bezár
 

film

2022. 09. 20.
Énekelnek egyáltalán a folyami rákok?
Az Ahol a folyami rákok énekelnek regényben és filmen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Ahol a folyami rákok énekelnek sokat köszönhet Reese Witherspoonnak. Delia Owens könyvét – aki egyébként ezt a regényt 69 évesen, első irodalmi műveként publikálta – a hollywoodi színésznő kezdte népszerűsíteni könyvklubjában, a Reese’s Book Clubban még 2018 szeptemberében. 2022-ben pedig szintén Witherspoon, valamint médiavállalata, a Hello Sunshine készített a regényből filmet egy kevéssé ismert rendezőnő, Olivia Newman rendezésében. A filmverzió a kasszáknál ugyan remekel, kritikai megítélése azonban elég vegyes.

Delia Owens amerikai írónő és zoológus nagy felhajtással kísért bestsellerének filmre vitelét elvárások sokasága övezte, ahogy az már csak lenni szokott a sikerkönyvek esetében. Meg kellett tudni felelni az észak-karolinai „Lápi Lány” történetéért rajongó olvasóknak, és el kell tudni csábítani azokat is, akik ugyan nem olvasták a regényt, de a filmet látva akár bővíthetnék a meglévő rajongótábort. A szakmai és kritikai elvárások teljesítését mint szempontot sem ártott volna előrébb sorolni, az Ahol a folyami rákok énekelnek (Where the Crawdads Sing) filmváltozata azonban megelégedett a tízmilliót is meghaladó olvasótábor és a lápvidék – naplemente – tengerpart kollázzsal moziba csalogatható érdeklődők elvárásainak való megfeleléssel.

prae.hu

Ahol a folyami rákok énekelnek

Úgy tűnik, a regény évek óta tartó népszerűségének hullámát ügyesen meglovagló filmadaptáció még a vártnál is jobban szolgálja a szélesebb közönség igényeit ahelyett, hogy a megdöbbentő cselekmény eredeti hatását, élményét megidézné. A nézettségi és bevételi adatok igazolják, hogy anyagi értelemben ez kifizetődő döntés volt, mert tagadhatatlan: úgy tűnik, elég sokan voltak kíváncsiak a fura című filmre, ha már a fura című regényt nem olvasták. Önmagában nem is lenne gond, hogy a cél érdekében nem akartak a kelleténél többet bajlódni az irodalmi alapanyaggal, esetleg közönségbarát adaptációt terveztek készíteni. Azonban a leegyszerűsítési folyamat eredményeként egy látványra tetszetős, de kiüresített és arányait vesztett feldolgozás jött létre, amely ráadásul nem is biztos, hogy moziba való.

Ahol a folyami rákok énekelnek

Maga a téma merész, már csak azért is, mert nehezen képzelhető el, hogy egy kislány, akit az egész családja magára hagy az észak-karolinai lápvidéken, a láp gyermekeként, társadalmi közutálattól kísérve, önellátó módon nő fel, és válik később a lápvidék élővilágának tudományos szakértőjévé, dokumentátorává. Na de mivel ez a történetelem egyértelműen fikció, lényegtelen azt latolgatni, hogy megtörténhetett-e volna ez az ‛50-és évek amerikai társadalmában. Az extrém körülményekkel nehezített coming-of-age-szál lélektanilag mindenesetre hitelesen ábrázolt a regényben. Owens kellően drasztikusan írja le, hogyan marad magára a lány, hogyan hanyagolja el őt folyton részeg apja (a filmben Garret Dillahunt alakítja), és hogyan tanulja meg, miként lehet főleg kukoricadarán, homoki babon meg tarlórépán elélni egy penészes viskóban. A filmváltozat ebben meg sem próbál mélyre menni, pont ezt az életszakaszt, a nehéz felcseperedést és a természettel való összefonódást akarja gyorsan, pár képeskönyv hatású flashbackben letudni. A regényszerkezet két önálló idősíkból áll, melyek végül összeérnek, míg a filmnek szerkezetileg szüksége van a flashbackekre, mert a könyv második felére, a bűnügyi vonalra helyezi a hangsúlyt, így innen kell visszatekintgetni a múltba, és keresgélni a nyomokat, melyek a rejtélyes gyilkossághoz és Kya Clark, a „Lápi Lány” bebörtönzéséhez vezetnek.

Ahol a folyami rákok énekelnek

Az Ahol a folyami rákok énekelnek filmváltozata nem vállalja az önállósodást, nem mer elszakadni a szövegtől, sőt, szolgaian másolja is azt, de csakis azokat a részeket, amelyekből minél több cselekményességet tud kinyerni. Ezzel egyben le is mond a regény legértékesebb vonatkozásairól: a fejlődéstörténetről, ami Kyát a lénye legmélyéig meghatározza, és a természet átlényegített ábrázolásáról, ami dekoratív természetfilmmé üresedik a vásznon.

Az írónő a regény szövegéből szinte élő organizmust kreál, részletektől nyüzsgő élővilágot, melyet lehet környezetábrázolásnak nevezni, de igazából több annál.

Owens műve a maga kidolgozottságával mindenképpen kiemelkedik a női élettörténetek sokaságából, de tagadhatatlan az is, hogy az írónő stílusa néha túlcsordul. Nagy segítség Owens tudományos háttere ilyenkor: amint a szöveg stílusfordulatot venne, a szakszerű nyelvezet visszaterelgeti józanabb mederbe. A regény ettől mégsem válik szárazzá, lágyságát megőrzi, a filmmel ellentétben viszont képes mértéktartó maradni.

Ahol a folyami rákok énekelnek

Amióta Reese Witherspoon 2018 szeptemberében a Reese’s Book Clubban Delia Owens könyvét ajánlotta az olvasóknak, a „Lápi Lány” története bejárta a világot, meghódította a bestseller-listákat és az emberek szívét is szép számmal. Hírnevének a film is jót tesz, máris újra az eladási listák élére ugrott, ám nem egyértelmű, hogy vajon kiérdemelte-e ezt a hatalmas (el)ismertséget. A címe túl feltűnő, a témája túl provokatív, a stílusa túl gördülékeny ahhoz, hogy ne kerüljön széles olvasóközönség kezébe, világsikere így nem meglepő. Emellett ehhez hasonló „remetelány-történetekkel” mostanság többször is találkozhattunk a könyvesboltok polcain, Owens műve előtt egy évvel már nagy port vert fel Gabriel Tallent Drága kis szívem (My absolute darling) című, sokkal kegyetlenebb hangvételű drámája és Tara Westover A tanult lány (Educated) című önéletrajzi regénye is. Anélkül, hogy inspirálták volna egymást ezek a történetek, egy időben való megjelenésük kisebb irodalmi trendjelenséget látszik körvonalazni.

Ahol a folyami rákok énekelnek

Az Ahol a folyami rákok énekelnek filmváltozatán érződik, hogy megvolt a szándék a jól működő adaptáció létrehozására, mármint olyan értelemben, ami egy klasszikus, az irodalmi alaptól el nem rugaszkodó, azt csak sűrítő adaptációtól várható.

Zseniális szerzői adaptációk sorával a hátunk mögött azonban a szöveg szép képekkel kísért „felolvasása” már nem elég, a bántalmazó-elhanyagoló családi háttér, a nincstelenség és a kirekesztettség romanticizálása nem jó irány, kibontatlansága pedig kihagyott lehetőség.

Két súlytalan férfiszínész (Taylor John Smith, Harris Dickinson) mellett a főszereplő, Daisy Edgar-Jones igyekszik, amennyire csak tud (a kislány Kyát Jojo Regina alakítja). A Normális emberek című sorozatban megismert színésznő hol sokat ment a filmen, hol kiegyezik a feldolgozás módszereivel. Azzal a problémával viszont, hogy karakterének sorsa nem nyert a regényéhez hasonló mélységű feldolgozást a vásznon, nehezen tudna bármit is kezdeni. Amit leginkább érdemes lett volna filmre vinni, az ugyanis éppen a történetet átszövő és a főszereplőt gúzsba kötő traumatizáltság, majd az abból való, lélektanilag hiteles kiemelkedési folyamat lett volna.

Ahol a folyami rákok énekelnek

S hogy vajon mit takar a cím, van-e egyáltalán jelentősége a rejtélyeskedő megfogalmazásnak, és kiderül-e, hol énekelnek a folyami rákok, nem áruljuk el, mert ez egyike Delia Owens titkainak. Ezek a titkok, melyekre fokozatosan derül fény a fináléban, egyrészt összekapcsolódnak a bűnügyi szállal, másrészt költőiségükkel a stílust is emelik. „Titkot legjobban a kagylóhéjak tudnak tartani” – foglalja össze a rejtélyeket bontogató lezárás lényegét a szöveg egyik gyakran idézett mondata, amely egyszerre konkrét (kagyló mint bűnjel) és átvitt értelmű (kagyló mint a bezártság szimbóluma).

 

Ahol a folyami rákok énekelnek (Where the Crawdads Sing) – amerikai filmdráma, 125 perc, 2022. Rendező: Olivia Newman. Forgatókönyvíró: Lucy Alibar. Operatőr: Polly Morgan. Vágó: Alan Edward Bell. Szereplők: Daisy Edgar-Jones, Jojo Regina, Taylor John Smith, Harris Dickinson, David Strathairn, Garret Dillahunt, Sterling Macer Jr., Michael Hyatt, Logan Macrae, Bill Kelly. Bemutató dátuma: 2022. augusztus 18. Korhatár: 16 év. Forgalmazó: InterCom.

 

Jelenetképek forrása: InterCom

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés