bezár
 

gyerek

2021. 03. 19.
Digitális oktatás - digitális nevelés
Pedagógusok a digitális gyermekvilágban - online konferencia
Tartalom értékelése (7 vélemény alapján):
Digitális oktatás - digitális nevelés Március 3-án az Óvó- és Tanítóképzők Egyesülete és a Gál Ferenc Egyetem online konferenciát tartott a digitális oktatással kapcsolatban. A rendezvény célja a digitális ismeretek elmélyítése és azokkal kapcsolatos vélemények ismertetése volt. Az előadások olyan értékeket szerettek volna fel- és megmutatni, amelyek járványmentes időkben is továbbvihetők.

A fokozott érdeklődés a szervezőket is meglepte; sok pedagógus és érdeklődő követte élőben az előadás-sorozatot. Sokan egyenesen munkából érkeztek, vagy a munkahelyükön jelentkeztek be, ahogy az élő kommentfolyamból kiderült. A konferencián Digitális oktatás és digitális nevelés az iskolában címmel Dr. Lénárt András, az ELTE TÓK tanszékvezetője is előadást tartott,  melyben nemcsak a már sokat hallott digitális oktatásról, hanem a digitális nevelésről is szót ejtett. Az előadás mottójául az alábbi idézet szolgált: “Lehet, hogy a mai fiatalok tegnapi tanácsokat kapnak a holnapi tevékenységükre vonatkozóan?” A kérdés elvezet minket az előadás első problémafelvetéséhez: Mi a helyzet a idősebb tanárok átállásával? Kell-e az átállást “erőltetni”?

prae.hu

A kérdések megválaszolásához Dr. Lénárd András először a NAT digitalizációval kapcsolatos irányelveit ismertette. Néhány fontos pont, melyek az előadás gerincét képezték:

  • A digitalizáció az élet minden területén jelen van.
  • A digitalizáció nem választás kérdése.
  • A digitális környezet nem csak eszközökből áll.

A felsoroltak közül a legszembetűnőbb állítás, hogy a digitalizáció nem választás kérdése. Továbbá, a digitalizáció nem csak az oktatás, hanem minden területen az életünk része lett, ezért is fontos, hogy a digitális nevelés fogalmát is komolyan vegyük. Foglalkozni kell a lelki egészséggel a digitális világ tükrében, és újragondolni, hogyan teremthetünk digitális biztonságot a kiskorú felhasználók számára, ahogy arra Dr. Lénárt is felhívta a figyelmet.

Az előadásban olyan, a digitalizáció által előmozdított evolúciós jelenségek kaptak hangsúlyt, mint a rewiring (az agy kapcsolatalkotása az új, digitális ingerekkel) és a multitasking (megosztott figyelem). Már most jelentkeznek a gyerekeknél olyan evolúciós változások, amikkel kiemelten kell foglalkozni a nevelőknek. Számos viselkedésforma mögött áll ez a jelenség, és az iskolában eddig használt algoritmusok és módszerek egyre kevésbé hatásosak a gyerekeknél.

Min és hogyan lehet változtatni? Dr. Lénárt javaslata, hogy a korábbi gyakorlattal szemben ne azt tanítsuk a gyerekeknek, hogy csak egy dolgot csináljanak, egyetlen feladatra koncentráljanak. A mai gyerekek bizonyítottan képesek  egyszerre több dologgal is eredményesen foglalkozni. Egy másik jelenség a “hipertextes gondolkodás”, amit az oktatók figyelmetlenségnek élhetnek meg, de észre kell vennünk, hogy a gyerekek “linkelnek”, és bár elsőre úgy is tűnik, hogy máshol járnak a gondolataik, valójában a tárgyból indultak ki, csak nem feltétlenül lineáris a gondolatmenetük.

Azonban nemcsak a módszertannal kapcsolatban szükségesek változtatások, hanem a közoktatás azon területén is, amelyet Dr. Lénárt digitális nevelésnek nevez. Olyan fogalmak és jelenségek kapcsolódnak ide, mint a sokak által ismert cyberbullying, mellyel kapcsolatban kiemelten fontos lenne az érzékenyítés, de ide tartozik még a kritikai gondolkodás fejlesztése is a digitális világban való kalandozások kapcsán.

Zárásképpen Dr. Lénárt a következő javaslatokat fogalmazta meg a pedagógusoknak: Ne féljenek használni a technológiát, és ne tartsanak az esetleges hibáktól, hiszen a gyerekek ezeket sokkal könnyebben tolerálják, mivel az ő gépük is fagyott már le, nekik is szakadt már meg internetkapcsolat, nem tekintik a tanár hibájának ezeket az esetleges problémákat. Fontos, hogy az osztályteremben a mindig mindent kontrollálni és megoldani vágyó pedagógusok kicsit lazábban fogják fel a digitális átállást és ne a saját hibájuknak tudják be a technológiai fennakadásokat. Továbbá, Dr. Lénárt óva inti a tanárokat attól, hogy a diákokat elárasszák az e-mailben küldött önálló feladatokkal, mert így a gyerekek digitális túlterheltségével kell majd számolniuk. Ehelyett bátran alkalmazzák a technológia számos más lehetőségét, melyek segítségével interaktív tanórát tarthatnak a számítógép előtt is!

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Júlia --


További írások a rovatból

Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény
Molnár Krisztina Rita és Szimonidesz Hajnalka: Az angyal meséje

Más művészeti ágakról

A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés