art&design
![](data/_cache/2021-07-12/844probapx_molnar_judit_lilla_tervezett_veletlen_2021_fotokredit_juhasz_g_tamas_budapest_galeria_foto_a_budapest_galeria_jovoltabol_jp_12216_844x380.jpg)
A kiállítótérben egy felnőtt játszótér farudakból és -kockákból, állványokból és szalagokból eszkábált installációit látjuk. Ezek az épített művek nem újkeletűek Molnár Judit Lilla művészetében. Viszont nemcsak korábbi tárlatain (Korlátok a fejünkben, Óbudai Társaskör Galéria 2019, Short List Esterházy Art Award, Ludwig Múzeum 2019) kezdett el foglalkozni a kapaszkodót keresés és talajvesztettség érzésével, hanem már művészi pályája elején érezte, hogy a festészet keretei túl szűkek számára, más technikákkal is kell dolgoznia. Ezt segítették egy éves egri tanulmányai az Eszterházy Károly Főiskolán, ahol alkalma volt térbeli-, illetve természetművészettel foglakozni. Később, a Magyar Képzőművészeti Egyetem első éves hallgatójaként egy év végi kiállításon két festménye mellett egy papírhajókból készült installációt is bemutatott. Az évek múlásával aztán egyre inkább erősödött benne a késztetés, hogy festménye[1] és fotói (Uniform 2017, Military 2014) mellett kilépjen a térbe. Erről tanúskodik diplomamunkája, a Bunker (2015), amely egy fából, zománcozott vasból, papírból, tankönyvekből és egy festményből készült térberendezés.[2] Későbbi művei, mint például a Suspended (2018), a Base on which you can build (2019) is bizonyítja, hogy munkái között az installációk, térbeli szerkezetek végleg kivívták maguknak a vezető szerepet. Nyitottsága a különféle technikai eljárásra ugyanakkor párosul a befogadóval való interakcióval.
![](data/_cache/2021-07-13/molnar_judit_lilla_tervezett_veletlen_2021_fotokredit_juhasz_g_tamas_budapest_galeria_foto_a_budapest_galeria_jovoltabo_2_96x72.jpg)
![](data/_cache/2021-07-13/molnar_judit_lilla_tervezett_veletlen_2021_fotokredit_juhasz_g_tamas_budapest_galeria_foto_a_budapest_galeria_jovoltabol_jpg01_96x72.jpg)
Tervezett véletlen című tárlatán Molnár Judit Lilla három nagyméretű installációját mutatja be három egybenyíló, mégis különálló teremben. Az egyiken nagyméretű, négyszögletű falapon több száz apró kockát látunk. Háromszögletűek, amint a középre helyezett két darab kék mérleghinta elemei is. Csúcsukkal felfelé állnak, lehetetlenné téve a játékot, a mozgást. A kiállítótérben a falon nyolc, a kiállított műhöz tartozó műleírást és egy kék-fehér cikkelyekre felosztott pörgettyűt találunk, amelyet 1-től 8-ig számozott. Feladatunk, hogy pörgessük meg a falon található kereket és keressük ki a kapott számhoz tartozó szöveget, amely a mű értelmezési lehetőségeinek kibővítésére szolgál. Amennyiben ezt az értelmezést szeretnénk tovább tágítani, pörgessünk újra egészen addig, amíg nem érezzük teljesnek a műtárgyleírást. Molnár Judit Lilla különleges játékának célja, hogy a véletlen segítségével teret adjon a minél szabadabb műértelmezésnek. Ugyanakkor maga a mű utal a játékelmélet zéró összegű (állandó összegű) játékokra vonatkozó hasonló megállapítására: a kétszemélyes – ilyen a mérleghinta –, zéró összegű játékban létezik optimális stratégia, mégpedig az egyéni, tiszta stratégiák tervezetten véletlen keveréke. Érthetjük ezt a lehetőségek és korlátok közötti egyensúly keresésére a felnőttek játszóterén, ahol mindig helye kell, hogy maradjon a szabadságnak.
A Korlátok a fejünkben című tárlaton is szerepelt már a Limits (2019), fából-akrilból-vasból készült installáció. Az olimpiák magasugrói által használt lécekre emlékeztető elemekből és az ezekre felaggatott, a földre lelógó színes szalagokból álló alkotáshoz is többféle módon közelíthetünk. Egyrészt a ritmikusan váltakozó magasságban elhelyezett rudakkal az alkotó kedélyállapotunk változását tükrözi, amely egyszer lent van, máskor fent, azaz hol negatív, hol pedig pozitív. Másrészt installációjának papírcsíkjai – a művész értelmezése szerint – külső korlátaink és a bennünk élő gátak fizikális manifesztációira fellógatva „rajzolnak ki” különböző függvényeket. A bankautomata bizonylati papírcsíkjai egy prózaibb értelmezést is sugallnak: mindennapi megélhetésünk allegóriájaként is értelmezhetők.
A tárlat harmadik installációja a lépcsős faemelvényekről legördített azúrkék szőnyegcsúszda, amelyekkel újabb játékra invitálja látogatóit. A műhöz tartozik egy dobókocka és a falra ragasztott hat műleírás. Feladatunk ezúttal is az, hogy gurítsunk a dobókockával és keressük meg a kapott számhoz tartozó leírást, amely segítségünkre van a mű értelmezésében. Amennyiben ezt nem találjuk elég kielégítőnek, dobjunk újra addig, amíg teljesnek nem érezzük a definíciót.
A Tervezett véletlen záróakkordjaként láthatjuk a művekhez készült, bekeretezett tervrajzokat, amelyek akár önálló grafikaként is megállják a helyüket. Kiállításukkal azt dokumentálja a tárlat rendezője, hogy az alkotó pontosan rögzíti a fejében megszületett ötleteit egy majdani megvalósításig, ahol aztán az adott térhez igazítja a kivitelezést.
Molnár Judit Lilla korábbi tárlatainak anyaga is a térbe való kilépéséről tanúskodik, a Tervezett véletlen ennek egy összegzését nyújtja, ahol állandósulni látszik a játékra nem alkalmas játszótér, mint a felnőtt lét allegóriája.
Egyszerre mutatja meg a hátrahagyott gyermekkor élményét és a felnőtté válás nehézségét. A papírlapokon szereplő műértelmezés vagy elméleti magyarázat a megnyitó és/vagy fali szövegen túl egyáltalán nem szokatlan, mindez lassan egyenrangúvá igyekszik válni a látvánnyal, sőt, nélkülözhetetlen részét képezi a kortárs tárlatoknál. Molnár Judit Lilla a tárgyak mögött húzódó komoly játékelméletet, társadalmi kérdéseket boncolgató interaktív tárlatával kölcsönösségre, kölcsönhatásra késztet, sőt, saját értelmezésén kívül várja a befogadói visszajelzéseket, amelyeket a külső folyóson kifüggesztve olvashatunk. A kérdés már csak az, hogy segíti-e ez a kortárs művészetet közelebb vinni a befogadóhoz? Hogy az alkotónak ez volt a szándéka, az nem kétséges.
A képek a Budapest Galéria jóváhagyásával. Fotókredit:Juhász G. Tamás, Budapest Galéria.
Tervezett véletlen
Molnár Judit Lilla kiállítása július 18-ig tekinthető meg a Budapest Galériában. 2021. július 17-én 18 órakor a művész és a kiállítás kurátora, Erőss Nikolett tartanak záró tárlatvezetést.
Helyszín: Budapest Galéria • 1036 Budapest, Lajos utca 158.
[1] Magyar Képzőművészeti Egyetem Diploma honlapja: Festőszak – Molnár Judit Lilla
[2] Molnár Judit Lilla honlapja: Bunker (2015)