film
2008. 08. 09.
Hol méz, hol áfonya
Emmanuel Mouret: Csak egy csók
<div style="text-align: justify"> Hamisítatlan franciás kommunikáció és hamisítatlan franciás könnyedség: két ember arról beszélget, hogy szeretnék megcsókolni egymást, s közben magázódnak. A <em>Csak egy csók</em> visszafogottságot és frivolságot izgalmasan vegyítő, jellegzetesen francia film.</div>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><br />Judith (<b>Virginie Ledoyen</b>) és Nicolas (<b>Emmanuel Mouret</b>) csak barátok. Judith boldog házasságban él, Nicolas-nak hosszabb-rövidebb kapcsolatai vannak, lelki életük mozzanatait rendszeresen megvitatják borozgatós, kellemes találkozóikon. Mígnem Nicolas egy szakítás után Judith segítségét kéri, hogy újra talpra állhasson. A két barát egymásba bonyolódik, és a kapcsolat szélsebesen lépi át azt a bizonyos határvonalat. Mi sem egyszerűbb ennél a szerelmi történetnél! Miért tudja mégis tökéletesen kitölteni a film másfél óráját?<br /><br />Mouret – a film rendezője és forgatókönyvírója egyben – megcsavarja a történetet azzal, hogy keretet ad neki. Judith-ék szerelmi sztoriját egy ismeretlen nő (<b>Julie Gayet</b>) meséli el egy idegen férfinak (<b>Michael Cohen</b>), akivel egyetlen kellemes, beszélgetéssel teli estét tölt együtt. A történetet tanmesének szánja arról, hogy miért nem érdemes engedni a kísértésnek. S hogy tanulnak-e belőle a szereplők? Nos, az maradjon titok! Mindenesetre az, hogy az egyszerű szüzsét helyenként megszakítják a mesélő és egyszemélyes hallgatóságának jelenetei, megjegyzései, izgalmasabbá teszi a filmet mind dinamikai, mind történetvezetési szempontból. Ráadásul Judith-ék történetének kissé keserű lezárását is az oldja fel, hogy kiderül, honnan tudja az ismeretlen nő a mesét.<br /><br />Izgalmas a két barát karaktere. Bár igen közeli, őszinte barátoknak mutatja be őket a film, mégis hihetetlen mennyiségű félszegség és visszafogottság rejlik bennük. A félig tárgyilagos, elfojtott érzelmekkel teli beszélgetés Nicolas szexuális problémájáról, vagy az első szeretkezés előtti kamaszos ügyetlenkedés teszi vígjátékivá a szerelmi bonyodalmak miatt romantikus, a megcsalás ténye miatt pedig nagyon is komoly témájú filmet. A jó barátság, amely a testi kontaktus révén lesz igazán felszabadult, egyszerre mosolyogtató és szép.<br /></span><span style="font-size: 14px"><br />Nicolas matematikatanár, aki egy osztálynyi diáklány mellett, egyenletmegoldásaikra alig ügyelve töpreng azon, hogyan oldja meg problémáit. Judith kémikus, kutató, aki boldogan él egy tehetős, de egyszerű és talán túlságosan is letisztult életet. Kettejüket kezdetben éppen az a merevség teszi hasonlóvá, amely még akkor is megjelenik közöttük, amikor − mint legjobb barátok − intim témákról beszélgetnek. Ez a távolságtartás csap át lángoló, felszabadult szenvedélybe, amelyet csak lassan, az érzelmek beismerésével mérsékel az a tény, hogy Judith házas. Ezzel a tétovázással szemben a történetet elmesélő nő és hallgatója között az első perctől fogva érezhető a finom szexuális feszültség. Bár aznap találkoznak először, a flört, az intimitás lehetősége, a vonzalom kibontakozása egyértelmű <span style="mso-spacerun: yes"> </span>közöttük. Így pillantásaik, hangsúlyaik is jól ellenpontozzák az egymásra találó félszeg szerelmes pár ügytelenkedéseit.<br /><br /><object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Nga1OKP4lQ4&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Nga1OKP4lQ4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object><br /><br />Az egyszerű tanmese súlyos tanulságot hordoz, megjelenik benne az a mélység, előkerülnek azok az érzelmek, amelyekkel egy ilyen helyzetben szembesülni kell az embereknek. Az első együttlét törvényszerűen lavinát indít el, bármilyen fondorlatosan is próbálnak meg tenni ez ellen a szereplők. Judith-nek és Nicolas-nak el kell fogadnia, hogy nem pusztán testi vonzalom van közöttük, utána pedig szembe kell nézniük annak a helyzetnek a keserűségével, hogy valakit megcsalnak. Izgalmas ellentétet jelent az, ahogy az egymásra találó, felszabadult pár nem tud uralkodni vágyain, miközben pedig mindketten szeretnének becsületesek maradni – így alakulhat ki az a szintén keserűen komikus helyzet, amikor új szerelmet próbálnak találni Judith férjének.<br /><br />A film végig tökéletesen egyensúlyoz a kissé erotikus, könnyed helyzetek és nagyon is komoly, életeket megfordító pillanatok között. Megértjük a mesélő félelmét az „ártatlan” csóktól, hiszen a filmben a csók túllép saját magán, és a szexualitásnak, a vágyak kiélésének a metaforájává válik. A színészi játék végig kiváló: mosolyogtató, elgondolkodtató, és ami a legfontosabb, valóban érzékelhető a finoman vibráló feszültség férfi és nő között. A „tanulság” pedig világos: akár egy sosem látott idegen és egyetlen elcsábulás is fenekestül forgathatja fel párok életét – hát még egy olyan csók, melyet egy hozzánk lelkileg amúgy is közel álló személlyel váltunk!<br /><span id="1218268396552S" style="display: none"> </span></span></p><span style="font-size: 14px"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: Arial"><i><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify"><i><br /><span class="blackbigtitle">Csak egy csók </span><span class="txt">(Un baiser s'il vous plaît)</span></i></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify"><i><span style="font-size: 14px">színes feliratos francia romantikus vígjáték, 96 perc, 2007<br /><br />rendező: Emmanuel Mouret<br />forgatókönyvíró: Emmanuel Mouret<br />operatőr: Laurent Desmet<br />producer: Frédéric Niedermayer<br />vágó: Martial Salomon<br /><br />Michaël Cohen (Gabriel)<br />Julie Gayet (Émilie)<br />Virginie Ledoyen (Judith)<br />Emmanuel Mouret (Nicolas)<br />Frédérique Bel (Caline)<br />Stefano Accorsi (Claudio)</span><br /><span id="1218268200489E" style="display: none"> </span></i></p></i> </span></span></span></p>
További írások a rovatból
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról