bezár
 

színház

2008. 07. 19.
Ahogy tetszett
A Madách Musical Műhely hallgatóinak VI. féléves vizsgája
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ahogy tetszett A színészképzők a rendszerváltás óta gombamód nőnek ki a földből. Vannak közöttük színvonalasabbak és kevésbé színvonalasak, de akárhogy nézzük, a színészszakma kezd aggasztóan felhígulni. Éppen ezért szívderítő, hogy bár a Madách Musical Műhely sem találta fel a spanyolviaszt, itt legalább tehetséges fiatalok dolgoznak felkészült tanárokkal - és főleg sok-sok szívvel és lelkesedéssel.

A vizsgát, amit láttam, Shakespeare-vígjátékokból kiragadott jelenetsorokból állította össze Bencze Ilona, az előadás rendezője és a gyerekek művészibeszéd-tanára. Méghozzá nem is a legkönnyebb jelenetekkel kellett megküzdeniük az ifjú titánoknak: a Vízkereszt, A két veronai nemes, az Ahogy tetszik és a Szentivánéji álom kulcsjelenetei, konfliktusközpontjai kerültek középpontba, bennük jónéhány a shakespeare-i életmű legnehezebb monológjai közül (Vízkereszt: gyűrű-monológ, A két veronai nemes: színház-monológ). A feladat adott volt tehát, hol sikerült megoldani, hol nem, a végeredménnyel viszont valóban elégedett lehettem.

Az előadás a Vízkereszt-blokkal kezdődik, a színpadon minimális díszlet: fehér pad, tujafák, rájuk aggatva és a földön szétteregetve jelmezek, ez kellemesen spontán hatást kölcsönöz a térnek. Mint Shakespeare színházában, a játékot itt is prológ előzi meg, amit a szereplők közösen, dalban adnak elő, és a színház varázslatos, mágikus hatását dicsőíti, majd letisztul a játéktér, és csupán az első jelenet szereplői maradnak a színen. A jelenetek pörögnek, a fiatal színészek szemmel láthatóan imádják, amit csinálnak, hiányzik belőlük a gyakorlott, vén rókák fásultsága, igazi szenvedéllyel nyúlnak a nemes anyaghoz. A jelenetsor két ínyencsége Karsai J. András, aki bátor túlzásokkal, fergeteges mimikával játssza a savanyú, egocentrikus Malvoliót, valamint Németh Gábor, aki a léhűtő, szoknyapecér Tóbiás alakjának valódi XXI. századi frissességet kölcsönöz.

Következik A két veronai nemes. A jelenetsor lassúbb, mint az előző, a gyerekek kétségtelenül felengedtek, lubickolnak az újra és újra felcsattanó nevetésben, a megérdemelt sikerben. Ebből a csapatból is Karsai J. András és Németh Gábor emelkedik ki, előbbi a színház-monológ értelmező, kellemes interpretálásával. A fiatalember tényleg nehéz feladatott oldott meg korához képest csodálatos érettséggel, utóbbi a szerelmes, megcsalatott Valentin szélsőséges érzéseinek hiteles tolmácsolásával.

A szünet után - nézem az órám, picit hosszúra nyúlt az első rész, de fel sem tűnt, hogy múlik az idő - az Ahogy tetszik jelenetsora következik, Rosalinda (Száraz Janka kicsit harsányra vett alakítása) vezeti orránál fogva a szerelem betegét, Orlandót - ismét Németh Gábort, aki ezúttal példás alázattal segíti partnernője munkáját. A vizsga egészére jellemző az összetartás, az egység érzete: látszik, hogy a színészek tudnak és akarnak együtt dolgozni, amitől még szerethetőbb lesz mindaz, amit látunk.

Az utolsó részlet a Szentivánéji álom káoszjelenete. Figyelemre méltó Szabó Gyula Győző Puck-alakítása, akit mintha Isten is erre a szerepre teremtett volna, és aki kellő lendülettel és pajkossággal ruházza fel a csintalan manót. Ress Hajnalka Helénája megalázó helyzetében is nemes. A legszebb meglepetést viszont Szilvási Judit okozza. Az ifjú művésznő apró alakjába (fantasztikus a veszekedés-jelenet!) szikrázó érzékenység és dinamizmus szorult, egyszerűen nem tudtam róla levenni a szemem, jelenléte betöltötte a színpadot. A többiek esetében is kaptam legalább egy-egy igazán szép pillanatot, hála az égnek senkit sem dobott le a színpad, ami - még egy SZFE-s színészosztály esetében is - valóban nagy szó. Feltűnt ezen kívül, hogy Bencze Ilona áldásos tevékenységének köszönhetően a fiatalok szépen, érthetően beszélnek, és nem üvöltenek feleslegesen, ahogy ezt a mai színházi divat diktálná.

Megnyugvással tölt el, hogy a Madách felkészült színészeket enged napjaink kocsonyásan képlékeny színházi viszonyai közé, akiknek ez az útravaló talán még a tehetségnél is több hasznot hoz majd. Örültem annak is, hogy a dalok megkapóan szép előadásától eltekintve szinte eszembe sem jutott, hogy én most egy zenés színész-osztály vizsgáját nézem, eltekintve néhány esettől, ahol még nem sikerült teljesen levetkőzni a „musicalszínész-hanghordozást” - a hallgatók bármely prózai színpadon is megállnák a helyüket. A Madách Musical Műhelyben a jelek szerint nevéhez méltóan produktív összmunka folyik, amit egyéni és közös célok inspiráló egyvelege és hozzáértő művésztanárok közreműködése tesz teljessé.


SHAKESPEARE-VÍGJÁTÉKOK
dallal-tánccal
A Madách Musical Műhely hallgatóinak IV. féléves vizsgája

Ress Hajnalka
Lóránt Enikő
Szumelidisz Krisztina
Ujszigeti Anna
Borbély Brigitta
Szilvási Judit
Száraz Janka
Karsai J. András
Németh Gábor
Nagy Attila
Szabó Gyula Győző
Hompok Tamás
Kölcsei Gergely

Zenei szerkesztő/társrendező:
Hűvösvölgyi Ildikó

Rendezte: Bencze Ilona

Szkéné színház

nyomtat

Szerzők

-- Kalapos Éva Veronika --


További írások a rovatból

A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Az ÖrkényKÖZ 1,5 ezrelék bemutatójáról
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés