bezár
 

irodalom

2021. 03. 29.
Nők és irodalom, nők és folyóirat-kultúra
Online konferencia
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hogyan kerülhet összefüggésbe az irodalmi kánonformálás és a nemzeti identitás? Milyen esélyekkel jutnak és jutottak szerephez a női írók a folyóiratokban és a könyvkiadásban? Hogyan befolyásolhatja ez pályakezdésüket, vagy írói pályájuk további alakulását? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merültek fel pénteken a Szépírók Társasága és a SZÍN Női Érdekvédelmi Fórum közös szervezésében lezajlott 2021. március 26-ai online konferencián. 

Az online konferencia a Női írók a folyóiratokban // folyóiratok a női írók pályáján címet kapta. A konferencián Czinki Ferenc rövid megnyitó beszédét követően Hermann Veronika értekezett a magyar irodalmi kultúra alakulástörténetéről, a kánonszervezés és nemzeti identitástudat mediális- és politikatörténeti aspektusairól, a nők és a szalonkultúra, folyóiratkultúra kapcsolatáról.

prae.hu

Előadásának első felében kitért a reformkori politikai nemzetfogalom férfiközpontú kialakulását elősegítő poétikai stratégiákra, melyek tetten érhetők például a patriarchális leszármazás szimbólumait a tájba illesztő gesztusban, vagy a vérségi leszármazás maszkulin gyökerezettségéből építkező narratív szerepek megformálásának aktusában. 

A kánon és a nemzeti identitásának kapcsolatáról azt látta, a magyar nemzetállam és a nemzeti irodalom a 19. század óta egymást meghatározó és feltételező viszonya döntően befolyásolja a kánontól való érzelmi távolságtartás lehetőségét. A nemzeti kánon olyan területként jön létre, melynek érdekeltsége a stabilitás és megőrzés, ennélfogva ellentmondásban áll az irodalmi intézményrendszerek variabilitásával, folyton változó karakterével. 

A 19. században kialakult kulturális hierarchia (melynek a nők –  dacára az olvasottságuk egyre növekvő extenzitásának – jobbára alacsonyabb fokán álltak) a 20. század végéig tartotta magát. A nők a korabeli prominens irodalmi folyóiratok szerkesztőségéből rendre kirekesztődtek, jelenlétüket a nyilvános terekből a magánszférába terelték. 

Hermann Veronika előadása végén kitért a lappangó kánonnak (mely tartalmazza a nyílt kánonba be nem kerülő, ellenben igen népszerű és olvasott szövegeket) a nyílt kánonra és a kortárs irodalomra való hatásának feltérképezésére, vagy feltárásának lehetőségeire is. 

Ezt követően Hidas Judit a kortárs viszonylatokat vázolta a SZÍN Női Érdekvédelmi Fórum az elmúlt néhány hónapban végzett kutatásának eredményeit ismertetve, amely a női szerzők reprezentációját vonta vizsgálat alá a magyar irodalmi folyóiratokban. A kutatás arra akart választ találni, mi történik a női írókkal a folyóiratoknál, és ez hogyan befolyásolja a későbbi pályájukat, emellett milyen aránybéli változás tapasztalható az elmúlt 20 év távlatát tekintve a folyóiratokban publikáló szerzők nemi megoszlásában.

A kutatás rendkívüli precizitással és körültekintéssel tárta fel az elmúlt két évtized statisztikai eredményeit. A vizsgált folyóiratok (Alföld, Élet és Irodalom, Jelenkor, Kaligram, Holmi) mellett a vezető szépirodalmi kiadók is elemzés alá kerültek. Habár a kutatás egyértelműen kimutatta, hogy napjainkra sem vált kiegyenlítetté a nemek aránya, azért jelentős pozitív változás tapasztalható. Az egyik ilyen számottevő változás a kritikák és recenziók tekintetében figyelhető meg, ugyanis nők női szerzőkről jelentős mértékben több kritikát és recenziót írtak 2020-ban, mint azt tették 20 évvel korábban. 

Az első etap végén Karafiáth Orsolya és Szaniszló Judit osztotta meg személyes tapasztalatát a folyóiratok meghatározó szerepéről pályakezdésükben. 

A konferencia következő részében két kerekasztal beszélgetés hangzott el, az elsőben Juhász Anna moderálásával Berg Judit, Karafiáth Orsolya és Péterfy-Novák Éva beszélgettek a nőként való írás szakmai és magánéleti jellegzetességeiről, a családi és társadalmi szerepvállalásról, a fiatal írónemzedék segítésének, kinevelésének felelősségéről. A második beszélgetésben Tóth Kinga moderálásával Nagy Csilla, Valuska László és Vásári Melinda folytatott párbeszédet arról, a különböző folyóiratok aktuálisan milyen szempontok figyelembevételével szerkesztik lapszámaikat, szerkesztői oldalról milyen irányelveket érvényesítenek, illetve esetlegesen milyen morális nehézségekkel kell szembenézniük.

Végül Szkárosi Endre zárszavát követően a konferencia felolvasó blokkja következett, melyben már par excellence szépirodalmi alkotások kerültek terítékre: Bán Zsófia olvasott fel éppen készülő prózakötetéből, Gerevich András két műfordítással, Kiss Tibor Noé Beláthatatlan táj című könyvből egy rövid részlettel készült, Mán-Várhegyi Rékatól és Terék Annától női perspektívákat bemutató prózát, Zilahi Annától pedig három enigmatikus verset hallhattunk.

Az eseményről készült felvétel megtekinthetők itt: 1234

nyomtat

Szerzők

-- Szemigán Dotti --


További írások a rovatból

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Mi köze mindehhez Nádas Péternek?
Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetének bemutatója
Kovács Dominik és Kovács Viktor Lesz majd minden című regényéről

Más művészeti ágakról

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
gyerek

31. Kabóciádé Családi Fesztivál
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés