bezár
 

gyerek

2020. 12. 15.
Gyerekkönyv-illusztráció: beszélgetés képről és szóról
Révész Emese: Mentés másként - Könyvillusztráció tegnapról mára
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Gyerekkönyv-illusztráció: beszélgetés képről és szóról „A képek egyik nagy varázsa, az hogy nem szükséges nyelv, beszéd, írott szó, vagy bármi a megértésükhöz.” Szekeres Nikoletta Satoe Tone szavaival indította Révész Emese Mentés másként - Könyvillusztráció tegnapról mára című könyvének online bemutatóját. A kötetről E. Csorba Csilla művészettörténész, a Petőfi Irodalmi Múzeum tiszteletbeli főigazgatója és Dániel András író-illusztrátor beszélgetett a szerzővel.

A virtuális térbe költözött bemutató rendkívül dinamikus, felszabadult, tartalmas esemény volt, hiszen a meghívott szakértők izgalmas kísérletet tettek az illusztráció, az illusztrátor-grafikus helyzetének pozicionálására a művészettörténeti elbeszélésben. Szekeres Nikoletta kérésére a szerző, könyve címe kapcsán kifejtette, hogy nagyon sok könyvillusztráció napjainkra mentendő örökséggé vált, mert a lomtalanítás során sokan olyan könyvtárgyakat selejteznek le, mint például a 60-as, 70-es években megjelent Helikon-kötetek. Művészettörténészként úgy érzi, hogy ez a terület perifériára került, holott egyre nagyobb szükség lenne rá, hogy beszéljünk róla, diskurzusba kerüljön a méltatása.

prae.hu

Révész Emese kötete lehetőséget adott a meghívottaknak, hogy olyan témákat érinthessenek, mint a protestáns kultúra hatása a képre, a műfaj kitettsége az anyagi problémáknak, a politikának, valamint arra is kitértek, hogy mennyire illékony, mulandó ez a terület napjainkban. A történelmi áttekintés során E. Csorba Csilla kifejtette, hogy a 70-es évektől a 2000-es évekig bizony ellaposodtak az irodalmi pályázatok, maguk az alkotók se láttak sok fantáziát bennük, sokak számára abszurdnak hat a kép megjelenése a posztmodern irodalomban. Ezzel szemben Révész Emese úgy látja, hogy az ezredforduló után egyre trendibbé vált a könyvillusztrálás, a fiatalok már nem zárkóznak el annyira ettől a műfajtól.

A szerző felhívta a nézők figyelmét arra, hogy mennyire fontos komolyan venni a könyvillusztrálást mint műfajt, hiszen a magyar képzőművészet szerves részét képezi. Kiemelte, hogy a gyerekkönyv-illusztrációk is fontos szerepet kell hogy kapjanak. A szerkesztési folyamat során ugyanis felmerült az a lehetőség, hogy külön kötetben jelenjenek meg az erről szóló szövegek, azonban a szerző lényegesnek tartotta, hogy a már amúgy is perifériára szorult műfajon belül ne legyen újabb elkülönítés, hiszen az összeolvasás, az inspiratív eljárások lehetőséget teremtenek a mélyebb megértéshez.

Hangsúlyozta, hogy a gyerekek számára azok a könyvek jelentik a találkozást, a belépőt a vizualitásba, amelyeket a szülők a kezükbe adnak, ezért nélkülözhetetlen, hogy szakszerűen beszéljen a szakma az gyerek- és ifjúsági kötetekben található illusztrációkról.

Dániel András a könyv stílusával kapcsolatban kiemelte, hogy a szövegek hiánypótlóak, a szerző nyelvileg is nagy érzékenységgel fordul a műfajhoz, az írások láttatóak, érthetőek, és képesek lelkesedéssel átadni az üzenetet. Mi sem igazolja az író-illusztrátor kijelentését jobban, mit a szerző előszavából vett idézet:

„Egészen kicsi rajz volt a lap alján, egy dróton üldögélő fecskéről és egy felé integető, rakott szoknyás, copfos kislányról. Hogy a fecske színe lila volt, azt Nemes Nagy Ágnes verséből tudhattam, mert a rajz fekete-fehér volt. És miközben apu újra és újra felolvasta a verset, az elnagyolt vonásokban számomra testet öltött a madárka szívszorító magánya. A rajzhoz kötődő érzéseket ilyen hosszú idő távlatából is fel tudom idézni, és nemcsak azt az aprócska kis szomorúságot, hanem a jóleső érzést, hogy versolvasás közben apám mellé bújhatok.”

A beszélgetésről készült felvétel visszanézhető a könyvet kiadó Tempevölgy Youtube- csatornáján.

nyomtat

Szerzők

-- Vén-Vinceffy Anna --


További írások a rovatból

Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
Gyerek- és kamasz perspektíva a magyar irodalomban

Más művészeti ágakról

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
irodalom

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés