film
Miután felesége egy vonatbalesetben életét veszti, Marcus hazajön a frontról, hogy egyedül nevelje tovább lányát, Mathildét, aki csodával határos módon túlélte a szerencsétlenséget. Míg a rendőrség balesetként könyvelte el, addig a valószínűségszámítással foglalkozó Otto, aki szintén a vonaton volt, meg van róla győződve, hogy a tragédiáért az Igazság Ligája nevet viselő banda a felelős. Ottónak és két hacker barátjának egy halom valószínűségen alapuló bizonyítékkal sikerül meggyőznie Marcust, aki megfogadja, hogy addig nem nyugszik, amíg le nem számol a felesége halálát okozó bűnszervezettel.
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Minden látszat ellenére Jensen nem kötött kompromisszumot, nem áldozta fel stílusát, visszatérő témáit, motívumait egy szélesebb közönséget elérő műfajfilm érdekében. Épp ellenkezőleg, a 2010-es években aranykorát élő műfajt sikerült saját szabályai szerint átformálnia, ami üdítő felfrissülést eredményezett mind a rendezői, mind a műfaji korpuszban.
Ugyan a korábbi filmjeit jellemző periférikus környezetet (romos erdőszéli vendéglő, kisvárosi hentesüzlet, falusi plébánia, csökkenő lélekszámú sziget) az agglomerációra cseréli – ami aligha nagy kompromisszum –, a különös karakterekből, a helyzet- és jellemkomikumból már nem enged a rendező. Mads Mikkelsen pedig, a Gengszterek fogadója szociopata piti bűnözője, a Zöld hentesek pszichopata hentese, az Ádám almái naiv plébánosa és a Férfiak és csirkék nimfomániás ember-állat hibridje után Az igazság bajnokai két lábon járó gyilkológépeként is bizonyítja, hogy nincs az a szerep, amely megállíthatná a halhatatlanok csarnokába vezető útján.
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Igaz, a filmben Marcus kérlelhetetlen karakterének is jut néhány vicces pillanat, Az igazság bajnokai humorát, Jensen korábbi filmjeihez hasonlóan, a karikatúra szerű mellékszereplők alkotta lúzer csapat szolgáltatja. Kezdve az XL-es pizzával lekenyerezhető hacker Emmenthalertől (Nicolas Bro), az ugyancsak hacker, pszichológusról pszichológusra járó Lennarton át (Lars Brygmann), a kettejük folyamatos civakodásának megszelídítésére kárhoztatott Ottóig (Nikolaj Lie Kaas) a szükséges információkat megszerző bolondos zsenik közjátékai nagyban hozzájárulnak az amúgy meglehetősen komor sztori könnyedebbre hangolásához.
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Jensen azonban a skandináv bűnfilmek stiláris és formai sajátosságait sem áldozza fel szerzői integritásának megőrzéséért. Az igazság bajnokai ízig-vérig skandináv bosszúfilm. Az akkurátusan felépített feszültség egyszerűen odaszögezi a néző tekintetét a vászonra, a pörgő akciójelenetek tűpontosan koreografáltak, az észak fagyosságát sugárzó képeket pedig a műfaj elengedhetetlen kékes-szürke árnyalatai uralják.
Az igazság bajnokai sem nem puszta műfajparódia, sem pedig szatíra. A visszatérő színészgárda és a sajátos humor mellett a szereplők tetteinek pszichológiai motiváltságára, illetve a család fontosságára helyezett hangsúly is hozzájárul ahhoz, hogy a film Jensen szerzői életművének szerves részét képezze.
Egy szeretett személy tragikus elvesztése komoly lelki próbatételnek teszi ki a hozzátartozókat – ebből a premisszából indul ki a bosszúfilmek jelentős része (John Wick, Ígéretes fiatal nő stb.). Ez alól Az igazság bajnokai sem kivétel. Marcus a gyász első szakaszát, a tagadást kihagyva, a második, azaz a düh fázisában megragadva veszi kezébe az eseményeket. Minderről Mathilde (Andrea Heick Gadeberg) természetesen mit sem tud, sőt apa és lánya között épp abból lesz konfliktus, hogy a lány nem akarja elfogadni apja érzelmeket elnyomó stratégiáját – ami Mathildét az életmű legmélyebben kidolgozott női karakterévé teszi.
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Jensentől sosem állt távol a pszichologizálás, korábbi filmjeiben flashback-szekvenciákban (Gengszterek fogadója), nagymonológokban (Zöld hentesek) vagy dialógusokban említés szintjén (Ádám almái) számol be perifériára szorult szereplői múltbéli traumáiról. Igaz, a szereplők szájából direkten elhangzó múltfeltárás mostani filmjéből sem hiányzik, ám különbség, hogy Az igazság bajnokaiban a meghatározó trauma maga a film kiindulópontja. Ezen pszichologizáló attitűd mentén talál egymásra a műfaj és a markáns stílusú rendező.
A múlt traumáira és a többek között azokra visszavezethető jelenbéli konfliktusokra Jensen számára a megoldás a közösségben, vagy még pontosabban a családban rejlik. Közös fogadót nyitó gengszterek, alkonyatkor strandoló gyilkos hentesek, sekrestyéssé váló ex-neonáci, illetve a mindaddig egymás torkának ugró genetikailag manipulált féltestvérek békés ebéde zárják a rendező korábbi filmjeit. Ezen az alapvetésen nyugszik Az igazság bajnokai is, amelynek hősei a filmet alapjaiból kiforgató fordulattal nem a bosszúban, hanem ugyancsak a segítő közösségben találnak rá a megváltásra.
Anders Thomas Jensen: Az igazság bajnokai
Az igazság bajnokai kétségkívül legnagyobb erénye, hogy mindezek mellett tökéletes ritmusban váltják egymást az akciódús, a drámai és a vicces jelenetek. A film az érzelmek teljes spektrumát kiaknázva, egy pillanatra sem hagyja unatkozni a nézőt, ami alól a rendkívül szívet melengető zárójelenet sem kivétel.
A rajongókat is megosztó 2015-ös Férfiak és csirkék után, Anders Thomas Jensen eddigi legpontosabban kidolgozott filmjével tért vissza, amely a skandináv krimik és bosszúfilmek szerelmeseinek igényeit éppúgy képes kielégíteni, mint a művészmozikba járókéit.
Az igazság bajnokai (Retfærdighedens ryttere) – színes, szinkronizált dán fekete vígjáték, 116 perc, 2020. Rendezte: Anders Thomas Jensen. Írta: Nikolaj Arcel, Anders Thomas Jensen. Operatőr: Kasper Tuxen. Zene: Jeppe Kaas. Szereplők: Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Andrea Heick Gadeberg, Lars Brygmann, Nicolas Bro, Gustav Lindh, Roland Møller, Albert Rudbeck Lindhardt. Forgalmazó: Vertigo Média. Bemutató: 2021. október 28. Korhatár: 18 éven aluliak számára nem ajánlott!
Képek forrása: Vertigo Média