gyerek
A pszichológus szerint fontos, hogy elfogadjuk, legitimek a félelmeink. A gyerekek pontosan érzik, ha a szülő feszült, ezért el kell magyaráznunk nekik – a korosztályuknak megfelelő szinten, hogy miért vagyunk türelmetlenebbek, de mindig nyugtassuk meg őket, hogy bármi is van, mi vigyázunk rájuk, vigyázunk egymásra.
A legnagyobb felelősség ilyen helyzetekben a szülőkre és pedagógusokra hárul. A háborút nem célszerű állandó témává tenni a családi vacsoráknál, de ha szóba kerül, fontos, hogy a gyerekek tudják, biztonságban vannak otthon. A legjobb, amit a szülő tehet, hogy válaszol az gyerekek kérdéseire, és figyeli, mikor ijed meg vagy lankad gyermeke figyelme. Nem baj, ha a szülő nem tudja minden kérdésre a választ, ilyenkor ezt is nyugodtan meg lehet mondani.
Az ovisok még inkább kijátsszák, kirajzolják magukból a nyugtalanító dolgokat, de a nagyobbakkal már lehet beszélni a háborúról. Az iskolába járó gyerekeket érdemes bevonni egy-egy segítő akcióba is, mert így érezhetik, hogy ők is tettek valamit a nehéz helyzetben lévő kortársaikért. Osztályfőnöki órán is érdemes szót ejteni a témáról, főleg a kamaszok esetében, akik a különféle közösségi oldalakon álhírekbe is könnyedén belefuthatnak. Fontos, hogy elmagyarázzuk nekik, hogy csakis megbízható forrásokból tájékozódjanak - javasolja Szél Dávid.
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az olvasás a téma feldolgozása mellett a stressz levezetéséhez is nagyban hozzájárulhat. A mesék világa elemel a valóságtól, a közös olvasás így jótékony hatású lehet kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A pszichológus szerint a kisebb gyerekeknek jó választás lehet Marék Veronika: Laci és az oroszlán című története, vagy más, bátorságról, esetleg stresszkezelésről szóló könyvet is olvashatunk nekik, mint például A gondolatok kertjét. A nagyobb gyerekek esetében a könyveket úgy érdemes kiválasztani, hogy ne kifejezetten a háborúról szóljanak. Erich Kästner A repülő osztály és Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk című regényei például remek olvasmányok, melyek nem direkten szólnak háborúról, de mégis tematizálják az ellenségeskedést. De talán még jobb ilyenkor az olvasást arra használni, hogy kikapcsolódjunk, a szórakoztató olvasmányok segíthetnek rövid időre eltávolodni a mindennapoktól, a folyton a szemünk elé ömlő hírektől.
A beszélgetés végén Szél Dávid két pontban foglalta össze a szülők és pedagógusok legfontosabb feladatát: a biztonságot és a szeretetet kell képviselniük, mert a gyerekeknek erre van a legnagyobb szükségük ilyen embert próbáló időkben.
A felvétel elérhető az esemény oldaláról