irodalom
Gaudí rejtélyes halála és Gaudí titokzatos épületei – micsoda csábító kultúrkrimi-téma! Ám ha minden, tisztázatlan körülmények között elhunyt nagyformátumú ember misztikus konspirációk áldozata lett volna, alighanem az egész egyetemes kultúrtörténet újraírásra szorulna. Én azért egy cseppet még várnék a projekttel. Bár igaz, ami igaz: Gaudí épületei tényleg döbbenetes hatást gyakorolnak az emberre (legalábbis első látásra), és valóban egyszerűbb irracionális magyarázatot találni művészetére, mint alaposan utánanézni és megérteni. No és, valljuk meg, reklámnak sem rossz a Gaudí-sztori: zarándokoljanak csak el újabb és újabb turisták Barcelonába. Aki meg már járt ott, legalább jól megveszi a könyvet, hogy megértse, mit is látott „valójában”.
A Gaudí-kulcs ugyanis nem más, mint egy kődarab, melyet Jézus testált apostolaira az „erre a kőre építem egyházamat” szavakkal. Az egyház azonban nem Egyházként, hanem templomként értendő (spanyolul/katalánul mindkettő iglesia), Péter (petrus=kőszikla) pedig valójában egy kavics, amit a foglalatául épített Sagrada Familia titkos pontján elhelyezve beteljesedik Jézus jövendölése. A Tervet azonban csak a Kiválasztottak vihetik végbe, nagy nehézségek árán.
Köszönettel tartozunk Bada Györgyinek, hogy a könyv akár egy este alatt végigolvasható, mert gördülékeny és minden szempontból fogyasztható magyar szöveget állított elő. (A kinti sajtóvisszhang alapján eredetiben sokkal rosszabb a regény nyelvezete.) Mindössze néhány fordítói megoldásába lehet belekötni, ám ezek közül az egyik éppen sarkalatos pontot (itt: szegletkövet) érint. A Sagrada Familia ugyanis szerintem magyarul is Sagrada Familia, és nem Szent Család-templom. Igaz, így legalább megjegyzi a magyar olvasók spanyolul/katalánul (még) nem értő része, hogy a templom neve mit jelent.
„Büszkén” említem, hogy magyar vonatkozások nélkül még a Gaudí-kulcs sem kerülhetne a helyére. Nem, nem Jézus és nem is Gaudí származik budapesti ősöktől; ellenben megtudjuk, hogy a „Modernizmus Barátai Alapítványt az ingatlanágazat egyik vezető cége, a cseh, magyar, lengyel és más kelet-európai fiókvállalatokat üzemeltető Bru Ingatlanfejlesztő Részvénytársaság hozta létre és szponzorálta” (171), amely – természetesen szigorúan a fikció szerint – prostitúcióval és szervkereskedelemmel alapozta meg tőkéjét. Ennyit az országimázs(ok)ról. Az előbbi közbevetésre pedig azért volt szükség, mert a szintén fiktív Gaudí-tudós Ramón Conesa a könyv végén található Köszönetnyilvánítás című szakaszban kiadói szerkesztőként szerepel, alaposan (?) megkeverve (?) a tapasztalatlan (?) olvasót…
A Gaudí-kulcs összességében inkább strand-olvasmánynak vagy vizsgaidőszak-levezető szemgyakorlatnak javallott. Kiemelt célközönsége lehet azonban a Barcelonába tartó illetve onnan érkező szép számú turista: a Lonely Planethez képest ugyanis tényleg igényes, és nem utolsósorban izgalmas információforrás a regény. Leszámítva persze olyan apróságokat, hogy gyalogosan bejárhatónak hiteti el a Güell-park, a Sagrada Familia és a La Pedrera közti távolságot, és hogy nem tesz említést a bejutásra váró/fényképezkedő tömegekről, na meg a borsos belépődíjakról.
Ja igen, csak a történeti hűség kedvéért: a gondolataiba merült Gaudít villamos gázolta el. De akárhogyan is csűri-csavarja a szerzőpáros a sztorit, egyvalamiben egyetértek velük: magam is szilárdan hiszem, hogy az Utolsó Ítéletre a Sagrada Familiában kerül sor. Ha egyszer elkészül.