és a Manó Könyvek Kiadó gondozásában jelent meg. Az eseményen részt vett és beszédet mondott Monica Culen, a Red Noses Clowndoctors International és a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány létrehozója. A kötetben szereplő szerzők közül is többen megjelentek, velük és Szabó Attila ötletgazdával, valamint Csapody Kingával, a Manó Könyvek kiadóvezető-főszerkesztőjével dr. Labancz Dániel klinikai szakpszichológus beszélgetett. 

„El sem hiszem, hogy itt állok, 25 évvel azután, hogy először jöttem ide a Piros Orr ötletével” – kezdte a könyvbemutatót Monica Cluen, a Red Noses Clowndoctors International és a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány kuratóriumának elnöke.

prae.hu

Az 1990-es évek elején először Ausztriában indult el a Bohóc Program, majd 1996-ban egy osztrák bankigazgató kereste fel Cluent azzal az ötlettel, hogy nyitnak egy fiókot Magyarországon, és szeretnének valamit ajándékba adni az embereknek: segítsen eljuttatni a bohócokat a magyar kórházakba. Az itthoni alapítvány létrehozásában Greifeinstein János és Ormai Gabriella segédkezett. A Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány a legrégebbi partnerprogramja a Red Noses Clowndoctors Internationalnek, elismert más partnerszervezetek körében is. Jelenleg Magyarországon 30 művész tevékenykedik bohócdoktorként, évente 15000 ellátottal foglalkoznak, 750-szer látogatják meg a kórházakat – derült ki Monica Cluen szavaiból. Hozzátette, a klinikák olyanok, akár egy nagy színház, ahol az egyéni színtér a betegek ágya, és a bohócok megérkezésével szerepet kaphat a nevetés. Fontos megjegyezni, hogy bár sokan csak mulattató programnak tartják a szervezet munkáját, valójában ennél sokkal többről van szó. A találkozást a bohócdoktorokkal a pillanat egyszerisége és váratlansága teszi különlegessé, s emiatt új kontextusba kerülhet a kórházi tartózkodás. A Piros Orr Alapítvány több állandó projektet is működtet: cirkuszprogramot és előadássorozatot speciális igényű gyerekeknek és az Intenzív Mosoly Programot, amelynek keretein belül idős, reményvesztett betegeket látogatnak meg. Cluen a szervezet jelmondatával zárta a beszédét: „Nevetésben a remény”.

bohócdoktorok1

Az antológia létrejöttének célja, hogy az elmúlt 25 évnek is emléket állítva létrejöjjön egy olyan hiánypótló kötet, amellyel a bohócdoktorok dolgozni tudnak a jövőben. Az antológia szerzői közül többen is eljöttek a bemutatóra, ott volt Beck Zoltán, Farkasházi Réka, Kádár Annamária és Kárász Eszter. A szerzőkkel, valamint a kötet szerkesztőivel, Csapody Kingával és Szabó Attilával – aki egyébként bohócdoktorként is tevékenykedik – dr. Labancz Dániel klinikai szakpszichológus beszélgetett. Bár a társalgásban nem vett részt, de jelen volt Rippl Renáta is, aki a mesekönyv illusztrációit készítette, munkáit a teljes beszélgetés alatt kivetítve csodálhatta meg a közönség.

„Nehéz lenne nem szeretni ezt a könyvet” – osztotta meg első gondolatát a moderátor. Kiemelte, milyen nagyszerű, hogy sikerült összekapcsolni a gyógyító hatású mesét és a nevetést, segítve a szembenézést a traumákkal, hozzájárulva azok feldolgozásához. Hangsúlyozta, hogy a szerzőknek nem volt könnyű dolga, hiszen sokszor nehéz, tabuként kezelt témákról kellett történeteket szőniük. Például betegségről, balesetről, örökbefogadásról, időskori demenciáról vagy a családon belüli erőszakról. 

Hogyan segíthetnek a mesék a gyógyulásban? - tette fel a kérdést Labancz Dániel. Kádár Annamária szerint a mese önmagából adódóan eszköz arra, hogy a körülöttünk lévő világ visszarendeződjön a maga teljességébe. A konfliktusok a mesékben csak átmeneti helyzetek, amelyekre mindig adódik megoldás. Ezt a tapasztalatot kell átmentenünk a mindennapjainkba és a kórházak betegeinek szobáiba. Ha gyermekként sok mesét hallunk, azok gondolatvilága akaratlanul is belénk ivódik, segítve később a narratívaalkotási mechanizmusainkat, segít azt megfogalmazni, hogy az egyes történéseknek annyi a jelentősége, amennyit én adok neki. Tapasztalatainkat használhatjuk a derű és az átkeretezés eszközeként.

Annamária azt a felkérést kapta, hogy az értelmi fogyatékossághoz kapcsolódóan írjon mesét. A megalkotott történetben a gyerekeknek kincset kell keresniük. A mese végén egy tükörbe néznek, és rádöbbennek, hogy ők maguk a legnagyobb kincs. Ezt a módszert a szerző a gyakorlatban is szokta alkalmazni. Az alkotói folyamat közben ráébredt, hogy vannak szülők, akik még mindig elhúzzák gyermekeiket a játszótéren Down-szindrómás társaik mellől, így nagyon fontosnak tartja ebben a témában az érzékenyítést.

Beck Zoltánról kiderült, nem próbálkozott korábban a mese műfajával, és nem is volt egyszerű feladata, mivel az örökbefogás témáját kapta. A „mese a mesében” retorikai megoldást választotta, amelyben lehetőség van reflektálni arra, hogy ez csupán egy elbeszélői mód. Elárulta, hogy nehéz volt számára a tudatos narratívaépítés, amelyben morális tanítás is megfogalmazódik. A végső szöveg megalkotásában végül Szabó Attila volt a segítségére.

A jelenlévők közül nemcsak Szabó Attila, hanem Kárász Eszter is bohócdoktor, így a meseírás során élettapasztalataiból táplálkozott, bár megjegyezte, nagyon nehéz, szinte lehetetlen volt ezeket úgy szöveggé formálni, hogy ténylegesen átadják azt, amit ő nap mint nap átél. Elmondta, hivatása során azon van a hangsúly, hogy a vesztes élményt győztessé formálja. 

bohócdoktor2

A könyvben olvasható vakbélműtét történetét Farkasházi Réka vetette papírra, amit saját gyermeke vakbélgyulladása ihletett. Kiderült, hogy amikor Réka mesét ír, általában élete eseményeiből merít. Szerencsére sok lehetősége adódik gyerekekkel találkozni, s ezek az élmények mindig nagyon inspirálóak számára.

Vadadi Adrienn sem kapott könnyű témát, neki jutott a családon belüli krízisek kérdése. Adrienn korábban olyan gyermekotthonokba járt önkénteskedni, ahol a családjukból frissen kiemelt gyermekekkel találkozhatott, így közeli érintettségben áll a jelenséggel. Egy szerzőtársával, Kiss Ottóval azt a megoldást találták ki, hogy emberek helyett állat szereplőket választottak.

A beszélgetés zárógondolataként Labancz Dániel megfogalmazta: Nyári Krisztián és Mattyasovszky-Zsolnai Bence célkitűzése a kötet létrehozásával kapcsolatban maradéktalanul megvalósult: „Érzékeny, de nem szentimentális, humoros, de nem harsány, segítő, de nem didaktikus szövegek, mesék születtek. Olyanok, amelyek reményt adnak, de nem áltatnak, szembenéznek a problémákkal és megerősítenek.”

A bemutató zárásaként Farkasházy Réka és Beck Zoltán a közönség bevonásával előadta a korábban még sosem játszott Piros Orr dalt, majd a közönségnek lehetősége volt kérdezni és dedikáltatni a kötetet a szerzőkkel.

 

A kötetben található mesék szerzői: Beck Zoltán, Böszörményi Gyula, Farkasházi Réka, Gimesi Dóra, Kádár Annamária, Kárász Eszter, Kiss Ottó, Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Vadadi Adrienn
Illusztrátor: Rippl Renáta

Fotó: Hirling Bálint

 

nyomtat

Szerzők

-- Medvigy Édua Kata --


További írások a rovatból

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Artur Gębka Apa üvege című könyvéről
Interjú Grancsa Gergellyel

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Ilyen volt a Margó első napja
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés