irodalom
Gráczer L. Tamás A háromfa hölgye és Mészöly Ágnes Megrajzolt gyilkosságok című regényében közös, hogy mindkettő idén, a Prae kiadó Krimi Ma sorozatában jelent meg. Szabó Laura Lala egy részletet olvasott fel kezdésként a Megrajzolt gyilkosságokból, a részletben egy szereplő máris meghal. Mészöly konduktorként, Gráczer L. könyvtárosként és történelemtanárként dolgozik, így a moderátor a közönség segítségét kérte abban a kérdésben, hogy a két ártatlannak tűnő szerző hány gyilkosságot követett el műveiben. A hallgatóság tippjeinek felmérése után elárulta, ketten összesen több, mint száz gyilkosságot követtek el, amit a hallgatóság tapssal jutalmazott. Leszögezte, Mészöly Ágnes ebből csak tizenötért felelős, Gráczer ellenben több, mint százért.
Bánhidi Lilla hozott magával néhány, a regények hangulatát szimbolizálni hivatott tárgyat: hőmérőt, fogat, sárga selyemszalagot, cigit, címert, aranytallért, akasztófakötélként hurkolt madzagot, valamint egy fémdobozt. A szerzőknek ki kellett választaniuk a kupacból, hogy melyek illenek a saját regényükhöz és megindokolni a választást. Mészöly Ágnes kezdte a kiválasztást a fémdobozzal, a foggal, és a cigivel, majd Gráczer folytatta a szalaggal, a kötéllel, a címerrel, az aranypénzzel és a hőmérővel.
Ezután A háromfa hölgyéből hallhatott a közönség egy atmoszférateremtő részletet. Bánhidi megkérte Gráczer L. Tamást, hogy a tárgyak segítségével meséljen a könyv hangulatáról, a korról, amiben játszódik. A szerző a címerrel és a pénzérmével kezdte, amelyek a történelmi hátteret szimbolizálják. Elmondta, a történet Mátyás király idejében játszódik, abban az időszakban, amikor már király, meg van választva, de még nincs megkoronázva. Nem a nagy, dicső Mátyás jelenik itt meg. A szerző mindenképpen egy olyan magyar történelmi témát akart választani, ami dicsőséges és megragadja az ember fantáziáját. A kötél a főszereplőre, Marcusra, a hóhérra utal, aki a történet nyomozója annak ellenére, hogy ez így sosincs kimondva, mivel akkor még ez a szakma nem létezett. Ő rendelkezik azzal a háttértudással, ameynek segítségével képes megoldani a rejtélyt. A címszereplő, a háromfa hölgye az első oldalon meg is jelenik, hajában a sárga szalaggal, amit az örömlányoknak kötelező volt ekkor hordani, ő a gyilkosság áldozata.
A moderátor Mészöly Ágnest is megkérte, meséljen a tárgyakról. A szerző a dobozt felemelve azzal kezdte, krimije Gráczer L. könyvével ellentétben a jelenben játszódik, 2022-ben, erre sok kis részlet utal, például a metrópótló buszok aktuális megállói. A jelenben egy gyilkosságsorozat tartja félelemben az erősebbik nemet, ugyanis egy sorozatgyilkos a férfiakat választja célpontjául, nemük díszpéldányait, akik erősek, sportosak, akkor csap le rájuk, amikor elmennek futni. A hamvaikat egy piros, kerek dobozban találják meg egy fehér selyemkendőre letéve, ez Japánra utal, de a dobozt kinyitva még több Japánra utaló dolgot találnak a nyomozók. A tárolóban a gyilkos mindig hagy egy elhamvasztatlan testrészt, hogy megkönnyítse a beazonosítást, ez az egyik esetben egy fog. A szál cigaretta a nyomozó, Dr. Szabó Ágota függőségére utal, aki az írónő előző krimijének, A Rókabérc, haláltúrának is a főszereplője. Ebben megrázó dolgok történtek vele, amik nem múlnak el nyomtalanul, poszttraumás stressz szindrómával küzd az új krimiben.
A moderátor ezután Mészöly főszereplőjére terelte a szót, arra volt kíváncsi, mennyire tért el a detektívregények főszereplő sémáitól írás közben. Az írónő nem akart egy önsorsrontó nyomozófigurával dolgozni, főszereplője életében hiába van egy komoly trauma, nem engedheti meg magának, hogy szétessen, össze kell szednie magát a kamasz lánya miatt. Nem szégyell segítséget kérni, terápiára jár, próbál kimászni ebből a helyzetből.
Ezután Mészöly japán rajzfilmvilághoz való viszonyára terelődött a szó. Elmondta, ma már több japán rajzfilmet is nagyon szeret, de ambivalens kapcsolat fűzi őt hozzájuk. Eleinte az az anyuka volt, aki kijelentette a gyerekeinek, hogy ilyen hülyeségeket nem nézünk, de a gyerekeit nemcsak tanítja, hanem tanul is tőlük, így sikerült ráébreszteniük, hogy mint minden művészeti műfajban, ebben is vannak értékek. Azóta szeret erről írni, és szereti ezt a szubkultúrát távolról szemlélve, annyira, hogyha választhatna, következő életében mangarajzoló lenne.
Mészöly Ágnes és Gráczer L. Tamás krimije nemcsak abban kapcsolódik egymáshoz, hogy a Krimi Ma sorozat részei, hanem összeköti őket a Prae kiadó 2020 tavaszán indított nyílt krimipályázata is, aminek nyertese a zsűri egyhangú döntése alapján Gráczer L. Tamás A háromfa hölgye című regénye lett, a döntéshozók között Mészöly is helyet foglalt. A zsűrizés során nem tudta figyelmen kívül hagyni az olyan sorozatgyilkosos történetek felülreprezentáltságát, ahol nők voltak az áldozatai az általában bosszúból vagy szexuális indíttatásból elkövetett gyilkosságoknak. Úgy érezte, vissza kell állítania a világ egyensúlyát, azaz kellene egy krimi, ahol a sorozatgyilkos főszereplő kimozdul ebből a sémából és férfiakat öl. Mindössze két nap alatt találta ki regényei háttértörténetét, amelyek a sztereotípiák elleni bosszúkrimiként is értelmezhetők.
Gráczer L. elmondta, jókor jött a pályázati kiírás, az első fejezetnél járt, majd a pozitív visszajelzések miatt érezte, hogy érdemes folytatnia. A történet 1464-ben játszódik, így íráskor és az azt megelőző kutatás során sok forrást tanulmányozott, melyek nagy része német nyelven íródott, mivel a korabeli magyarországi forrásokból kevés maradt meg. A korabeli Budáról nagyon pontos térképek maradtak fent, Bánhidi ezeket ismerve és a regény szövege alapján olvasás közben jól tudta követni, hogy éppen merre járnak a szereplők. Az esemény újabb részlet felolvasásával zárult.
A beszélgetés visszanézhető a Kis Présház Facebook-oldalán.
Fotók: Mariia Kashtanova