film
2019-ben a Cinemira Fesztivál ideje alatt a budapesti Akvárium Klub egyik különtermében rendeztek találkozót gyerek- és ifjúsági írók és filmesek számára, amelyen a szerzők néhány percben bemutathatták könyvüket, míg a jelen lévő producerek kedvükre válogathattak az projektek közül. A szervezők ezt még nem számítják bele pitchfórumaik történetébe, annak ellenére sem, hogy tulajdonképpen ez az alkalom tekinthető a rendezvény „bölcsőjének”. A félnapos program indulását így 2020-tól datálják, tehát a mostani (az október 7-i) volt a harmadik a sorban. A pitchfórum pedig ma már nem a Cinemira csendes kis kísérőrendezvénye, hanem önálló szakmai nappá nőtte ki magát. Egyike a rendszeresen megszervezett hazai filmes pitchfórumoknak, amelyek az itthoni alkotóknak lehetőséget nyújtanak arra, hogy megmérettessenek. És az egyetlen, amelyik kifejezetten gyerekfilmes tartalmakat vár. Idén már közel 100 pályázatból válogatták ki a versenybe kerülő 20 tervet. A válogatásból látszik: egyre színesebb és kreatívabb ötletek érkeznek. A pitchek után lehetőség nyílik meetingekre, azaz találkozókra is egy állófogadás keretében, amelynek kifejezetten a szakmai kapcsolatépítés a célja.
Az idei fórumon két kategóriát ismerhetett meg a közönség: a 18 éven aluliakét, ebből volt nyolc projekt (ún. junior pitch), és a felnőtt versenyzőkét, tizenkét indulóval (ún. gyermek- és ifjúsági pitch). 2020 óta gyerekzsűri is dönt a pályázók sorsáról. Most a két kategóriában két külön felnőtt, szakmai zsűri véleményezte az ötleteket, hozzájuk társult egy állandó gyerek-, vagy inkább ifjúsági zsűri, amelynek tagjai értőn szóltak az egyes ötletekhez. A programfüzet feltüntette, hogy a Fast Forward Program filmes alkotótábora, a Nemzeti Filmintézet rendezvénye kooperál a pitchfórummal. Vajon az előadó vagy a zsűriző diákok részt vehettek felkészítő trainingen? Ez sajnos nem derült ki…
Barát Borbála pitch közben
Komoly gyerekek, gyereklelkű felnőttek
Míg a junior korosztálynál túlsúlyban voltak a felnőttes témákat, önismereti kérdéseket, drámai konfliktusokat középpontba állító filmötletek, addig a felnőttek igyekeztek ifjúsági tematikájú filmeket, az egész családot megszólító alkotásokat tervezni.
Ami a junior kategóriát illeti: Sipos Ábel az időskori demenciát, György Iván a személyiségfejlődés rögös útját, Lendvai Dániel és Szabó Jázmin a félrecsúszott emberi kapcsolatok miértjeit vizsgálta. Ujvárosi Áron a horrorba öltött társadalmi ellenállást, Pető Luca a bűntudat mélylélektani bugyrait fürkészte. Utóbbi filmterv nyerte el a diákzsűri fődíját. Pető előadása és ötlete nagy érettségről tett tanúbizonyságot, egy felnőtt pitchfórumon is megállná a helyét. Molnár Regina szélesvásznú hollywoodi szerelmi komédiát álmodott a vászonra. A végtelen fantázia színes világa jellemezte filmtervét. Barát Borbála filmötlete és szuggesztív előadása a felnőtt zsűri fődíját nyerte el, az ötlet az „egy földönkívüli látogatása és a spenót különös esete” címet is felvehetné. Üdítő volt ez a két utóbbi, világra nyitott, kedves és élettel teli történet a mezőnyben.
A Junior Pitch versenyzői
A felnőtt mezőnyben a fődíjat, amelyet a gyerekzsűri ítélt oda, Szabó Simon és Daoud Dániel Marad az űr című ötlete kapta. Történetük a gyermeki fantázia és a gyermekbetegség, a mulandóság egymásra vetítésével ért el erős érzelmi hatást. Hasonló témát vizsgált Szkurka Szilvia filmterve. Mindig érdekes, amikor hasonló történetek sodródnak egymás mellé. A forgatókönyvírók szerint a történetek száma véges, de újból és újból el lehet mesélni azokat, mindig kicsit másképp.
A szakmai zsűri Balogh Gábor állat és ember kapcsolatáról szóló, az erdélyi kopók megindító történetét feldolgozó tervét díjazta. Sallai Ervin is egy állatot, a sast állította története középpontjába. Borsos Miklós és Nyíri Kovács István a gyerekek barátságát és az álmot hozták be a témák közé, az alkotópárosnak pedig nagyon jól sikerült a pitchben átadni a film hangulatát, nem véletlen, hogy klasszikus ifjúsági filmes történetük kapta a közönségdíjat. Papp Bojána, illetve Szűcs Ádám és Nyitrai Márton párosa városi közegbe helyezte a bajba keveredő gyerekcsapat klasszikus témáját. Szintén gyerekfilmes toposz a ház, amelynek titkait próbálják felfejteni a bátor kamaszok. Ez Ruff Orsolya történetében jelent meg, aki a horror műfaja helyett a barátságos megközelítést és a régi emlékek felfejtésének tematikáját választotta. A gyerekek csapatában viszont éppen horrorköntösbe bújtatva bukkant fel a ház a főszerepben, Ujvárosi Áronnak a junior versenyzők között már említett pitchében.
Pető Luca a szünetben
Glaser Kati és Bouandel Doraya animációs családi kalandfilmje gyönyörű mesefilm, amely önmagában professzionális, ők pénzforrásért jöttek, Endrei-Tóth Ágnes animációs terápiás mesesorozata pedig az öt-nyolcéves gyerekkorosztály problémáinak keresett fórumot. Jó, hogy az animációs filmesek is megjelentek, de ezúttal érezhetően az élő szereplős ifjúsági filmeknek volt keletje a szakmai fórumon. A Filmintézet nem titkoltan évek óta szeretné sikerre vinni ezt a zsánert.
Oktatófilmes jellegű, de egyúttal eredeti volt Zakar Ádám játékfilmötlete, amely az okostelefon-használat káros hatásaira hívta fel a figyelmet. Laky Dóra bemutatott terve szerint egy fiatal diáklány és a pszichológusa kapcsolatát járná körbe az ifjúsági film műfaji keretei között. Laky pitchéből nem derült ki pontosan a konkrét ötlet, pedig ígéretes a gondolat, és izgalmas lehetőséget adna a határátlépések kifejtésére. A junior pitchek sorából kiderült, hogy erősen foglalkoztatja ezt a korosztályt a pszichológia misztikus világa. Ezt az ötletet ezért talán érdemes volna továbbfejleszteni.
Na de mi is az a pitch?
A pitch műfaja alapvetően marketinges kategória, hiszen az üzletről szól, arról, hogy eladd a filmötleted néhány percben, illetve, hogy támogatást kapj a filmedre. Ugyanakkor a picthfórum olyan, mint egy retorikaverseny. A kérdés: kié a jobb előadás? A teljesítmények értékelése során a szubjektivitás nagy hangsúlyt kap: kinek mi tetszik meg? Az előadó személyisége? Az ötlet maga? Talán nincs is arra recept, hogyan lehet jól csinálni. De az nagyon sokat jelent, ha eleget gyakorolhatják a pitchelést a fiatal filmesek.
A pitchfórumokon általában több fős zsűri dönt, ezen az eseményen 5-5 fő volt a zsűrik létszáma. A Cinemira pitchfórumán a junior kategóriában a találkozás, a gyakorlás, a megmérettetés a legfontosabb. A fődíjat a felnőtt kategóriában osztják ki, de a 300 ezer forintos pénzjutalmat és az Aranymókus festett trófeáját a junior zsűri szavazza meg. A felnőtt zsűri, amelyik a felnőttektől származó filmötleteket vizsgálja, befolyásos szakmabeliekből állt. Így, ha most nem is nyertek, de a szakma figyelmét felkelthették az eseményen résztvevők.
A legkisebbeknek ez inkább még csak játék, de vajon érzékelik-e, hogy mennyi érdek feszül egymásnak? A szervezők mindenesetre igyekeztek jó kedélyűen, nyitottan jelen lenni, és lehetőséget adni minden pitchelőnek. A fiataloknak pedig jó, ha beletanulnak abba, miként működik a pénzosztási rendszer, hogyan készülnek a pályázatok, milyen egy pitchfórum, és mik a módjai a szakmai kapcsolatteremtésnek.
Sallai Ervin pitch közben
Kérdések, észrevételek
A filmfesztiválokra és a pitchfórumokra a kellemesen kaotikus hangulat jellemző, ami a díjazásokat és a díjkategóriákat illeti. Nem lehet pontosan követni, hogyan szaporodnak a díjak, az látszik, hogy egyre több szponzor és támogató áll ezek mögött.
Jó ötlet a szervezőktől, hogy filmes szakemberek találkozhatnak a fiatal, még a közoktatásba járó fiatalokkal, illetve felnőtt filmesek ötleteit kamaszokkal véleményeztetik. Ám mintha nem igazán jönne létre a párbeszéd közöttük.
A felnőtt szakmai zsűri a junior ötleteket konstatálta, de nem adott az alkotóknak olyan reflexiót, amelyből kiderült volna, hogy mit gondolnak igazán ezekről a tervekről, nem helyezték mélyebb összefüggésbe az ötleteket. Pedig a fiatalok éppen a véleményükre voltak kíváncsiak. Az pedig már inkább pedagógiai kérdés, és magával a pitchfórummal kapcsolatos, hogy a közös alkotásra buzdítás helyett érdemes-e, hasznos-e versenyhelyzetet teremteni már ebben az ifjú korban? Mert míg a filmes alkotótábor közösségi élmény, addig ez az esemény már arra ösztönöz, hogy győzd le a másikat… A DIGIC Pictures talán éppen ezt ellensúlyozta, amikor díjazásul a junior kategória mind a nyolc versenyzőjét közös stúdiólátogatásra invitálta.
Nyertesek és a zsűri
A felnőtt verseny esetében pedig kérdés, hogy ez egy szűk elit küzdőtere, vagy nyitnak-e a külvilág felé? Ismert filmes arcok és kezdők, „kívülállók” is feltűntek. Kérdés, hogy már sikeres filmötleteket be kell-e hozni a kezdők közé, ez a színvonal emelkedését jelenti-e, vagy azt, hogy másoktól veszik el a helyet?
A gyerekfilmes fesztivál mellett tavaly óta TINI fesztivál is fut külön. A Cinemira Nemzetközi Ifjúsági Fesztivál következő eseményét, a TEEN fesztivált 2022. november 18. és 20. között Budapesten a Corvin Moziban rendezik meg.
Négyzetes kép a leadben: a díjazottak (Fotó: Posztós János)
A képek forrása:
Cinemira Nemzetközi Gyerek- és Ifjúsági Filmfesztivál/Facebook
Cinemira Nemzetközi Gyerek- és Ifjúsági Filmfesztivál/Honlap