bezár
 

gyerek

2021. 08. 16.
Olvasóska, a fiatalkori olvasásra nevelésért
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Olvasóska, a fiatalkori olvasásra nevelésért Márkus Judit gyermek- és ifjúsági irodalmi szakember az olvasás népszerűsítésének céljából látogatja az ország iskoláit és óvodáit egy rendhagyó, élményekre és dramatikus elemekre épített irodalomórával.

„A szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban szinte minden irodalomóra eltért a hagyományostól” – meséli Márkus Judit, a legendás iskola egykori diákja. „Megesett, hogy László Zoltán tanár úr egy kétsoros verset írt föl a táblára, és mi egész órán arról beszélgettünk, pontosabban gondolkodtunk. Én is ezt a hangulatot szeretném megteremteni az olvasásra buzdító foglalkozásaimon.” A frissen végzett ifjúsági -és gyermekirodalmi szakember tizenöt éve tanít különböző korosztályú gyerekeket, színházi táborok keretein belül. Színháztudomány szakos diplomával, húsz teátrumban töltött év után döntött úgy, hogy az ott szerzett tapasztalatait egy új olvasásra nevelési projekt keretein belül fogja hasznosítani. Az általa megálmodott Olvasóska az új tanév kezdetétől várja mindazon óvodák és iskolák jelentkezését, ahol a pedagógusok fontosnak tartják a gyerekek élményalapú olvasáshoz szoktatását, illetve az irodalmi találkozásokból eredő gondolkodásformálást.

prae.hu

Az olvasásra nevelés programjai elnevezésű egyetemi órámon megdöbbentő adatokkal találkoztam. Európában például minden ötödik ember szövegértési nehézségekkel küzd. Az olvasás hiányából eredő egyéb negatívumokkal szerintem mindannyian tisztában vagyunk.

A könyvklubok, könyvbemutatók, recenziók és író-olvasó találkozók csupán azokat érik el, akiknek az olvasás már egyébként is szervesen beépült a napirendjébe. Újszerűek viszont azok a megnyilvánulások, amik igyekeznek lejáratni azt, aki szeret(ne) olvasni. Ezért döntöttem úgy, hogy én is a jó ügy mellé állok. A kötelező olvasmányok minőségjelzője önmagáért beszél. Amit muszáj megcsinálni, jelen esetben elolvasni egy gyereknek, az nem is lehet érdekes, még akkor sem, ha az olvasmány történetesen az. Azért gondoltam olyan foglalkozásra, ami eltér a megszokott sémáktól. Annak ellenére, hogy száz életet is megélhetünk általa, az olvasás aktusa meglehetősen statikus. Ezért ugrott be a színház és vele együtt a testet-lelket egyaránt megmozgató dramatikus eszköztár, valamint az improvizáció.”

További információk az Olvasóska Facebook oldalán.

nyomtat

Szerzők

-- Barna Brenda --


További írások a rovatból

gyerek

Válogatás a bábszínház adventi programjaiból
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Beszélgetés Marie-Aude Murail-jel

Más művészeti ágakról

Parasztopera az SZFE-n
Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban
Kurátori bevezető


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés