bezár
 

film

2022. 07. 18.
Szerelem és hülyéskedés, avagy Thor romkomhősnek áll
Taika Waititi: Thor: Szerelem és mennydörgés
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az új-zélandi Taika Waititi ismét a Marvel univerzumában engedi szabadjára őrült ötleteit, és csínytevő gyerek módjára játszik a képregényfilm alakjaival, gátlástalanul figurázza ki az északi mitológia hőseit és isteneit, akiket ezúttal Gorr, az Istenölő fenyeget.

Taika Waititi a 2017-es Thor: Ragnarök rendezésével felkavarta az addigi Marvel-filmek összefüggő és komoly tétekkel operáló narratíváját, és inkább a humoros jeleneteket helyezte előtérbe; ebben az élénk és színpompás világban sorra érték egymást a gegek, és tetten érhető volt benne a szuperhősfilm paródiába hajló, önreflexív definiálása. A vikingek istenének, Thornak jókor jött az arculatváltás és a vérfrissítés, melynek eredményeként harmadik önálló filmje üde színfoltként gazdagította a Marvel-filmek megfakult palettáját. 

prae.hu

A szituációs komédia és a dráma ötvözése már az első Bosszúállókban is kiválóan működött, és a hatásfok később sem hagyott alább; a harcok közepette szükség van ugyanis arra a lélegzetvételnyi időre, amikor a néző és a szereplők kiengedhetnek és nevethetnek. A humoros pillanatok az ellentétes habitusú karakterek csapatként működéséből, illetve az ebből adódó problémákból születtek. A csoportban – talán sokak meglepetésére – Thor volt az egyik legszórakoztatóbb figura, ami elsősorban Chris Hemsworth önfeledt játékának köszönhető, akinek több vígjátékszerepet kellene vállalnia.

Chris Hemsworth

Taika Waititi életművére alapvetően jellemző, hogy humorral ellenpontozza a fajsúlyos pillanatokat, ez pedig mentsvárul szolgál, és egyben lehetőséget teremt arra, hogy bátran kísérletezzen a műfajokkal és feszegesse a nézők befogadóképességének határait. Számára nem is kérdés, hogy meddig mehet el, a határok rég elmosódtak, erre bizonyíték a 2019-es Jojo Nyuszi, melyben gyermeki naivitással és a szatíra eszközével dolgozza fel a második világháborút, elvetemült poénokkal tűzdeli tele a nácik kegyetlenségét bemutató történetet. Ezért a filmért kapta meg Waititi a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díjat.  

A Thor: Ragnarök elsöprő sikere és a presztízsértékű Oscar-díj után valószínűleg a Marvel vezetői körében nem volt kérdés, hogy a folytatáshoz újfent bizalmat szavazzanak a rendezőnek. A Thor: Szerelem és mennydörgés című fejezetben még inkább azt az irányvonalat követi, hogy semmit se kell túl komolyan venni – isteneket mészárolnak, gyerekeket rabolnak, a régi, nagy szerelem, Jane rákkal küzd, de aggodalomra nincs ok, hiszen kapunk pazar látványvilágot, piruettező Zeuszt (Russell Crowe fergeteges alakításában), bizarr kinézetű isteneket, narrátorkodó Korgot, és felcsendül a Guns ’n Roses néhány ismerős dallama. A rockos hangzás, valamint Michael Giacchino és Nami Melumad témája mellett egy montázs kísérőzenéjeként Enya Only Time című száma szintén hallható, utóbbi igencsak jó mulatságot kelthet a közönség soraiban.

A film alapjául szolgáló képregényszéria, a Thor: A mennydörgés istene kifejezetten izgalmas kiindulópontokkal szolgál. Az első képsorok alatt, melyeken feltűnik a kiszáradás szélén álló, és a kislánya életéért az istenekhez fohászkodó Gorr, azt remélhetjük, hogy a mélyebb érzelmeknek és filozofikus tartalmaknak is lesz helye az MCU ezen szögletében. Ez az ábránd azonban hamar szertefoszlik, amikor a végeláthatatlan sivatag közepén csodaként jelenik meg egy zöldellő oázis, majd váratlanul felbukkan a nevetséges maskarában parádézó Napisten, akinek meggyilkolása után Gorr lesz a film első számú gonosza, az Istenölő, aki a lánya elvesztése miatti űrt a világok isteneinek módszeres kivégzésével igyekszik kitölteni.

Christian Bale

Ezen a drámai vonalon a Thor: Szerelem és mennydörgés sötét tónusra vált, és az árnyvilágot idézi meg, ahol eltűnnek a harsány színek és mindent ellep a kínzó fájdalom. Az összes szuperhősfilm igényli a Gorrhoz hasonló komplex antagonistákat, akiknek a hatalomvágya (lásd: Loki), vagy a bosszúszomja motivált, nem pedig légből kapott – ők nem születtek gonosznak, hanem azzá alakultak.

A másik vonalon Taika Waititi nem hazudtolja meg önmagát, ez olyannyira igaz, hogy a Ragnarökben látott bődületes szkeccsekre rátesz egy hatalmas lapáttal. Thor a Bosszúállók: Végjáték és Thanos kiiktatása után pihenteti szuperhős karrierjét, kitartóan edz, hogy visszanyerje egykori formáját, meditál, és oldalán Gorggal várja a következő küldetést, a nemes célt, melybe kapaszkodhat. A galaxis őrzőivel szeli éppen keresztül-kasul az univerzumot, amikor Gorr fenyegetése miatt elválnak útjaik, és a mennydörgés istene célba veszi a Földön újjáépülő Új-Asgardot, ahol legnagyobb meglepetésére azzal szembesül, hogy nemcsak szeretett fegyvere, Mjölnir lépett tovább, hanem volt barátnője, Jane Foster is, aki ráadásul a pöröllyel a kezében az új Thor szerepében tündököl. A lánynak látszólag nincs szüksége a férfira, holott a bátor vikingnő álcája mögött haldoklik, és most még inkább támaszra vágyik. Az egzisztenciális válságban tapicskoló Thor még nem teljesen dolgozta fel a szakítást, ezért különösen érzékenyen érinti Jane és Mjölnir egymásra találása, miközben pedig neki már ott van Vihartörő.

Chris Hemsworth

A klasszikus hollywoodi romantikus komédia bevált eszközeinek támogató segítségével bontakozik ki Thor és Jane „szeret – nem szeret” játéka, a bökkenő csupán az, hogy hiába a gyönyörű Natalie Portman és a férfierőtől duzzadó Chris Hemsworth, ha kettejük közt fikarcnyi szikra sem pattan, és a blőd viccek sem segítenek ezen. Persze, nem a kapcsolatuk elején járnak, így ne várjunk gyomorban repkedő pillangókat, mégis, a mindent elsöprő szerelem ezúttal csak pislákoló lángocska a vásznon. Thor próbálja leplezni az érzéseit Jane előtt, amikor viszont átengedi magát a románcnak, akkor villámcsapásként érkezik a lesújtó felismerés a lány egészségi állapotáról, ami végleg megpecsételi a sorsukat.

Natalie Portman és Chris Hemsworth

Az érzelmek átjárják a cselekmény szövetét (Gorr gyásza, Thor viszonzatlannak hitt szerelme, Jane reménytelen küzdelme a betegséggel, és még legjobb barátunknak, Gorgnak is jut megható momentum), de mindezt elnyomja Taika Waititi harsány stílusa, mely nem hagy teret az őszinte pillanatoknak. Ráadásul Waititi esztétikája a harcjelenetek rovására uralja le a filmet. Az összecsapásokból hiányzik a kreativitás és a valódi izgalom, a gonosszal való leszámolás sem elég merész vagy katartikus. A bazári mutatvány kliséket sorakoztat fel: önfeláldozás és megbocsátás, a szeretet mindenek felett.

A Thor: Szerelem és mennydörgés ideális nyári blockbuster azok számára, akik könnyed kikapcsolódásra vágynak, valamint kedvelik Taika Waititi humorát és a tömény látványorgiát. Továbbá imponáló lehet, hogy a legutóbbi Marvel-filmektől eltérően ez a történet mellőzi a párhuzamos realitások közötti utazás motívumát és a multiverzum tematikáját, így a sztori megértésében nem okoz problémát, ha esetleg nem láttuk a Disney+ Marvel-szériáit (Loki, WandaVízió) vagy Pókember és Doctor Strange friss mozifilmjeit. Ha azonban valóban kíváncsiak vagyunk a skandináv mitológia istenkultuszára és a Valhallába vágtázó harcosokra, akár választhatjuk Robert Eggers Az Északi című filmjét is. Nyers realizmus kontra vattacukorfelhős, szivárványos fantáziavilág. 

Thor: Szerelem és mennydörgés – amerikai képregényfilm, 119 perc, 2022. Rendező: Taika Waititi. Forgatókönyvíró:  Taika Waititi, Jennifer Kaytin Robinson, Stan Lee. Producer: Kevin Feige, Brad Winderbaum. Zeneszerző: Michael Giacchino. Forgalmazza: Forum Hungary. Bemutató: 2022. július 7. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott! 

Képek forrása: Forum Hungary

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Dalma --

Kiss Dalma az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett filmelmélet és filmtörténet szakon. Jelenleg főállásban dolgozik egy nemzetközi cégnél és mellette filmkritikusként tevékenykedik. 2020 óta jelennek meg cikkei, többek között a velencei és a cannes-i filmfesztiválról is tudósít. Fő érdeklődési területe az 1970-es évek női filmjei, az ausztrál új hullám és Hollywood aranykora.


További írások a rovatból

Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés