bezár
 

zene

2022. 06. 27.
A Les Adieux-től az AbsCHiedig
A CentriFuga utolsó koncertje a Fugában
Tartalom értékelése (5 vélemény alapján):
2022. június 19-én vasárnap este hat és kilenc óra között zajlott le a CentriFUGA produkció Befejezetlen Contrapuntus című koncertje, s ezzel lezárult a magyar zenetörténetnek ha nem is a leghosszabb, de mindenképpen a legizgalmasabb fejezete. Ez volt ugyanis a FUGA Építőművészeti kulturális központban működő kortárs zenei rendezvénykör utolsó koncertje. A koncerten a kör legaktívabb tagjai reflektáltak Bach: A Fúga művészetének 14. Befejezetlen Fúgájára (Fuga a 3 soggetti). A Fúga művészetét sokan Bach, és egyáltalán az ellenpont-szerkesztés csúcspontjának tartják. A Fúga művészetét, már szinte a megjelenése évétől (1751) kezdték feldolgozni, nyilván az egyik legnagyobb hatású mű, amit valaha ember komponált.

A koncerten Németh András zongoraművész mutatta be a Bach-tételt, előtte a CentriFUGa egyik alapítójának, Balogh Máté zeneszerzőnek hangzott el a tételre és a FUGA kulturális központ helyzetére is reflektáló Les Adieux című zeneműve kéziharangokon, amelyen a koncert összes fellépője, így a már említett Németh András mellett Agárdi Eszter (cselló), Bartek Zsolt (klarinét), Bán Annamária (fuvola), Fervágner Csaba (nagybőgő), Klenyán Csaba (klarinét), Sándor László (hegedű), Szalai András (cimbalom) és Tornyai Péter (brácsa, és itt karmester is) közreműködésével. Rajta kívül a  CentriFUGA köréhez tartozó zeneszerzők – Kedves Csanád, Serei Zsolt, Tornyai Péter és Zarándy Ákos működtek közre dirigensként az esten.

prae.hu

A továbbiakban Serei Zsolt vezényelte Fuga - a csend felé című művét. A két klarinéton, cimbalmon és nagybőgőn megszólaló mű folyamatos utalásokat tett a bachi paradigmára, egy dallam-ellendallam, ritmus-akkord és basszus viszonylatainak szövevényesen újragondolt használatával. Ezt Szigeti Máté Dawn Chorus on Some of Bach’s Omitted Notes elnevezést kapott műve követte, amelyben utalt Bach continuószerű szerkesztésmódjára. Horváth Bálint ...about the soul… című műve egyfajta expresszivitást mutatott új formában, különösen nagy segítséget kapott ebben Németh András hiperérzékeny előadásával. Egy faktúrájában izgalmas mű következett ezután: Bolcsó Bálint Finish Your Idea-ban Bach mordent- és trillakezeléseire utalt folyamatos hangközvibrálásaival, amelyeket egy könnyen lekövethető, mégis meglepetéseket is rejtő formába ágyazott. Zarándy Ákos Slipped című munkájában két különböző zeneszerzői technikát párosított, amelynek bemutatásában karmesteri kvalitásait is megmutatta. Vidovszky László klarinét-zongora duójában – Fuga una voce Nr. 2. –  pedig rámutatott az eredeti Bach műben rejlő kiaknázatlan kifinomultságú lehetőségekre. Szőcs Márton a polifónia szó jelentését tágította ki darabjával, amely címével – Hommage N. B. –  nyilván a FUGA nemrég elhunyt vezetőjére, Nagy Bálint építészre is utal. Horváth Márton Levente Metszetek a patakvízből című darabja egy elmélyült meditációs játék Bach nevének magyar jelentéséből kiindulva. Kedves Csanád Folglich című műve pedig humoros következtetés. Horváth Balázs: All in című műve az orgonát idézte meg és az orgonajátékot, amelyet Bach idejében is a közönség háta mögött, a karzatról szólaltatott meg előadója. Műve egyben a befejezetlenség allegóriája is. Futó Balázs Tre sogetti a FUGA című műve egy háromtételes racionális elemzés, amelyet saját maga mutatott be zongorán. Végül Tornyai Péter köszönt el a helyszíntől AbsCHied – Adagio című különösen érzékeny művével.

A videót Asbóth Kristóf készítette.

A CentriFuga a FUGA Budapesti Építészeti Központ kortárs zenei műhelye volt 2013 és 2022 között. A FUGA már 2009 óta, amióta Nagy Bálint vezette a központot, bemutatott kortárs zeneszerzőktől műveket. Az elmúlt bő évtizedben a kormányzati hátszél ellenére a mai zene legszélesebb spektrumát próbálták felölelni. Több száz zeneszerző több ezer bemutatója fűződik a műhelyhez, amelynek működése során Budapest újra rákerült a modern zene térképére, ahonnan az első világháborút követő időszakban tűnt el. Ha sematikusan lehet ábrázolni a magyar kortárs zene történetét, akkor az 1956-os forradalom itt is fordulópont volt. Ekkor kezdődött egy lassú kulturális olvadás, amiből az 1930-as években született zeneszerzők Földes Imre által Harmincasoknak nevezett generációja zárkóztatta fel az akkor közel ötven éves lemaradásban szenvedő magyar zeneművészetet. 1970-től az Új Zenei Stúdió és holdudvara kezdett el egy radikális megújulást, amit különböző csoportosulások követtek, így a nyolcvanas évektől Miskolcon az Új Zenei Műhely, a fiatalokat tömörítő Kis Zenei Stúdió, könnyebb műfajoktól való elitista elzárkózást feloldó 180-as csoport, valamint a reflektív zeneművészetet továbbgondoló, de csoportba nem tömörülő újkonzervatívok. A kilencvenes éveket követően jelentkezett  a Budapesti Iskola, illetve az ezredforduló után a Pécsi Iskola. A legutóbbi és az eddigi a legnagyobb csoportosulás a CentriFUGA műhely. Mindezek hátterében ott állt a szombathelyi Bartók Szeminárium, a párizsi IRCAM, a darmstadti Ferienkurse, illetve az ostravai Újzenei Fesztivál és Akadémia. A jövőt senki nem látja, így nem tudni, hogyan, s miként lesz a folytatás. De egy régi közmondás szerint úgy még sosem volt, hogy ne lett volna valahogy. Annyit tudunk, hogy a CentriFUGA Kör nem szűnik meg, folytatják a munkát. Hogy hol, és miként, arra több tervük is van.

Képi illusztrációk: a helyszínen készült videó kockái

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva c. filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés