bezár
 

film

2020. 09. 25.
A rendszerváltás, amire mi is büszkék lehetünk
Szalay Péter: Nincs parancs!
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar kollektív emlékezet 30 év távlatából szkeptikusan tekint vissza az 1989-es rendszerváltásra, pedig mint amellett Szalay Péter Nincs parancs! című dokumentumfilmje érvel, a vasfüggöny lebontásában vállalt kulcsszerepünkre igen is büszkének kell lennünk.

30 év távlatából a kelet-közép-európai rendszerváltásokkal kapcsolatban gyakran szokás feltenni az 1989-es decemberi romániai események kollektív emlékezetével foglalkozó Corneliu Porumboiu-film, a Forradalmárok eredeti címét kérdésként: Volt-e vagy sem? A magyar kollektív emlékezet is inkább szkeptikusan tekint az 1989-es társadalmi-politikai fordulatra, sőt még a történészek közül is sokan használják a „rendszerváltás” kifejezés helyett a „rendszerváltozás” vagy a „rendszerváltoztatás” óvatosabb fogalmait. Nyilvánvaló, hogy Romániában a conducător és felesége kivégzése, Csehszlovákiában a „bársonyos forradalom” vagy nálunk Nagy Imre újrateremtése jelentős fordulópontok a kelet-közép-európai térség történelmében, azonban közös tapasztalatunk a csalódás a posztkommunista többpártrendszerben vagy gazdasági téren a kapitalizmus vadhajtásaiban, arról nem is beszélve, hogy a privatizációkat követően rengetegen váltak munkanélkülivé, sőt a társadalom margójára kerülve a rendszerváltás veszteseivé. Érthető tehát, hogy 1989 közel sem olyan pozitív fordulatként él az emlékezetünkben, mint ahogyan például Fekete Ibolya Bolse vita című, a rendszerváltásra reagáló emblematikus filmjében megjelenik. Sőt már ez és a többi, friss 1989-reflexió (Hoppá, Itt a szabadság!, Megint tanú) is előrevetíti, hogy a szabadság eufóriáját mi fogja követni.

prae.hu

Szalay Péter dokumentumfilm-rendező legújabb filmje, a Nincs parancs! viszont amellett érvel, hogy van mire büszkének lennünk 1989-ből. Azt már csak én teszem hozzá, hogy a direkt politikai kérdésekkel és az 1989-et követő fejleményekkel csak érintőlegesen foglalkozó, a hétköznapok embereire koncentráló dokumentumfilm mintegy amellett is érvel, hogy igen is van létjogosultsága a rendszerváltás szónak, illetve a fordulat évfordulója megünneplésének. Persze azt maga a film is elismeri, hogy azóta nem feltétlenül pozitív irányba haladtak a dolgok, ám ami 1989 második felében történt, arra lehet és kellene is büszkének lenni. Véleményem szerint ezért is nagyon fontos alkotás Szalay műve: felhívja a figyelmet arra, hogy a kelet-közép-európai rendszerváltások beindításában hatalmas szerepük volt a magyaroknak, és az, ami akkor történt, tényleg rendszerváltás volt, hiszen a világ kettéosztottságát biztosító vasfüggönyön a magyar és a keletnémet emberek jókora rést vágtak. Az, hogy a később hatalomra kerülő politikusok elherdálták a szabadságot, amelyet a „határáttörők” kivívtak 1989-ben, és lassan újfent eltorzították a demokrácia intézményrendszerét (például a törvényhozó hatalmi ágat felügyelő fékeket és ellensúlyokat), nem szabad, hogy kisebbítse 1989 hatalmas vívmányait. Így a Nincs parancs! megtanít pozitívan értékelni a rendszerváltást, amelyet 30 év után hajlamosak vagyunk leértékelni. Mindemellett pedig izgalmas, a témát sok szemszögből körbejáró, igen jól összerakott, sőt sajátos humora és stílusa miatt szórakoztató dokumentumfilm is.

Szalay Péter: NINCS PARANCS! - Fotókredit: Horváth Péter

Szalay Péter már több mint egy évtizede foglalkozik a témával, amelyről több korábbi dokumentumfilmje és játékfilmje is tanúskodik. Az első és egyben a legerősebb alkotás a 2005-ös Határeset volt, amelyben egy 1989. augusztus 21-ei tragédia bontakozik ki. A Német Demokratikus Köztársaságból Magyarországra menekült Kurt-Werner Schulz, felesége, Gundula Schafitel és hat éves kisfiuk, Johannes a Vas megyei határszakaszon próbáltak átkelni a nyugati oldalra, Ausztriába, ám ekkor még nem volt szabad a határátkelés. Kurt dulakodásba keveredett az egyik magyar határőrrel, akinek szerencsétlen véletlen következtében, a verekedés közben elsült a szolgálati fegyvere, a keletnémet férfi pedig halálos sebet kapott. A Határesetben a feleség, a fia és a határőr jelennek meg, és mint kiderül, a rövid dokumentumfilm felszabadítóan hatott mindannyiukra, mivel ezt a traumát kibeszélhették magukból. A Nincs parancs! is egy ilyen konfliktusfeloldó film lehet azok számára, akik szkeptikusan tekintenek 1989 eseményeire a mából.

E film alapján készült az Odaát, Szalay kisjátékfilmje Kerekes Vicával, Huszár Zsolttal, Kőszegi Ákossal és Francsikai Péterrel a főszerepekben, ami magát a tragédiával végződő határátkelési kísérletet dolgozza fel fiktív történetként, kvázi némafilmként. A harmadik állomás pedig a 2017-ben bemutatott Európa álma volt, amelyben Szalay Péter az 1989-es események másik főszereplőit, Harald Jäger és Bella Árpád határőröket szólaltatta meg, akik tulajdonképpen úgy álltak helyt hősiesen a keletnémet, illetve a magyar határon, hogy nem cselekedtek. „Eljött az alezredesek ideje!” – mondta Bella, amikor a dokumentumfilm készítői megkeresték, és kiderült, hogy film lesz a történetükből – ez lett az Európa álma. És eredetileg ez a frappáns, szlogenszerű mondat lett volna a Nincs parancs! címe is. A mostani, forgalmazásba került címváltozat viszont azért is találóbb, mert nyíltan a határőrök kulcsfontosságú szerepére irányítja a figyelmet, és exponálja a problémát, ami gyakorlatilag lehetővé tette a vasfüggöny áttörését és lebontását: hogy az államszocializmusok végnapjaiban a hatalom végrehajtói nem kaptak parancsot, így józan eszük és erkölcsi ítélőképességük szerint nemcsak engedték, de segítették is a keletnémet állampolgárok Nyugatra jutását.

Szalay Péter: NINCS PARANCS! - Fotókredit: Löbenwein Tamás

A Nincs parancs! tulajdonképpen Szalay Péter 15 éves, az 1989-es eseményeket érintő kutatómunkájának összegzése, gyümölcse, így sok jelenet visszaköszön benne a három említett „előzményfilmből”. Emiatt az a rosszmájú vád is érhetné Szalayt és alkotótársait, hogy csak összeollózták a Határesetet, az Odaátot és az Európa álmát, azonban ennek a vádnak nincs helye. Az alkotó ugyanis rengeteg kép- és hanganyaggal kiegészítette az említett alkotásokat, illetve a Nincs parancs!-nak maga a filmvágás a főszereplője, ami remekül sikerült, és ezáltal tulajdonképpen egy új minőség, egy teljesen új film jött létre, ami persze sok szállal kapcsolódik Szalay Péter korábbi munkáihoz.

A Nincs parancs! izgalmas módon, több perspektívából is bemutatja a rendszerváltás évének történetét, és meggyőzi arról a nézőt, hogy ez bizony pontosan olyan kulcsfontosságú és euforikus történelmi esemény volt, mint az 1953-as keletnémet felkelés, az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc, az 1968-as „prágai tavasz” vagy az 1980-as lengyel Szolidaritás mozgalom, csak ennek végkifejlete abszolút pozitív lett. Szalay Péter alaposan körbejárja a témát, és megteremti a nagy összefüggéseket. Nem időrendben halad, hanem kreatív módon flash forwarddal, a Német Demokratikus Köztársaság tulajdonképpeni összeomlásával indít, amit a híres 1989. november 9-ei bejelentés katalizált, amelynek keretében hivatalosan is engedélyezték a keletnémet állampolgárok külföldre utazását, és amely egyúttal a berlini fal lebontását is eredményezte. Mindez – hangsúlyozza a Nincs parancs! – nem jöhetett volna létre Magyarország, illetve az augusztus 19-ére szervezett Páneurópai Piknik nélkül, amelynek keretében az NDK állampolgárai első ízben törték át a vasfüggönyt.

Szalay Péter: NINCS PARANCS! - Fotókredit: Lobenwein Tamás

Szalay Péter a Páneurópai Pikniket helyezte 1989 euforikus története centrumába, és az alkotónak bevallottan az volt a célja, hogy megteremtse a jó értelemben vett „1989 mítoszt”. Mítoszt abban az értelemben, hogy ami akkoriban zajlott, az a szabadságra vágyó emberek katartikus, közös európai identitást erősítő története, ami ugyan tragédiákkal is járt, de „happy enddel” végződött. Vagyis leomlott a nemcsak Európát, hanem az egész világot kettéosztó kerítésrendszer és a Berlinben található fal egyaránt. A mítoszteremtés pedig azért is fontos, mert egy nép a nemzeti identitását többek között nemzeti mítoszokra alapozza. A filmben el is hangzik a rendszerváltás magyar szereplőinek szájából, hogy bár történelmünknek sok a sötét pillanata és tragédiája, ám a Páneurópai Piknikre, a szeptember 11-ei határnyitásra és Magyarország egész 1989-es szereplésére büszkén építhetjük nemzeti identitásunkat. A Nincs parancs! amellett érvel, hogy 1989 története legyen egy olyan történet ezentúl, amihez mindannyian pozitívan kötődhetünk.

És kötődhetünk is, mert a Nincs parancs! valóban politikai ideológiák fölött áll, a rendszerváltás emberi oldalára koncentrál. Ugyan megjelennek benne politikusok (Pozsgay Imre, Németh Miklós egykori, Orbán Viktor jelenlegi miniszterelnök), akik akkoriban szerepet játszottak a rendszerváltásban. Azonban a dokumentumfilmnek mégsem ők, hanem a hétköznapi emberek a főszereplői, akiket csak egy eszme érdekelt: a szabadság. Szalay Péter műve azt hangsúlyozza, hogy vágyakkal, félelmekkel, bizonytalansággal teli emberek kerültek szembe egymással egy embertelen diktatórikus rendszer miatt, és ezek az emberek 1989-ben végképp megelégelték a zsarnokságot, a megosztottságot és a szabadságnélküliséget, amit a vasfüggöny és a fal szimbolizált. Teljesen mindegy, hogy ki, melyik politikai oldalon vagy a határ melyik oldalán állt, a kelet-közép-európai diktatórikus rendszerek kiszolgáltatottja, áldozata volt, beleértve azt a határőrt, akinek a fegyvere szerencsétlen módon elsült Kurt-Werner Schulz-cal dulakodva. A Nincs parancs! szerint a lényeg az, hogy a világtörténelem kivételes pillanatában a hatalom képviselői (a határőrök) és a szabadságnélküliséget megelégelő állampolgárok (határátkelők) közös ügyévé vált a kettéosztottság megszüntetése. 1989 így az összefogás és az ellentétek félrerakása szükségességének szimbóluma is, tehát mindannak, ami a mai Magyarországon – és sajnos egyre inkább Európában is – hiányzik, de legalábbis bomlásnak indult az euroszkepticizmus és a menekültválságra adott reakciók miatt. Apropó, menekültválság: a Nincs parancs!-ot nézve az is eszünkbe juthat, hogy Magyarország 1989-ben hogyan bánt a menekültekkel (akkor teljes mellszélességgel segítette a keletnémeteket), és 30 évvel később hogyan bánik velük (a közel-keleti térségből érkezők megbélyegzése, áldatlan állapotok a nemrég bezárt tranzitzónákban stb.).

Szalay Péter: NINCS PARANCS! - Graffiti

A Nincs parancs! nagyon jól felépített abból a szempontból is, hogy fokozatosan halad a nagy történelmi eseményektől a privát, személyes történetekig. A Páneurópai Piknik után bemutatja Gundula Schafitel szomorú történetét, megszólaltatja a kiskatonát, akinek a szolgálati fegyvere elsült a Kurttal való dulakodás közben, és természetesen a határőr alezredesek is szót kapnak. Mindezt Cakó Ferenc stílusos homokanimációi, korabeli fotók és archív felvételek, valamint 1989-hez kapcsolódó graffitik illusztrálják. Az egészre a koronát pedig az utolsó, katartikus zenés gyorsmontázs teszi fel, amelybe Szalay Péter belesűrítette a vasfüggöny leomlásának eufóriáját.

Talán az 1989 és a 9/11 közti filmvégi párhuzam lehet gyengébb pontja a filmnek, azaz első látásra nem biztos, hogy szerencsés összehasonlítani a határnyitás és a terrortámadás napját, hiszen egyrészt két nagyon különböző eseményről van szó, másrészt 2001. szeptember 11. túlságosan is borzalmas tragédia ahhoz, hogy a valóban euforikus, felemelő határnyitáshoz hasonlítsuk. Ez persze főként etikai szempontból problémás, mert bár a rendszerváltásnak is meg voltak a maga áldozatai (elég csak arra gondolni, ami a filmben is megjelenik: hogy az NDK karhatalma még 1989-ben is vert szét tömegtüntetéseket), összességében egy örömteli történelmi pillanat volt, ami elhozta a szabadságot Kelet-Közép-Európa számára. Sőt mint arra a Nincs parancs! is utal, Kurt-Werners Schulz tragédiája tulajdonképpen hozzájárult ahhoz, hogy végre megnyissák a határokat, mivel az ő értelmetlen halála rávilágított a vasfüggöny értelmetlenségére is. Ezzel szemben a 2001. szeptember 11-i terrorista merénylet egyértelmű tragédia az Egyesült Államok társadalma és az egész világ számára, amelynek rengeteg közvetlen és közvetett áldozata lett, hiszen még két háborút is elindított a közel-keleti térségben. Ezt leszámítva, művészi szempontból megérthető, hogy a Nincs parancs! végén miért kerül egymás mellé ez a két esemény, az 1989-es határnyitás és a 9/11. Azaz Szalay Péter művének ezt az aspektusát értelmezhetjük úgy, hogy egyrészt 2001-gyel kontrasztban még inkább érthetővé válik 1989 jelentősége, másrészt a film ezáltal utal arra, hogy az évtizedek során sajnos nem jó irányba haladtak a dolgok, a kivívott szabadságot, a világ kettéosztottságának megszűnését új, globálissá duzzadt konfliktusok és globális problémák árnyékolták be. 1989. szeptember 11-én egy valóban szép, új világ képe lebegett az emberek szeme előtt, mivel vége lett a kettéosztottságnak. 2001. szeptember 11-e viszont egy negatív irányú rendszerváltás volt, a „bezárkózást” hozta el, ahogy azt a Nincs parancs! is hangsúlyozza. 9/11-et háborúk követték, és globális szintű paranoia, ennek közvetett eredménye a 2010-es évek menekültválsága, amelyet sem az Egyesült Államok, sem Európa nem tudott humánus módon kezelni, sőt újra kerítés került a magyar határra, ezúttal Délkeleten. Ilyen szempontból nagyon is találó a párhuzam, illetve ellentét. A 9/11 fényében tehát nemhogy szkeptikusak lehetünk 1989-cel szemben, de még nosztalgiával is tekinthetünk vissza a fal- és kerítésbontás évére az új fal- és kerítésépítés korszakában.

Az is felróható lenne még a filmnek, hogy 1989 történetét „romantikus hőstörténetként” kezeli. Mert bár a Nincs parancs! több szemszögből mutatja be a rendszerváltás eseményeit, mégis egy fő koncepció mentén halad, holott 1989 történetéhez hozzátartozik a román forradalom is, amiről nem nagyon esik szó, pedig ez is kontrasztot teremtene, hiszen a romániai rendszerváltás kifejezetten véres volt, és ott az eufória egészen mást jelentett a kivégzések tükrében. Persze Szalay Péter nem is erre vállalkozott, nem is a teljes középkelet-európai rendszerváltást kívánta bemutatni, hanem kifejezetten nekünk, magyaroknak szól azzal kapcsolatban, hogy ideje a helyén kezelni a 30 évvel ezelőtti, a nyugati határon zajló pozitív történéseket.

 

Nincs parancs! – színes, magyar dokumentumfilm, 2020, 71 perc. Rendező-operatőr: Szalay Péter. További operatőrök: Lovasi Zoltán, Nagy Ernő. Dramaturg: Dr. Hidas Ildikó. Vágó: Szalay Péter. Producer: Péterffy András. Zene: Barabás Lőrinc. Animációs betétek: Cakó Ferenc. Szereplők: Bella Árpád, Harald Jäger, Gundula Schafitel, Mészáros Ferenc, Nagy László. Narrátorok: Schell Judit és Szervét Tibor. A fikciós filmrészlet szereplői: Kerekes Vica, Huszár Zsolt és Kőszegi Ákos. Bemutató: 2020. szeptember 17. Gyártó és forgalmazó: Dunatáj Alapítvány. Korhatár: 12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

A cikkben szereplő képek a Dunatáj Alapítványtól származnak. 

A fotók esetében fotókredit: Löbenwein Tamás

nyomtat

Szerzők

-- Benke Attila --

Benke Attila az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett 2012-ben filmtudomány mesterszakon, ugyanitt 2016-ig a Filozófiatudományi Doktori Iskola Film-, média- és kultúraelmélet programjának hallgatója volt. Jelenleg filmkritikusként, újságíróként, szerkesztőként tevékenykedik számos kulturális folyóiratnál és portálnál, valamint filmes műfajelméleti kutatást végez, és magyar filmtörténettel is foglalkozik.


Más művészeti ágakról

Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
irodalom

Andris Kalnozols: Szólíts Naptárnak kötetbemutatójáról
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés