bezár
 

art&design

2020. 02. 25.
Múlt és jövő kéz a kézben
Kiállítás nyílt Pécsett a japán keramikus Óhi Tosio Csózaemon munkáiból
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Február 20-án nyílt meg Óhi Tosio Csózaemon, japán keramikus kiállítása a pécsi Nick Gallery-ben, amely szintén a japán-magyar kapcsolatok felvételének tavaly ünnepelt 150. évfordulójához rendezett programsorozathoz tartozik. A kiállításon kívül egy egyhetes keramikus workshopon vehettek részt az érdeklődők a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, amelyet személyesen a művész tartott.  

Nagy tömeg gyűlt össze Óhi Tosio Csózaemon kiállításmegnyitójára a pécsi Nick Gallery-ben. A megnyitón köszöntőt mondott Bognár Szilvia alpolgármester és Dr. Hoppál Péter, Pécs országgyűlési képviselője, az Országgyűlés Magyar-Japán Baráti Csoportjának elnöke. Mindketten kiemelték a két nép több évtizede tartó barátságának és hagyományaink fontosságát. Őket követően Óhi Tosio Csózaemons szólt a megjelentekhez, kifejezve köszönetét nemcsak a látogatóknak, hanem Sűdy Zoltánnak, a tokiói nagykövetnek, és feleségének Sűdy Erikának, akikkel közel 20 évig munkálkodtak magyarországi kiállításának megvalósításán. A keramikus mester mellett egy japán lakművész, Momose Rei művei is megtekinthetők a kiállításon. Óhi Tosio beszédében kitért rá, milyen fontosnak tartja, hogy fiatal alkotók vele tarthassanak, ha a világon bárhol kiállítást tart, ezzel az ő munkájukat is megismerheti a nagyközönség.

prae.hu

Óhi Tosio Csózaemon XI. 350 év családi hagyományát viszi tovább mint a 11. generáció képviselője, egyben a család feje. Az Óhi felvett név, ami elsősorban a stílusra utal. Az óhikerámia Kanazava külvárosában lévő Óhi faluról kapta nevét, ahonnan a megmunkált agyag származik. Ez a stílus a híres rakukerámiából vált ki hozzávetőleg 354 éve. Mindkettőben közös, hogy nem korongozással, hanem kézzel készülnek a wabi-sabi esztétika szerint. Japán zen buddhista gyökerű szép eszménye, a wabi-sabi a hagyományos nyugati esztétikával szemben az aszimmetrikus, szabálytalan és egyszerű formákat kedveli. Alapvetése, hogy semmi sem örök, kész vagy hibátlan. A korábban említett két kerámia közti különbség az agyagban rejlik. Az óhikerámiát elkészítésekor hirtelen hevítik fel és hűtik le, ehhez pedig az erős hőmérséklet változást bíró agyagra van szükség. Ez a technika szigorúan apáról fiúra szál már a kezdetek óta. Óhi Tosio évszázados hagyományának ápolására mégsem a merevség, inkább a megújulás jellemző. Művészetében megfér tradíció és korszerűség. Erre a kettős identitásra utal a jelenlegi mester kiállításának címe is: A múlt találkozása a jövővel, ahol a klasszikus japán iparművészet (kógei) és annak modern értelmezése mellett több agyagképet is kiállítottak.

Művészi munkáin túl a mester számos egyetemen volt már vendégprofesszor, például a pécsi Művészeti Kar keramikusai is tanulhattak tőle. A majdnem egy héten át tartó workshopon diákok és tanárok Óhi Tosio vezetésével készíthették el saját edényeiket, melyeket végül a szombati teaszertartáson próbálhattak ki. A workshop során marokedény technikához hasonló, és korongozó módszerrel is készültek kerámiák, amiket szabadtéren épített kemencékben égettek ki, és a raku módszer szerinti redukciós égetés után papírba tettek. Erre aztán homokot tettek, később pedig, a folyamat zárásaként vizes vödrökbe helyezték át.

Külön érdekesség, hogy a szertartás előtt elfogyasztandó édességet a mester egy magyar népi tálban szolgálta fel, amivel busójáráson ajándékozta meg egy keramikus. Szintén példaként említett még egy Zsolnay kerámiatárgyat, vagyis bizonyos tárgyak helyettesíthetők a szertartásban.

Óhi Tosio Csózaemon alkotásai jól példázzák, hogy a hagyomány megőrzése nem megrekedtséget, sokkal inkább a megújulás lehetőségét rejti magában. A múltnak nem feltétlen kell külön állni a jövőtől, akár kéz a kézben is járhatnak itt, a jelenben.

 

A kiállítás március 4-ig látogatható Pécsett, a Király utca 1. alatt található Nick Gallery-ben.

Fotók: Tóth László

nyomtat

Szerzők

-- Béres Ákos --


További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
art&design

Az anyag mélyén című csoportos kiállításról
A Present Eye Looking to the Past című kiállításról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés