bezár
 

építészet

2021. 05. 13.
Tér-erő-tér
Claus Käpplinger (szerk.): Spaces of Intensity. 3h architects. Birkhäuser, 2020
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Intenzitás. A szó, amely legjobban leírja a 3h építésziroda munkásságát, Moravánszky Ákos bevezetője szerint. És tényleg, ha például belépek a MOME Campusra, a tér cselekvésre sarkall, és a cikkben bemutatott könyv szintén hasonló élményt nyújt. Gunther Zsolt és Csillag Katalin, az iroda alapítói, tiszta nyelvezettel formálják épületeiket, amiket 26 év munkásság után egy monográfiában ismertetnek. A Spaces of Intensity által betekintést nyerhet az olvasó az alkotómunkájuk mögött húzódó gondolatokba, illetve épületeik koncepcióiba és értelmezésébe.

A 3h építésziroda 2021. május 1-jén ünnepelte budapesti működésének 15. évfordulóját, s ennek apropóján könyvbemutatót tartottak: tavaly a Birkhäuser kiadó gondozásában megjelent monográfiájukat a hazai közönség elé tárták.

prae.hu

Két, itthon – kezdetben Győrben a „periférián”, később Budapesten a „centrumban” – alkotó építész és a 3h eddigi útját foglalja össze az angol nyelvű kötet. A páros szerint a jól szervezett épület összetett problémákat oldhat meg, a tér erejének hangsúlyozásával.

A könyv felépítése nem bonyolult: négy tematikus fejezetre osztott, melyekben található egy szöveges és egy képesszé, illetve az iroda csokrokba szedett építészeti munkái. A négy szekció jelöli ki az építészek fő érdeklődését, azokat a kérdéseket, amik mentén gondolkodnak az alkotótevékenységük során. Mottókkal kerülünk beljebb a fejezetekbe; Krasznahorkai László idézetei, illetve az esszékben emlegetett írók utalnak az építészetben rejlő irodalomra.

3h építésziroda, Koroncó

Szállásépület 22 fő értelmi fogyatékos részére, Koroncó, fotó: Haider Andrea, 3h építésziroda

Kontextus

Az érthetőség szempontjából fontos, hogy kirajzolódjanak a helyi jellegzetességek, az a környezet, amibe beleépülnek a 3h kortárs, hazai épületei.  A fejezet vizsgálja a hely, tér és az épület kölcsönhatásait, a programalkotási, tipológiai kérdéseket, a régi-új, múlt-jövő ellentétpárok kapcsolatának megmutatkozását. Gunther Zsolt maga írta az ehhez tartozó esszét, így az olvasó személyes élmények, kiállításlátogatások említésével, közvetlenül láthat bele az építész gondolkodásának formálódásába.

Nem csupán ebben a részben törekednek a kontextus megteremtésére: a képesszék végigkísérik a kötetet, elsősorban azzal a céllal, hogy minden szekcióban fölvázolják a magyar kulturális, történeti környezetet. Ezek a fotóválogatások egyértelműsítik az adott fejezet témáját, és esztétikai minőségük által élvezetessé teszik a könyv forgatását.

Köztes terek

Az érdeklődő végigsétál néhány lépcsőn, gangon, a régenvolt Magyar Hírlapírók Nyugdíjintézetének elhagyott terein, mire odaér Holger Kleine előadására. A Három magyar jelenetre (Three Hungarian Scenes) – közjátékokkal –, ami a 3h épületei köré szervezett művészettörténeti és elméleti írás.  A The Drama of Space írója jeleneteiben foglalkozik falusi rejtekekkel, a köztes terek – kapualjak, átjárók, csarnokok – mibenlétével, az ezeken átfutó fényekkel, a külső és belső találkozásával. A múltat kortárssá tévő szellemmel és a MOME épületével, aminek formái állandó és inspiráló teret adnak a változó helyzetek fogadására.

3h építésziroda, Szegedi Dóm

Szegedi Dóm, fotó: Danyi Balázs

Díszítés

Ha ennél a fejezetnél nyílik ki a könyv – nem meglepő módon – különösen ingergazdag képesszét lapozgathat az olvasó. Számomra talán ez a legkedvesebb válogatás, a magánlépcsőházban készült fotókon kívül szinte az összes helyszínt azonnal fölismertem. Lajta Béla Felső Kereskedelmi Iskolájáról három részlet is belekerült, ez összegzi legjobban azokat a rétegzett jelentésbeli tartalmakat, amiről olvasni is lehet, hiszen a 3h dolgozott egy Lajta épület kiegészítésén. A Vakok Intézetének és a hozzá tartozó épületegyüttes darabjainak (Mozgásjavító EGYMI) összekötése során 2004-2010 között végzett rekonstrukciós munkálatokat. Olaf Bartels esszéje az építésziroda díszhasználatát konkrét épületek vizsgálatán keresztül világítja meg. A 3h-t a modernizmus dísztelenségét követően előlépő, a dekorációt újra reflektorfénybe helyezők sorába pozícionálja. A kontextushoz való igazodás, illetve ráhatás folyamatosan megjelenik a monográfiában, így itt is: kiderül, hogy a díszítmény és annak mértéke nagyban függ az épületeket körülvevő motívumoktól. A felújítások során érdekes elegyet alkotnak a kortárs elemek, új funkciójú terek az eredeti műemlékbe integrálva, s a múlt további inspirációt ad mind a térhasználat, mind az ornamensek szempontjából.

Tér és fény

Továbblapozva mintha színpadi terek jelennének meg az oldalakon. A különböző irányból világított sejtelmes helyiségek dramatizálnak, terelgetnek. Itt nem a megszokott esszét, hanem egy beszélgetést találunk a szerkesztő Käpplinger, Gunther és Csillag között. A külföldi olvasók orientálása végett hazai sajátosságokról, rugalmasságról is szót ejtve jutnak el a tér és a fény kapcsolatához. Ők a mai trenddel ellentétben nem a mesterséges fényforrásokra helyezik a hangsúlyt, hanem a természetes megvilágítás lehetőségét keresik. A változó, élő fényminőségeket szervesítik enteriőrjeikkel, és erre a hatásra törekednek akkor is, ha mesterséges világítást terveznek az épületekbe. Gyakran nyílásokkal kapcsolt tereken átvilágító fények díszítik a faltömegeket, ezzel a megoldással az ablaknál finomabb, keretek közül kiemelt úton érkezhet a fényár. A térérzékelés intenzitása fokozódik a fénymozgással (Magyar Zene Háza) és a tükröződő felületek változékonyságával (Király Gyógyfürdő). A fény – az anyag és a szín mellett – eszköz a történelem láthatóvá tételére is; szükséges az érzékelésbeli különbségtétel, hogy a felületek nehogy kioltsák egymást.

3h építésziroda, Fertőd

Esterházy-kastély, fotó: Bujnovszky Tamás

Az itt fölsoroltak vázolják a gondolatokat, amik mentén halad a 3h, s bár nehéz elválasztani ezeket az egymásra épülő problémákat, ők kísérletet tettek rá. Ebből adódóan sokszor kanyarodnak egymás felé a külön csoportosított írások, néha nem is azokhoz a munkákhoz kapcsolódva, amik az adott fejezethez lettek válogatva.

A keménytáblás monográfiát jó kézbe venni; Salát Zalán Péter igényes tervezésének köszönhetően könnyű benne tájékozódni és kellemes ránézni. A szellős elrendezés hagyja, hogy a sok-sok jól komponált fénykép és terv megszólaljon – a képesszéknél ezek a főszereplők, így akár teljes oldalpáron, széltől szélig futhatnak, míg a válogatott munkáknál kevés szöveggel, vékony margóval keretezve láthatóak. A groteszk betűtípus használata nem megy az olvashatóság rovására, ugyanis a vaskos kötetnek legnagyobb részét az előbb említett képek teszik ki. A Köztes terek és a Tér és Fény fejezetekben megjelenik talpas betű is, előbbinél a közjátékok, utóbbinál a kérdező sorai lettek ezzel kiemelve. Míg az intermezzóknál jól működik ez a megoldás, addig az utolsó fejezetnél nem válik el elég karakterisztikusan a két betűstílus.

oldalpár
Spaces of Intensity, saját készítésű fotó

A könyv borítóján megjelenő szinte absztrakt részlet, a MOME lépcsősora ad látványos megjelenést az egész könyvnek, egyben magában foglalja a felvetett problémákat. Egy köztes tér, a tervezők bevallása szerint az identitás és az önazonosság kérdését feszegető MOME épületéből; rímel az egész monográfiára. Ami a reprezentáción kívül alkalmas arra, hogy az alkotók kicsit távolabbról szemléljék saját identitásukat, megnyilvánulásaikat, hogy okulva az eddigiekből továbbléphessenek.

nyomtat

Szerzők

-- Lengyel Viola --


További írások a rovatból

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
építészet

Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak – a kötetbemutatóról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés