bezár
 

gyerek

2022. 01. 23.
Társasozzunk akár magyarórán is!
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Pagony 2015 óta nemcsak könyvkiadással, hanem játékok fejlesztésével is foglalkozik. Az elsősorban a saját könyveikre épülő társas- és kártyajátékok között minden korosztály találhat magának kedvére valót. Két játékukat, az Abszolút elfelejtett szavakat és az Abszolút megvadult betűket tanárként felső tagozatos és középiskolai osztályokban is kipróbáltam, és kifejezetten élvezetes, hasznos eszközei lettek a magyaróráknak.

Győri Hanna játéka, az Abszolút elfelejtett szavak alapanyaga önmagában is izgalmas: 880 olyan szó és 110 olyan mondás gyűjteménye, amelyeket ritkán hallunk, mert kikoptak, elfelejtődtek vagy soha nem is épültek be szervesen a magyar köznyelvbe. Az elfelejtett szavak jelentéséhez kulcsot is kapunk: a játékhoz kisszótárt is készített az ötletgazda. A gyűjteményben nyelvújítási lelemények, tájszavak, idegen szavak, rétegnyelvi kifejezések keverednek, a gazdag anyag önmagában, az eredeti szabályok betartásával is remek kiegészítése, játéka lehet a nyelvtörténet, a nyelvváltozatok tanításának. De sokkal több verziót is kínál – talán nincs is olyan témaköre a nyelvtanóráknak, ahol ne lehetne használni.

prae.hu

abeszsz

Az Abszolút elfelejtett szavak játékszabálya eleve tartalmaz olyan ajánlást, amit teljes osztályra terveztek. A leírás szerint az osztályból valaki választ egy szót a szókártyákról, négy másik diáknak pedig ki kell állni az osztály elé, és az osztálytársuk által választott szót kell egyenként értelmezniük, magyarázniuk. Az osztály végül szavazással dönt arról, melyik diák adta a vélhetően jó megoldást. Nem az kapja tehát a pontot, aki tényleg ismerte a szó jelentését, hanem az, aki meggyőzően írta le a többieknek. A 11. osztályosok retorikaóráin először a ráhangolásnál játszottuk ezt a verziót, később a meggyőzés technikáinak megismerése után tudatosabban is eljátszottuk. A játékmód kiváló lehetőséget adott az elmélet és a gyakorlat gyors – akár 45 percbe is sűríthető –, élményszerű összekapcsolására.  A játék a szókincsfejlesztést, a közmondások, szólások helyes használatát is támogatta, és a retorikai ismeretek mellett további anyagrészeknél is remek gyakorlófeladatokra adott lehetőséget.

Az általános iskolások nyelvtanóráin a hangalak és jelentés témakörnél használtuk a legeredményesebben: a gyerekeknek az ismeretlen jelentésű szavak alakjából kellett következtetniük a jelentésre, majd próbálták tanári segítséggel, közösen megválaszolni, mi miatt jelenthet számukra az egyik hangsor pozitív, egy másik pedig negatív dolgot. Nemcsak a hangutánzó, hangulatteremtő szavakat gyakoroltuk így, hanem a hangszimbolika jelentést alakító szerepére is reflektáltunk. A feladat folytatásában a diákoknak kellett egyedi hangutánzó, hangulatfestő szavakat alkotniuk. Zárásként utánanéztek a szótárakban, hogy nem léteznek-e „hivatalosan is” a leleményükkel azonos vagy ahhoz hasonló alakú szavak. A diákok által létrehozott „abszolút elfelejtett szavak” kiegészítőként bekerültek a tanári társas dobozába, és más osztályok is játszottak velük.

Az Abszolút elfelejtett szavak kártyáin olvasható 880 szó és 110 közmondás általában nem jelent semmit a diákoknak – így a társas alapanyaga nagyszerűen használható arra is, hogy halandzsaszövegeket írjanak belőle. A szófajok tanítása során három szempontot vizsgálunk a diákokkal: a szófajok jelentését, alakját, mondatbeli szerepét. A kártyákon szereplő, jelentésüket vesztett szavakkal való játékok segítenek megérteni, miért szükséges a szófajok vizsgálatánál a jelentés mellett két másik szempontot is megvizsgálni. A 9. osztályos diákok csoportokban húztak egy-egy kártyát. A feladatuk az volt, hogy a kártyákon szereplő szavaknak határozzák meg a szófaját. Mivel a szavak jelentését nem ismerték, ösztönösen az alakjukból, a végződésekből (toldalékokból) indultak ki: ha nem is fogalmazták meg, hogy igei személyrag vagy főnévképző zárja az adott szót, mégis ráéreztek a megoldásra. A morfémák és a lexémák összefoglalásakor a társas kártyáin szereplő szavak szófajának megállapítása után a toldalékok azonosítása és a szóalak mondatba foglalása is feladat volt – nagyon élvezték, amikor a feladat végén feloldhatták a kapott szavak jelentését, és összevethették az ötleteiket a valós szótári jelentéssel.

Az Abszolút elfelejtett szavak doboza kicsi, nem kell hozzá játéktábla, legfeljebb toll és papír. Könnyen hordozható, hamar kiosztható, összegyűjthető. A leghálásabb akkor voltam, amikor hirtelen kellett helyettesíteni olyan osztályban, ahol nem ismertem a diákokat: ilyenkor a játékszabályban javasolt módon játszottuk, a vicces csengésű, érdekes jelentésű szavakkal, közmondásokkal, szólásokkal könnyebb volt áthidalni az idegenséget, hasznosan-érdekesen eltölteni a helyettesített órát.

Míg az Abszolút elfelejtett szavak szabálya könnyen elsajátítható, addig az Abszolút megvadult betűkre rá kell szánni az időt, hogy magabiztosan értsük. Lencse Máté játéka sem bonyolult, de összetettebb lépésekből áll, amelyek leginkább a leírásban javasolt 2-4 fős csoportokban működnek, nehezebb őket egy teljes osztályra átszabni. Kiscsoportban viszont ez a játék is kiemelt pedagógiai célokat támogathat: bővíti a szókincset, fejleszti a helyesírást, segíti elkülöníteni a magánhangzókat és a mássalhangzókat, támogatja a kombinatorikai képességet. Távolról emlékeztet a Scrabble-re, de az alapszabály itt komplikáltabb: csak mássalhangzókat dobhatunk, és az így véletlenszerűen kapott mássalhangzókat kell magánhangzókkal kiegészítve értelmes szavakat alkotnunk.

AMEB

Az Abszolút megvadult betűk alapjátékai jó választások lehetnek tanulószobára, kirándulásra, lyukasórára. A leírás könnyített (4-6. osztályosok) és haladó (7-8. osztálytól felfelé) verziót is kínál, egyéni, páros és kiscsoportos játékra is van lehetőség, a játékidő általában 40-50 perc. A tanórai keretekbe az alapjátékok ugyan nehezebben építhetők be, de a társas elemei jól használhatók rövid, egyszerű feladatokhoz is. Például a felsősök irodalomóráin megadott időn belül versenyezhettek a csoportok, ki rak ki minél több, az óra anyagához kapcsolódó szót a kidobott mássalhangzókból. Nyelvtanórán a diákok által alkotott szavak közül az ért több pontot, amelyik megfelelt az éppen tanult nyelvtani kategóriának (pl. toldalékolt szóalak vagy ige volt). A nehezített, nagyobb kreativitást igénylő órai játékban a kidobott mássalhangzók felhasználásával minél több mondatot kellett írniuk: a mondat csak olyan szavakból állhatott, amelyek a dobott mássalhangzókat tartalmazták.

Az Abszolút elfelejtett szavak és az Abszolút megvadult betűk olyan társasok, amelyek a kreativitásra építenek, emellett a magyar nyelv gazdagságát, játékosságát mutatják meg a közvetlen élményen keresztül. Egyéni, páros, csoport- és osztálymunka is építhető rájuk, ráhangolhatnak az órára, de akár ki is tölthetik a teljes időt. Egyszerre nyújtanak élményt és alapozzák meg az ismeretszerzést, gyakorlást, tudatosítást. A tanáriban folyamatosan az asztalomon vannak, rendszerint el-eltűnnek, visszakerülnek, ahogy a kollégák hozzák-viszik az órákra: mert éppen fontos részei lettek egy gondosan tervezett tanórának, vagy jól jöttek egy váratlan helyettesítés alkalmával. Mert játszva könnyebb a tanulás is!

Fotók: Pagony Kiadó weboldala

Abszolút megvadult betűk – Lencse Máté játéka, Bernát Barbara illusztrációi, Pagony Kiadó, 2021

Abszolút elfelejtett szavak – Győri Hanna játéka, Bernát Barbara illusztrációi, Pagony Kiadó, 2021

 

nyomtat

Szerzők

-- Varga Betti --


Más művészeti ágakról

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
art&design

A besorolás deficitje
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés