bezár
 

art&design

2020. 10. 25.
A csönd hangjai
Kadosa Kiss József: A művészet rendje – Arte legis
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kadosa Kiss József többek között festészettel, szobrászattal, grafikával, és hangszerek építésével foglalkozik. Számos egyéni és csoportos, hazai és külföldi kiállítása után ezúttal új tárlattal jelentkezik, alkotói pályájának válogatott munkáit most a Műcsarnok kiállítótermeiben láthatjuk.

A művészet rendje – Arte legis. A kiállításon a különféle műfajokban készült alkotások közös nevezője emberi értékek és a belső lelki folyamatok megragadása, ábrázolása. Hiszen csakis a művészet képes rendet teremteni az ember alkotta (látszólagos) rendből kiolvasható rendezetlenségen, amint azt Fazakas Réka kurátor írja a kiállítás prospektusában. Ennek a rendnek a megteremtése készteti Kadosa Kisst, hogy az egymástól igen eltérő területekre kalandozzon, ahol átélheti a művészeti alkotás folyamatának misztériumát. Minden egyes munkájában – legyen szó rézkarcról, csellóról vagy bicikliről – a csendet és a belső békét keresi. Kísérletező kedve türelemmel párosul: mesterembereket kérdez, technikákat, fogásokat tanulmányoz. Sokféle anyaggal és technikával dolgozik, amelyek megismerése és művészi színvonalú felhasználása hosszú időt vesz igénybe. De talán ez is az egyik célja: lelassítani a gyorsuló időt, hogy így igazi érték jöhessen létre.    

prae.hu

A sokszínű anyagot bemutató kiállítás három alappilléren nyugszik, amelyek egyben Kadosa Kiss József egyes alkotói korszakait is reprezentálják. Azaz átfogó képet kaphatunk a pályájáról, de a művészet változásáról is, mivel a sarokpontokon feltűnő alkotások ha szimbolikusan is, de a művészet különböző időszakait mutatják be, a régmúlttól egészen a jövőig. E három pontot Leonardo da Vinci: A Háromkirályok imádása (1999) című festményének parafrázisa, a Cselló (2004), és a Nimbuszbike ’007 (2007), a művész saját gyártású karbonszálas biciklije alkotják. A két tárgy és a fatáblára megfestett gouache (vízfestési technikával készült kép) három különböző teremben látható, kronológia szerint rendszerezve a kiállítást.

A Leonardo-kép parafrázisa hommage alkotásként tiszteleg az eredeti remekmű előtt. A Háromkirályok imádása középpontjában álló terebélyes fát a harmonikus természeti táj összefoglaló szimbólumaként értelmezhetjük, olyan jellemző motívumként, amely Kadosa Kiss József további, főként 2005-2007 között készült festményein és grafikáin is megjelenik. Ugyanebben a teremben kaptak még helyet a Táncmesterhegedűk I-III., amelyeket olyan nagy művészek ihlettek, mint Leonardo, Rembrandt, Picasso, El Greco, Paul Klee, Johann Wolfgang von Goethe, így szintén hommage alkotásokként összekapcsolják a különböző művészeti ágakat: a képzőművészetet és a zenét. Kadosa Kiss szerint a zene megteremti a belső csendet, életre kelti a belső ént.   

Kadosa Kiss József: Picasso.Kadosa Kiss József: Picasso

Kadosa Kiss József hangszereire szoborként tekint, mivel elkészítésükkor legfőképpen azok ívei, vonalai érdekelték, azonban meg is szólaltathatók. Cselló című műve egy sötét szoba fekete pódiumán áll, kiemelve gyönyörű formáját. Készítési folyamatát is végigkísérhetjük az itt vetített filmen, amelyben így vall: „Hagyományos technikákat alkalmazok, ami számomra már-már a béke szigetének sejlik – de félek, hogy ez a sziget már szinte lakatlan, vagy ami még borzasztóbb: lakhatatlan. A hangszerek is egy belső csendben jönnek létre, magam tervezte ’portrék’. Az egyik hangszer születését filmre vettem, és narrátor segítségével társalogva a nézővel próbálom elmesélni azt a pillanatot, amikor megszületik egy hang, ill. a papíron egy vonal”.[1] A terem másik érdekessége a művész zenélő szobra: egy zongorázó szerkezet, amely mérnöki precizitással képes lejátszani az A-H-C hangokat, vagy éppenséggel véletlenszerűen hallgat el. A művész Bach nevét szerette volna lejátszatni, de a B hangot, mivel félhang, nem tudta kivitelezni.  

Végül a harmadik sarokpont a Nimbusbike ’007, egy fémdrótokról lelógatott egyedi kerékpár. Kadosa Kiss ötletes „szerkezetét” saját asszociációjának megfelelően formálta meg. A mozgás öröme motiválta, a használatából fakadó testélményt örökítette meg benne, amely egy hosszú betegség utáni „szabadulás” jelképe is – miután megszabadult attól, amely az Ördög seggével című alkotást inspirálta. Munkájához a NASA űrtechnológiájának korszerű vívmányait is felhasználta, ahol a jövő anyagainak kézműves megmunkálása egyedi művészi tárgyként értelmezhető.

Izgalmas élményt nyújthat ez a változatos anyagot bemutató tárlat, amely az ügyesen kialakított koncepció révén képes az olyannyira különböző alkotások létrehozása mögötti művészi attitűdöt érzékeltetni. Kadosa Kiss József tárgyai egyszerre kapcsolódnak a művészet hagyományaihoz, nagy elődeihez és jövőbeni lehetőségeihez. A művészet rendje – Arte legis egy már-már mai polihisztorként is aposztrofálható művészt ismertet meg velünk, aki a különböző műfajok között könnyedén lavíroz, alkotásai mögött pedig elmélyült mesterségbeli tudás áll. Nem szűnt meg hinni a művészet mágikus erejében, és annak rendjéhez igazodva nagy alázattal önti formába gondolatait, kitágítja a képzőművészet fogalmát.

A kiállítás november 8-ig tekinthető meg a Műcsarnokban.

 


[1] Artportal lexikon: Kadosa Kiss József. 

nyomtat

Szerzők

-- Takáts Fábián --

Takáts Fábián vagyok, művészettörténész. A 20. század művészetével foglalkozom kurátorként, műtárgyleíróként, kutatóként, mikor mi adódik. Írásaim is erről a területről szólnak.


További írások a rovatból

Kulturális hanyatlás?
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
A teremtett „képzelet” határtalansága
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés