bezár
 

irodalom

2021. 09. 05.
Teremtő ambíciók
Seregi Tamás: Jövőbe szédülő lendülettel, Prae Kiadó, 2021
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Szeptember 2-án, a 92. Ünnepi Könyvhét első napján rengetegen gyűltek össze a Kis Présházban, ahol az esti programok közt volt Seregi Tamás Jövőbe szédülő lendülettel című tanulmánykötetének könyvbemutatója.

Nem sokkal a Ingo Schulze Jóravaló gyilkosok című kötetének bemutatója után meglepődve figyeltem, ahogy zsongó tömeg alakul ki a Kis Présház előtt, a Bartók Béla út minden zaját elnyomva. Mindenki ugyanarra a beszélgetésre érkezett, Seregi Tamás Jövőbe szédülő lendülettel című kötetének bemutatójára.

prae.hu

A könyvet a szerzővel közösen Mohácsi Balázs mutatta be, aki a beszélgetés elején összefoglalta a hallgatóságnak a kötet tematikáját meghatározó két témakörét – az Avantgárdot és a Kultúrát -, amelyek köré Seregi összerendezte tanulmányait. Külön kiemelte azt is, hogy a kötet tartalomjegyzékét átfutva megállapította, hogy a kötet első felében – a tematika szerint az Avantgárdhoz kapcsolódó fejezetben – található szövegeket ő már korábbról ismerte. Külön kiemelte továbbá az Irányzati poétikák együttélése Kassák Lajos költészetében és az „én láttam párist és nem láttam semmit” / A ló meghal a madarak kirepülnek helye a kassáki életműben című tanulmányok irodalomtörténeti vonatkozásait. Mohácsi ezután áttért a könyv másik, Kultúra témakörhöz kapcsolódó Művészet és kultúra című esszé ismertetésére.

Ezt követően Mohácsi Balázs feltette az első kérdését Seregi Tamásnak, ami a kötet címére és a benne olvasható két témakörre vonatkozott. Seregi Tamás arról mesélt, hogy a kötet egy nagyobb elméleti felvetésnek az egyik állomása, mégpedig a művészet, kultúra és esztétika egymáshoz viszonyuló háromszögének gondolatáé. Ebből a felvetésből jött létre a Művészet és esztétika című korábbi kötete, amely a háromszög egyik részéről a művészet és esztétika viszonyáról szól. Seregi megjegyezte továbbá azt is, hogy a jelen kötet a háromszög egy másik részéről, a művészet és a kultúra viszonyáról szól. Hozzátette azt is, hogy még tervez egy harmadik kötetet is, amely az esztétika és a kultúra viszonyát fogja vizsgálni. A szerző ezután áttért a kötetben olvasható szövegekre. Először a második részről, a Művészet és kultúra című esszéről beszélt, melyben azt taglalja, hogy igenis van olyan művészet, amely nem kultúra, anélkül, hogy ezt a társadalom elméletekkel kapcsolná össze. Majd áttért az első részre. Itt megemlítette azt is, hogy fiatalon Kassákon keresztül jutott el az avantgárdhoz, és az avantgárdon keresztül a képzőművészethez. Kitért a kötet létrejöttének történetére is. Elmesélte, Orcsik Roland bíztatta arra, hogy gyűjtse össze az avantgárdhoz kapcsolódó szövegeit. Miután Seregi kiválogatta a kötetbe szánt szövegeit arra jutott, hogy még érdemes lenne kiegészíteni egy másik témakörrel is. Így jött az ötlet, hogy a kultúráról megfogalmazott gondolatait összefűzze egy nagy szövegfolyammá.

A hangszórón keresztül az utcán is hallgatják a bemutatót

Mohácsi ezután megragadta a szót és elárulta ő azt hitte a címről, hogy egy Tamkó Sirató Károly idézet. Mint Seregi válaszából kiderült ez nem teljesen fedi a valóságot. Mielőtt választ adott volna a kérdésre, a közönséghez intézte azt, hátha ők ismerik a sor szerzőjét. Mivel válasz nem érkezett Mohácsi megkérte a szerzőt, hogy ossza meg a közönséggel a cím eredetét. Seregi azt válaszolta, hogy mindenkinek vannak olyan visszatérő szófordulatai, mint például a „Jövőbe szédülő lendülettel” avantgárd verssor is. Viszont arra, hogy honnan van ez a sor ő magam sem tudta választ, bár abban is biztos volt, hogy kitől nem.

A Művészet és kultúra szövegfolyamhoz visszakanyarodva Mohácsi arra az összefüggésre, kapcsolatra volt kíváncsi, hogy a szerző miként látja a 80-as évek „nem kultúra teremtő művészetét” – Radnóti Sándor kritikus szavait idézve – napjaink művészetére, a magyar kultúratámogatás, kultúrpolitika mai helyzetére. Seregi kifejtette, hogy a 200 éve megszületett a művészetek új rendszere, melynek következtében leépült a mecenatúra, a művészet tagolódni kezdett pl. a populáris és a tiszta művészet irányába. Új problémák merültek fel a művészet a finanszírozásával és funkciójával kapcsolatban, ami egy hamis tudathoz vezet. Ehhez kapcsolódik kötetében az avantgárd és Bürger avantgárd elmélete. Újabb és újabb próbálkozások történnek, azonban nem tudnak megvalósulni, hiszen a keretrendszer, amiben működhetnének, eleve kudarcra ítéli őket. Így azt, ami a művészetben igazán újító, formabontó: feláldozzák. Emiatt a művészet még mindig intézményekben zajlik, egy zárt és elitista rendszerben működik. Seregi éppen ezt a konfliktusos viszonyt tárja fel, azt ahogyan a művészet változott az elmúlt kétszáz évben. A szerző az avantgárdtól közelíti meg a művészet mai helyzetét és két nagy avantgárd elméleten – Clement Greenberg és Peter Bürger elméletén – keresztül veszi górcső alá a művészetet.

Mohácsi záró kérdése arra irányult, hogy az avantgárd izmusok hogyan épülhetnek be a kultúránk szerves részévé az elkövezendő évtizedekben. Seregi kifejtette, hogy nem pusztán történeti kérdésről van szó az avantgárd esetében. A szerzőt két dolog érdekelte az avantgárd izmusok területén. Az egyik a dadaizmus és a konstruktivizmus viszonyára vonatkozik. Kifejtette, hogy bár elsőre azt gondolhatnánk a kettő között nincs semmi kapcsolat, de közvetlen történeti közük is van egymáshoz. Voltak esetek, olyanok is, amikor közvetlenül összekapcsolták őket, mint például dadaista–konstruktivista konferencia. Seregi hozzátette a dadaizmusnak és a konstruktivizmusnak szükségszerűen van egy történeti-logikai összefüggése, hiszen csak azután tudunk építkezni, miután letisztítjuk, romboljuk az előtte kialakított rendszereket. A másik szerzőt érdeklő téma az avantgárd vége és az, hogyan él tovább az avantgárd program?

Végül a beszélgetés zárásaként Seregi megjegyezte, hogy egy következő kötet témája akár arról is szólhat, hogyan él tovább az avantgárd.

A beszélgetés felvétele visszanézhető a Prae Kiadó Facebook oldalán.

Fotó: Lakos Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Szakács Emese Bíborka --

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció és Médiatudományi Intézetének hallgatója volt. Érdeklődése fókuszában az újmédia kulturális szerepe és posztinternet művészet áll. Jelenleg a Capa Központ munkatársa.


További írások a rovatból

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés