irodalom
Június utolsó vasárnap estéjén a Kis Présházban Mészöly Ágnessel beszélgetett Élő Csenge Enikő. A beszélgetés apropója az volt, hogy a Prae Kiadó egyes könyveihez a Kis Présház stábja a karanténidőszak utáni nyitáshoz koktélokat alkotott. Ezeket lehetett megkóstolni Mészöly Ágnessel, akinek Rókabérc, haláltúra című krimijéhez egy vodka-lime-gyömbér alapú long drink készült. Mint az jelen cikk írásakor kiderült, hasonló gondolat fogalmazódott meg amerikai múzeumok kurátoraiban is: New Yorkban a Frick Collection, Houstonban a Museum of Fine Arts, Los Angelesben a Getty Villa munkatársainak agya jár hasonló rugóra a Kis Présház munkatársaiéhoz, mint ez a Dunszt című portálon megtudható.
A járványügyi szabályokat betartó esten először is megtudtuk, hogy Mészöly Ágnes nehezen viselte a járványt, mindent akár többször is felújítottak a házukon, amit csak lehetett, minden növény tökéletes állapotba került, de alig tudott írni, amitől szenvedett. A manapság kötelező, járványról szóló kör után sok szó esett a gyerek és ifjúsági irodalomról, arról, hogy hogyan formálja a szerző az alakjait és a cselekményeket. Megtudtuk, a cselekményváz általában szigorúan megtervezett, az alakokhoz pedig fotók, feljegyzések készülnek, melyeket akár évek múltán is elő lehet venni, és ezek alapján sokkal plasztikusabb, élőbbek lesznek a könyvek szereplői. Volt már olyan, aki magára ismert, és nehezményezte, hogy belekerült a könyvbe, sőt, olyan is, aki elégette az egyik könyvet, miután kiderült, hogy szinte a felismerhetetlenségig elváltoztatva, anonimizálva, de egy története bekerült egy regénybe.
Az ifjúsági irodalomban önállóan és Molnár T. Eszterrel közösen írt Az emberek országa című kötet jogán is erősen jelenlévő szerzőt Élő Csenge ezt követően a felnőtteknek írt műveiről faggatta. Kiderült, hogy a Heaven Consulting című regény azért is lehetett „csak” regény, mert a szerző túl tisztességes volt ahhoz, hogy azt a művét a való világban megvalósítsa, azaz pénzt kérjen el emberektől arra a célra, hogy majd a túlvilágon legyen nekik miből jó pozíciókat szerezni. Megtudtuk, hogy a Rókabérc, haláltúra egy krimipályázat hatására készült el, és egy hirtelen ötletet követett Mészöly Ágnes, amikor minden szereplőt külön elbeszélőnek tett meg. Utólag kiderült, nem könnyű feladatot vállalt magára, de az olvasói visszajelzések és a kritika szerint sikerrel járt.
Végül Élő Csenge, aki maga végzett vallástörténész, a jelenleg készülő műről kérdezte Mészöly Ágnest. Ennek címe Márta evangéliuma, és egy mondatban összefoglalva azokról a nőkről szól, akik munkája nem látványos, akik még abban a korban vannak, hogy a szüleikről és a gyerekeikről is gondoskodhatnak. Természetesen a név az újszövetségi történethez kapcsolódik, melyben Jézus Márta és Mária társaságában található. A műhöz számtalan bibliai és apokrif passzust vizsgált és vizsgál meg még most is, két síkon játszódik, az egyik ókori bibliai szál, a másik pedig mai. Többet itt nem árulunk el, legfeljebb annyit, hogy ezt a készülő regényét tekinti a szerző jelenleg a legnagyobb vállalásának.
A szerző és Balogh Franciska fotóival