irodalom
Kellemes környezetben gyűlhettek össze az érdeklődők a Kis Présházban szeptember 18-án, egy péntek estén, amikor sor került a bemutatóra. Azonban már az elején szembesülhettek a beszélgetés rendhagyó mivoltával, ugyanis a szerző nem tudott részt venni teljes személyében, hanem telefonon keresztül, Szlovákiából csatlakozott a jelenlévőkhöz. Az első feltett kérdés is erre irányult, hiszen H. Nagy Péter a külföldre utazást érintő törvények végett a kötetben tárgyalt járványvilágnak esett áldozatául. Maga az alaphelyzet is szervesen kapcsolódik a könyv témájához, hiszen a COVID-19 kulturális következménye pont ez a bemutató is lehet többek között.
A beszélgetésből kiderül, hogy a kötet első felében 40 apró szövegnek (melyeket a szerző bekezdésnek titulált) lehetünk olvasói, amelyek valós időben is elérhetőek voltak a publikum számára a szerző Facebook felületén. A második rész a kulturális járványtant járja körül, tárgyalva a már létező kulturális médiumokból ismert vírusokat, és az azokkal vívott harcokat. H. Nagy Péter rengeteg kulturális aspektusra kitér, úgymint a filmek, graffitik, de még a szóbeszéd (fake news) témája is fontos szerepet kap. Ahogy témájukban, ugyanúgy stílusukban is különbözőnek tűnhetnek az esszék, hiszen egyrészt tudományos, de a hírekhez hasonló tőmondatokkal vagy a tárgyilagos, de köznapi nyelvvel is eljátszik a szerző. A cezúrát pedig igen nehéz meghúzni. Az írások egyszerre szeretnék bemutatni a popkultúra kutatásának érdekességét és a tudományos szakszövegek népszerűsítésére is aspirálnak. Félreértés ne essék, nem pozitivista adathalmozó munkáról beszélünk, hanem sokkal inkább egy gondolkodási lehetőséget adó, a jelenséget jól körüljáró hibrid kötetről.
Felvetődik az a jogos kérdés, hogy miként fogunk gondolkodni a COVID-19-ről, vagy a karanténba vonulásról 2025-ben. Ahogyan Molnár T. Eszter is kifejti, már szinte múltnak tekintjük az izolációt, újra kijárunk az utcára és elmehettünk erre a könyvbemutatóra is. Valószínűleg ez nem pusztán egy komor emlékként fog megmaradni az emberek életében. Kulturális jelentőségűvé nőnek a „sufni-filmek”, vagy a karanténnaplók, Facebookon megtalálható performanszok, amiktől egyelőre örülhet mindenki, hogy elbúcsúzhatott.
Az esszékhez néhol illusztrációk is párosulnak, közöttük a 43. oldalon található, még nem létező karantén monográfia, az Omnis-20 borítója is ide tartozik, amely sejteti a kérdéskör egy nagyobb és terjengősebb kifejtését a jövőben. Nem mellesleg a jelen ismertetett mű borítójának is külön története van. Aki követi a Karantén képek nevű Facebook oldalt talán már találkozott a rácsos ablakon keresztül a természetbe tekintő lánnyal.
A Karanténkultúra és járványvilág mellett két Prae szám is megjelent az asztalon Ragály 1-2. címen, amiket munkatársaival közösen szerkesztett H. Nagy Péter. Ez is jól mutatja, hogy milyen releváns művészeti vonatkozásai is lehetnek egy ilyen egyetemes katasztrófának vagy szorongásnak. A deprimált hangulatú kérdéskörrel szemben szerencsére elmondhatjuk, hogy barátságos és kedélyes bemutatónak lehettünk szem- és fültanúi.
Fotó: Bach Máté
Az eseményen készült videófelvétel megtekinthető a Prae Kiadó Facebook-csatornáján