bezár
 

gyerek

2021. 05. 22.
Karantén utáni újraindítás a fiataloknak
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Karantén utáni újraindítás a fiataloknak A hosszú bezártság és elszigetelődés okozta sérülések feloldása érdekében indít programsorozatot kiskamaszoknak a Mesemúzeum legújabb helyszíne, a Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely. Az Újra együtt címmel a héten kezdődő csoportfoglalkozásokra az egészségügyi dolgozók gyermekeit ingyenesen várják.

A Petőfi Irodalmi Múzeum legújabb tagintézményeként tavaly ősszel megnyílt, majd a járványhelyzet miatt hamar ideiglenes zárásra kényszerült egyedülálló műhely a 10-14 évesek szövegértő és -alkotó készségeinek fejlesztésével, gyermek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik. „A történetek az életünkben mindenütt jelen vannak. Ha magyarázatot kívánunk adni számunkra fontos eseményekre, történetet mesélünk, az elbeszélés tehát nem csupán kommunikációs műfaj, hanem az emberi gondolkodás sajátos formája. A foglalkozás középpontjában álló történetalkotás szerepe, hogy átjárást biztosítson a mindennapok történetei, a személyes történetek és az irodalmi alkotások között: bekapcsolja a személyest a közösbe, és ezen keresztül kínáljon  lehetőséget az azonosulásra, az identitás megerősítésére.”- összegezte a történetalkotás jelentőségét és az erre felfűzött programsorozatot Helmich Katalin, a Háromcsőrű Kacsa műhelyének vezetője.

prae.hu

A történeti tér bejárását a múzeumpedagógusok egy-egy fiktív főhős köré szervezik, ezt követően gyűjtik össze és dolgozzák ki a látogatók a történetet alkotó további mozzanatokat; a helyszíneket, a cselekmény idejét, bonyodalmat és tetőpontot, hogy aztán saját kreatív képességeik segítségével állítsák helyre a kibillent rendet. Az interaktív térben izgalmas installációs eszközök – animációkészítő pult, hangstúdió, betűeső vagy „kukucskafal” – segítik őket inspirációval és mintákkal.

A fiatalokkal foglalkozó múzeumvezető tapasztalata szerint a kamaszokat pszichésen nagyon megviselte a karanténos időszak, ezért a programsorozattal főként azt szeretnék pótolni, ami az iskolásokkal a folyósokon és szünetekben történik: teret és keretet biztosítanak ahhoz, hogy a gyerekek pótolhassák a közösségi élmény, az együttműködés, a hétköznapi történetmesélés gyógyító és építő erejét. A Háromcsőrű Kacsa csapata mindezt egy sajátos küldetés beépítésével, a kreatív írásban való támogatással igyekszik elérni.

Az új iskolát kezdő gimnazisták részére a műhely szeptemberben gólya-napokat szervez, amely az iskola keretein kívül, koordinált formában épít csapatot a különféle helyekről érkezőkből. Júliustól mentorprogram indul egyéni és csoportos foglalkozásokkal az önismeret és önkifejezés iránt érdeklődő fiataloknak, de várják azok jelentkezését is, akik a felvételihez szeretnének segítséget kapni kreatív írás vagy dráma területén. „Önismereti játékokkal, kommunikációs gyakorlatokkal, könyvklubbal és drámafoglalkozásokkal is készültünk a hosszú bezártság alatt. Most ezeket mind elindíthatjuk, hogy ezt az új és inspiráló teret, amely tavaly nyílt, de azonnal be is zárt, végre élettel és zsivajjal tölthessük meg” – összegzi a terveket Helmich Katalin.

A 6-10 éves korosztály számára Újra együtt – kicsiknek címmel a Mesemúzeumban készülnek foglalkozásokkal.

A Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) tagintézményében, a Mesemúzeumban az elmúlt években folyó intenzív munka során mind fenntartói, mind látogatói oldalról egyértelmű jelzések érkeztek a bővülés szükségszerűségére. A Budavári Önkormányzat által felajánlott épületrészben kezdődtek meg a munkák – a Döbrentei utca 9. szám alatti ún. Virág Benedek-házban –, amelyet már 2014 óta használtak foglalkozásokhoz a múzeumi szakemberek. Míg a Mesemúzeum foglalkozásaival és rendezvényeivel az 5-10 éves korosztályra fókuszál, addig a 2020. szeptember 8-án, az Olvasás Világnapján a PIM és a Budavári Önkormányzat együttműködésében megnyílt Háromcsőrű Kacsa Történetalkotó Műhely a következő, 10-14 éves korosztály szövegértő és szövegalkotó készségeinek fejlesztésével, gyerek- és ifjúsági irodalom közvetítésével foglalkozik.

A 78 m2-es helyiségben olyan installációs teret hoztak létre, amely inspirálóan hat, illetve mintát és ötleteket nyújt a történetalkotáshoz. A kiállítótérben olyan állomásokat alakítottak ki, amelyek alkalmasak arra, hogy a történetalkotás folyamatát különböző módon előrelendítsék; ilyen például a karakterépítés vizuális eszközökkel az animációs szigeten vagy helyszínválasztás a „kukucskafal” segítségével. Cél volt, hogy az írásban önmagukat nehezebben kifejező látogatók is sikerrel hozzanak létre történetet, történetrészletet akár hangrögzítés, akár animációkészítés révén. 

A műhely küldetése, hogy a gyerekek az őket foglalkoztató eseményeket, témákat képesek legyenek formába önteni és ok-okozati összefüggéseket találni közöttük, valamint bővüljön a szókincsük, árnyaltabbá váljon kifejezésmódjuk. Az inspiráló tér mellett irodalmi művek szövegrészletei mozdítják elő az alkotó munkát. Az itt eltöltött idő során a fiataloknak jó eséllyel gazdagodhat ön- és társismeretük, fejlődhet együttműködési képességük, de a megismert szövegek nyomán bizonyára az olvasási kedvük is növekszik majd.

További információ a honlapon: https://haromcsorukacsa.hu/hu

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


További írások a rovatból

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
gyerek

Rókus és Rézi művészeti pályázat és játszóház
Az Ugyanakkor, ugyanott című kiállítás megnyitójáról
gyerek

Megnyitó: 2024. szeptember 12. csütörtök 17:00

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
art&design

A besorolás deficitje
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés