bezár
 

film

2021. 07. 10.
Nem mondhatom el senkinek
Magnus von Horn: SWEAT
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Sylwia Lengyelország első számú fitnesz-influenszere, állandó online jelenléte és a bevásárlóközpont tömegei számára tartott aerobik órái a felhasználók értékes tömegeire bír jelentős hatással. A svéd-lengyel koprodukcióban készült alkotás szerencsés módon nem marad meg a témával kapcsolatos felszínes előítéletek és rosszindulatú klisék felsorakoztatásánál, hanem odalép vizsgálata tárgya mellé, hogy érdemben mondhasson róla valamit.

Makulátlan sminkben és frizurában ismerjük meg hősnőnket az első jelenetben, amint követői rajongó szeretettel veszik körbe egy nyilvános aerobik órán. Sylwia nem csupán a gyakorlatok végzésében fáradhatatlan, de folyamatosan tartja a kapcsolatot a tömeggel is, motivál, lelkesít, példaképként mutat utat. Az edzés végeztével pedig azonnal kezdődik a második, egyértelműen sokkal fontosabb felvonás: a rajongók ostromának állása, a lavinaszerű szeretetmegnyilvánulások jókedvű(nek tűnő) fogadása.

prae.hu

A klipszerűen vágott, pergő első jelenet lassanként egészen szédítővé válik, érzékletesen mutatva meg a nézőnek már a nyitányban, hogy mennyire fárasztó és nehezen kezelhető élmény az, amikor mindenki akar belőled egy darabot. 

SWEAT

A színpad és a siker hivalkodó külsőségei után szándékoltan éles kontrasztot ad Sylwia visszavonulása a magánéletébe, a hazatérés az üres lakás magányába. A SWEAT legnagyobb kérdése, hogy képes-e bármit mondani a közösségi médiáról és annak szupersztárjairól, a népes követőtáborukkal véleményformáló celebritásoknak számító influenszerekről mindazokon a kliséken túl, amelyek 2021-ben már nem jelentenek újdonságot. Erre a kétkedésre a film izgalmas szembenállás feszültségével felel: míg a témája nem specifikusan kelet-európai probléma, stiláris érzékenysége és az ábrázolás tónusa határozottan táplálkozik e tradícióból. 

SWEAT

Az internet tökéletesen globalizált, szimultán idejű világa kialakította mindazokat a sztenderdizált kereteket, sémákat, egyszersmind elvárásokat, melyekkel jelen pillanatban a bolygó bármely pontján működtetni lehet egy ilyen, vagy ehhez nagyon hasonló influenszerperszónát.

SWEAT azzal hatol a vegytiszta internetes sztárcsinálás mélyére, hogy egy a térségi jellegzetességeket bátran felvállaló, személyes történetet villant fel a közösségi média-jelenlét tökéletesre polírozott álomvilága mögött.

Sylwia játszmákkal és fojtott feszültségekkel terhes családi életének ismerős pillanatai a panelvalóság mindennapjain keresztül mutatnak rá a virtualitás és való élet között húzódó mély szakadékra. Az eleinte cukorkaszínekben pompázó látványvilág először csak elszürkül a családi körben felvett jelenetben, hogy mire eljön az éjszaka, egészen sötétbe forduljon, utat engedve a magánynak és a kiszolgáltatottságnak.

SWEAT

A lány valódi, emberi kapcsolódásokra tett kétségbeesett kísérletei mélyítik el a sztorinak azt az aspektusát, amely elsőre talán nem is található meg a gondosan bebiflázott és alapvetően ellenséges influenszer-klisékben: tudniillik hogy Sylwiának valójában nincs senkije, akivel megoszthatná az érzéseit, gondolatait. A külvilág számára ő nem több egy puszta felületnél, amelyre mindenki saját magát, önnön örömét-bánatát vetíti rá. Érdekes módon leginkább a bánatát, ahogyan ezt éppen a rég látott osztálytárs jelenete bizonyítja.

Riasztóan jól ismert, jellegzetesen kelet-európai hangulatú családi dráma alakul ki az édesanya születésnapja körül a panellakás szűk tereiben is, ahol már nem lehet tovább menekülni a nyilvánvaló elől: a családja valójában egyáltalán nem kíváncsi Sylwie-re, feltehetően nem is értik, hogy mivel foglalkozik, mivel telnek a mindennapjai és milyen kihívásokkal küzd.

A SWEAT szerencsére nem rágja túlságosan a szánkba a nyilvánvalót, csak hagyja, hogy mi, nézők is kellően kellemetlenül érezzük magunkat ennyi leleplezett színlelést, hamis negédességet és üresen kongó motiválást látva.

SWEAT – színes, lengyel-svéd filmdráma, 100 perc, 2020. Rendezte: Magnus von Horn. Forgatókönyv: Magnus von Horn. Fényképezte: Michal Dymek. Producer: Mariusz Wlodarski. Zene: Piotr Kurek. Főszereplők: Magdalena Kolesnik, Julian Swiezewski, Aleksandra Konieczna, Zbigniew Zamachowsk. Országos bemutató: 2020. július 8. Magyarországon forgalmazza a Mozinet. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek forrása: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Luke Korem és Simon Verhoeven Milli Vanilli – Az évszázad botránya című filmjeiről
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Kertész Edina: A fotográfuslány – könyvbemutató
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés