bezár
 

film

2020. 06. 11.
A peremen lézengők
Louis-Julien Petit: A láthatatlanok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A francia A láthatatlanok című, hazájában valóságos meglepetés-sikerfilm magyarországi bemutatója több szempontból is rendhagyó volt. Ám ehhez a különös, átmeneti helyzetben lévő filmhez meglepően jól illeszkednek a szokatlan körülmények.  

A hajléktalan francia nők helyzetéről, valamint a velük dolgozó szociális munkásokról szóló, valós helyzeteken és történeteken alapuló filmet a hivatalos bemutató előtt a budapesti BMSZKI-ban, hajléktalanok megsegítésére szervezett jótékonysági vetítéseken láthatta először a közönség. Csak ezután tervezték a hazai art mozikban vetíteni a filmet, amelyre azonban a koronavírus-járvány okozta mozibezárások miatt már nem került sor.

prae.hu

Jelenet a filmből - A láthatatlanok

A bemutató mégsem maradt el, a rendkívüli helyzetben számos rendkívüli megoldás született, köztük a Budapesti Távmozi. A Művész, a Puskin, a Tabán, a Toldi és a Kino mozik kínálata teljes egészében az online térbe költözött, ahonnan mindenki az otthona teljes biztonságából érhette el a kurrens, műsorra tűzött art filmeket. Ilyen rendhagyó módon került bemutatásra a széles közönség előtt A láthatatlanok is. 

Váratlan és meglepő fordulat, hogy a 2019-ben Franciaországban bemutatott, viszonylag kis költségvetésből forgatott, fontos, ám nagyon érzékeny társadalmi problémával foglalkozó, jellegzetesen art house produkció milyen nagy visszhangot kapott hazájában. A nézőszám a másfél milliót is elérte Franciaországban, ez már önmagában jó alap valódi, a hatékony társadalmi diskurzus indításához.

A láthatatlanok hajléktalan amatőrszereplői hozzák magukkal a filmbe az arcukra, ráncaikba, ösztönös mimikájukba írt, saját, egyedi történeteiket, ami tagadhatatlanul nagyfokú hitelességet ad a filmnek. Melléjük szegődnek a szociális munkások ugyancsak viszontagságos történeteit elmesélő profi színészek, valamint a fikciós filmekre jellemzően precíz dramaturgia és szcenírozás. Legyen bármilyen bevett és kedvelt fordulat, téves volna azt állítani, hogy A láthatatlanok „dokumentumfilm és játékfilm határán egyensúlyozik” – doku és fikció sokkal inkább vegyül ebben az alkotásban. Nem csiki-csuki játékot játszik, nem hol benne vagyunk, hol pedig kiesünk a valóságból, a dokumentumjelleget nem megtörik a fikciós betétek, ahogyan nem is végsőkig lecsupaszított, dokumentarista esztétikával közelít a film a jellemző, de végső soron fiktív történethez. Ehelyett a dokumentumfilmre jellemző nagyfokú valóságreferencialitás és a fikciós filmes dramaturgia és esztétika egyformán, szétszálazhatatlanul szervesül a film szövetében és egy sajátos, új minőség hoz létre.

A jó érzékkel beállított tempó remekül lendíti tovább a cselekményt: hatékony rövidséggel exponálja a helyzetet, mutatja be a szereplőket és vázolja fel az alapvető konfliktusokat a film. Az egyént és az ő sajátos, meg nem ismételhető történetét keresi mindenben, de semmin nem időzik el túl sokáig, hanem fürgén szalad tovább a következő fordulatra, miközben oly ismerős vágóképeken szembesít bennünket az arctalan Rendszer problémához való hozzáállásával, legyen szó a köztéri padok kis acélfogódzkodókkal való „felosztásáról”, vagy a járdaszélek, kapualjak gondos „feltüskézéséről”.

Jelenet a filmből - A láthatatlanok

A láthatatlanokban megszülető új forma jó megoldást talál arra, hogy egyszerre legyen képes rámutatni a rendszer hibáira, és a közbeszédben a téma kapcsán gyakran felmerülő polémiákhoz is hozzá tudjon szólni, miközben egy pillanatra sem fordítja el a figyelmet az egész téma emberi arcáról. Azáltal, hogy a hajléktalanság problémái ezúttal az ellátórendszer nézőpontjából látszanak, nem veszik el a fókusz az egyes tragikus sorsok történetei között, mégis képes a film empátiát kelteni a nézőben a bemutatott szereplők iránt, rajtuk keresztül pedig a teljes társadalmat érintő problémával kapcsolatban érzékenyít.

Jelenet a filmből - A láthatatlanok

A szociális munkások perspektívája olyan speciális hozzáférést enged a hajléktalanság kérdéséhez, amelyhez az átlagnéző alighanem jobban tudja saját nézőpontját közelíteni. A film legfontosabb üzenete, egyben a megoldás kulcsa az (elveszett) identitás visszaadása az értelmes munkán keresztül. Keserű tanulság az is, hogy az állami ellátórendszer, melynek e társadalmi probléma kezelése a feladata lenne, nem képes sikeresen szolgálni a fent vázolt célt, ezért egy maréknyi renegát, önmagát is kizsigerelő szociális munkásnak kell felvállalni, megszervezni és a rendszer ellenében is, amolyan félillegalitásban a hátukat tartani az ügyért. 

A láthatatlanok, színes, francia film, 102 perc. Rendezte: Louis-Julien Petit. Író: Claire Lajeunie, Marion Doussot. Főszereplők: Audrey Lamy, Corinne Masiero, Déborah Lukumuena, Noémie Lvovsky. Gyártási idő: 2018. Bemutató: 2020. április 21. Forgalmazza a Mozinet. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott.

Képek forrása: Mozinet.

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Hans Steinbichler: Egy egész élet
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés