bezár
 

színház

2020. 04. 04.
Az online tér kitöltése
A Cipolla Collectiva Home Dancing című projektjéről
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
Számos írásos és nem írásos mű született már az internet hasznos vagy sötét oldalával, a virtuális világ veszélyeivel, illetve az elszemélytelenedéssel kapcsolatban. Ám a #maradjotthon idején, amikor digitálissá vált az oktatás, színházi előadásokat csak és kizárólag képernyőn lehet nézni, és online edzéseket tartanak mindenhol – a világháló első és legfontosabb szerepe az összekötés lett: családtagot családtaggal, nézőt alkotóval, barátot barátnővel, diákot tanárral. Színészek, táncosok, zenészek, színházinevelési-szakemberek  és még sokan mások sorra veszik fel a kapcsolatot a vészhelyzet miatt karanténra ítélt nézőkkel. S bár az előadóművészet fő alapelemei, a személyes kapcsolat és a(z éppen akkor kialakuló) közösség „fizikai” érzete hiányzik, a virtuális világ tágasságának köszönhetően egy-egy előadást akár kétszer annyi ember is megnézhet, mint amúgy. Riasztó, hátborzongató, szorongató, már-már becketti módon abszurd helyzetek sorozata alakult ki az elmúlt napokban.

Több mint két hete zártak be a művészeti intézmények. Az Artus társulat előadásaiból is ismert Nagy Csilla az első között volt, aki saját művészi hitvallásától, segítőkészségtől és a hasznos időtöltés vágyától hajtva az úgynevezett Dancing home kezdeményezésével belépett az online világba. A táncos-koreográfus naponta reggel nyolc órától félórás, napindító mozgást tart az otthon maradottaknak, táncművészeknek és a műfaj kedvelőinek egyaránt. Az órák első fele jógás és/vagy tai-chis gyakorlatokból, a másik fele pedig improvizáción alapuló táncból áll. Napról napra  mindig másként, de szabadon mozgunk ugyanabban a térben. 

Szkéné színház

A táncosnő lénye és kellemes hangja feszültség- és feszengésoldó. Jól megválasztott háttérzenéi nyugalmat és harmóniát árasztanak minden résztvevő szobájában. Ráadásul Nagy (alias Cipolla Collectiva) Facebook-oldalán megjelenő videók a belső szorongást is oldják azon követőiben, akik valós térben szemérmesség vagy önbizalomhiány miatt nem mernének jelentkezni hasonló kurzusra, attól félvén, hogy mit szól majd a másik.

Míg a közös táncolás során – legyen szó buliról, workshopról vagy bármilyen táncóráról – az együttmozgás öröme, a felszabadult energiák jelentik az elsődleges élményt, addig Nagy Csilla  órái az énnek, az egyén saját testével mint egyetlen partnerével kialakult kapcsolatának ad teret és időt. A szabadtánc során pedig Nagy szelíd, ám határozott és jól felépített instrukciói révén a teret is elhagyjuk fizikai és szellemi értelemben egyaránt. Ott, egyedül, a képernyő előtt átváltozunk sokfelé ágaskodó fává, akadozó robottá vagy leomló és újra felépülő homokszoborrá. Nagy Csilla karizmatikus jelenség, aki a digitális térben is hatással bír. Állandó segítőtársával, azaz lányával, Borókával még személyesebbé és családiasabbá teszi az online együttlétet. Lányának gyakori jelenléte egyben fontos üzenet is: Nagy Csilla sem a Hihetetlen Család című mese egyik szereplője. Ő is nő, aki éppen táncosként keresi (keresné) a kenyerét, és nem mellesleg anya is, akinek valószínűleg hasonló nehézségekkel kell megküzdenie a karanténban, mint a többi anyának. E gesztussal akarva akaratlanul a videót követők közösségén belül létrejön még egy sorsközösség.

A Dancing home projektnek köszönhetően több emberhez juthat el a mozgás és a szabadon létezés szeretete. Ki tudja, ha mások által láthatatlanul kerülünk közelebbi kapcsolatba a testünkkel, és megszeretjük azt,  akkor a kialakuló testtudatunk élményével, talán nagyobb bizalommal és sűrűbben járunk majd el nemcsak nézni, hanem aktívan művelni is a táncot a jövőben, amikor majd újra lehet. Addig is Nagy Csilla segítségével a szobánk terében kísérletezünk testünkkel, élvezve az online világ nyújtotta “ itt és most” lehetőségét, miszerint a mi képernyőnkön ott és akkor, együtt és külön-külön csak hozzánk szól a koreográfus. Nem mellesleg bármely alkotó ritkán tud a valós térben annyi néző előtt fellépni, mint amennyi előtt adott esetben az online térben. Így ismerhetjük meg és élhetünk a ránk kényszerített személytelenség pozitív oldalával a hátrányok és nehézségek mellett.

Home Dancing - "home office dance"
"Játssza": Nagy Csilla

Bemutató: 2020. 03.16.
Cipolla Collectiva Facebook-oldala

nyomtat

Szerzők

-- Németh Fruzsina Lilla --


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison

Más művészeti ágakról

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés