bezár
 

film

2020. 09. 04.
Elstartolt a 13. Koreai Filmfesztivál
Fókuszban a női filmek és alkotók
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szeptember 4–10. között 22 dél-koreai alkotással várja a nézőket a 13. Koreai Filmfesztivál a budapesti Corvin Moziban. Dél-Koreában a tavalyi év legviccesebb filmjének tartott akció-vígjátékától a politikai drámán át az avantgárd fantasy-dokumentumig számos műfajban ismerkedhet a koreai gondolkodásmóddal a magyar közönség. Az idei fesztivál kiemelten foglalkozik a női filmekkel és alkotókkal is. 

A koreai film születésének 100. évfordulóját tavaly emlékezetes módon ünnepelhették a dél-koreai filmművészet iránt érdeklődök, amikor Bong Joon-ho fekete komédiája, az Élősködők (Parasite) elnyerte a cannes-i filmfesztivál fődíját, majd a diadalmenet idén folytatódott a legjobb filmnek járó Oscarral, miközben sok más díjat is bezsebelt a gálán. A rangos elismeréseket közel 30 év munkája kövezte ki, a kilencvenes években pénzügyileg és kulturálisan is megújuló filmipar egyaránt termelte ki a blockbustereket és a szerzői filmeket. Számos filmfesztiválon Kim Ki-duk alkotásai aratták le a babérokat, az Élősködők sikerét pedig egy évvel korábban Lee Chang-dong különleges atmoszférájú filmje, a Gyújtogatók (Burning) előzte meg. Ez utóbbi 2018-ban minden korábbi pontszámot megdöntött a cannes-i filmfesztivál történetében a filmkritikusok által adott kategóriát illetően. 

prae.hu

A dél-koreai filmgyártás ráadásul nem merül ki a nagyjátékfilmek sikerében, az elmúlt 15 évben ugyanis olyan színvonalú sorozatgyártásba kezdtek, amelynek pár éve meg is lett a gyümölcse. A hallyu, azaz a „koreai hullám” – a dél-koreai kultúra, elsősorban a zeneipar térnyerése – a sorozatokat is felvirágoztatta, az ázsiai, majd az európai piac mellett az amerikaira is betört, amikor két éve megjelent az első dél-koreai sorozat a Netflix kínálatában. Azóta az amerikai cég jelentősen növelte a főként angol nyelvű felirattal elérhető dél-koreai doramák számát a csatornán. 

A fesztivál követi az elmúlt két év gyakorlatát, 4+1 szekcióban vetíti a filmeket a következő egy hét során, szeptember 4–10. között. A dél-koreai moziról átfogó képet adva törekszik kiszolgálni a legkülönbözőbb igényeket, a legújabb kasszasikerektől a nehezen hozzáférhető filmművészeti csemegékig. A fesztivál nyitófilmje Lee Byoung-heon akció-vígjátéka, az Extrém meló, amely minden idők legnézettebb vígjátéka lett Dél-Koreában. A Friss szekció hagyományosan a legújabb koreai filmeket vonultatja fel úgy, hogy az újdonság mellett a koreai film alakuló irányaira is fókuszál.

A koreai filmes világ kiemelkedő képviselőit felvonultató Arcok műsorblokkban ebben az évben Moon So-ri színész-rendezővel ismerkedhet meg a közönség. Az 1974-ben született színésznő egyetlen rövidfilmben szerepelt, mielőtt Lee Chang-dong (a 2018-as Gyújtogatók rendezője) felkérte volna a Mentolos cukorka (Peppermint Candy, 2000) női főszerepére, amely Dél-Korea-szerte híressé tette. Moon a 2002-es Oázis (Oasis) címben tűnt fel legközelebb akkora sikerrel, hogy elnyerte a 2002-es Velencei Filmfesztivál Marcello Mastroianni-díját. Az elmúlt években első koreaiként hívták meg a locarnói és a velencei nemzetközi filmfesztivál zsűrijébe. Rendezőként az Egy színésznő viszontagságai (The Running Actress) című filmjével mutatkozott be, amelynek főszerepét is ő játszotta. Szintén ebben az évben felbukkant még a The Mayor című drámában, amelyben politikai újságírót alakít, 2018-ban pedig egy japán mangasorozat filmes adaptációjában, a Kiserdő (Little Forest) egyik főszerepében láthatjuk. Legfrissebb munkái között A 8 esküdt (Juror 8) és az I Want to See Your Parents' Face című filmeket üdvözölhetjük.

A Fókusz szekció minden évben egy speciális témára összpontosít. Idén négy nagy hatású, női filmet mutat be, melyek az önismeret és az elnyomott vágyak kapcsolatát boncolgatják. A dél-koreai filmgyártás az Élősködőknél is elismertebb alkotása Kim Bora óriási sikert aratott debütfilmje, a Kolibri (House of Hummingbird). A film egy zűrös családban felnövő lány útkereséséről szól. Kim filmje a Busani Nemzetközi Filmfesztiválon debütált 2018-ban, majd 2019-ben számos rangos díjat elnyert, többek között a Berlinálén és a Tribeca Filmfesztiválon. Szintén Busanban mutatkozott be, és ugyancsak a női egyenjogúságért folytatott küzdelmet dolgozza fel Han Ga-ram Fuss önmagadhoz! (Our body) című filmje – azt a kritikus helyzetet, amelyben a nők a velük szemben felállított kettős mércének próbálnak sokszor sikertelenül megfelelni.

A másság témája kulcsszerepet játszik Lim Dae-hyung Kedves Junhi! (Moonlit Winter) című alkotásában is, a tavalyi Busan Filmfesztivál zárófilmjében. A filmben egy tinédzser lány (Kim So-hee) rábukkan anyja régi leveleire, felfedezi annak egy nagy titkát, majd a páros Japánba utazik, ahol a lány megpróbálja összehozni anyját a rég elfeledett szép emlékeivel. Kim Do-young rendezőnő Született 1982-ben című filmjében Cho Nam-joo 2016-os azonos című – több mint 1 millió példányban elkelt – bestsellerét vette alapul. A film egy harmincas anya és háziasszony, Kim Dzsijong történetét meséli el, akit egyre jobban frusztrál az élete és a mindennapi rutin során elkezd megváltozni. A főszerepben az Elhallgattatva (Silenced, 2011), az Our Sunhi (2013) és a Vonat Busanba - Zombi expressz (Train to Busan, 2016) című filmekből ismert Jung Yu-mit láthatjuk, aki a jelenleg készülő netflixes sorozat, a The School Nurse Files főszereplőjét is alakítja.

A szekció kísérőeseménye egy pódiumbeszélgetés lesz a filmről és a nemrég magyarul is megjelent könyvről Vincze Teréz és Dragon Zoltán filmes szakemberekkel és Jin Kyoung-ae fordítóval szeptember 11-én, pénteken este 6 órától a Koreai Kulturális Központban.

Az Extra szekció a filmtörténeti érdekességek, független- és művészfilmek blokkja. Idén Jung Han-seok, a Busani Nemzetközi Filmfesztivál koreai filmekért felelős programszerkesztőjének válogatását kínálja, és a koreai film jövője címmel négy ígéretes filmrendezőre hívja fel a nézők figyelmét.  Ebben a blokkban szerepel Kim Dong-ryung és Park Gyeong-taek rendezőpáros A viselős fa és a tokkebi (The Pregnant Tree and the Goblin) című avantgárd alkotása, amely dokumentumfilm és a fikció különös elegye.

A Bónusz szekció repetát kínál. Jang Joon-hwan 1987: Amikor eljön a nap politikai drámáját láthatja újra a hazai közönség. A tavalyi filmfesztiválon nagy sikert aratott film a nyolcvanas évek katonai rezsimjét mutatja be, és summázását adja mindazon körülményeknek, amelyek az első demokratikus elnökválasztáshoz vezettek Dél-Koreában.

A rendezvény az alkotásokon túl a maszkhordás és a véradás fontosságát is igyekszik népszerűsíteni a kialakult járványügyi helyzetben, ezért a szeptember 3-án és 10-én a Magyar Vöröskereszt székházában minden önkéntes véradó koreai vászontáskát, a filmfesztivál látogatói pedig arcmaszkot kapnak ajándékba.

Borítókép: jelenetkép az Élősködők című filmből

A filmet Magyarországon forgalmazza: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Csernák Zsuzsa --


További írások a rovatból

Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi - a könyvbemutató
Dan Schoenbrun: Ragyogj TV, ragyogj!
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon

Más művészeti ágakról

gyerek

Jubileumi kiállítás a Deák17-ben
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten
(kult-genocídium)
Kurátori bevezető


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés