art&design
Festészete költői indíttatású és a színi megvalósulás felé tört.
Alkotótevékenységét rendkívül fiatalon, a szimbolista líra jegyében kezdte: első „költeménye” 1969-ben jelent meg a Subotične novine (a szerb-horvát nyelvű Szabadkai Újság) hasábjain. 1973–77 között multimediális gyakorlatot folytat: vizuális és konkrét versek, konceptuális akciók és intervenciók a természetben és urbánus környezetben, az új design és képregény produktumai, elméleti szövegek jelzik sokrétű érdeklődését. Tagja lesz a neves neoavantgárd Bosch+Bosch csoportnak, majd váratlanul, kiábrándulva felhagy a művészettel és a köz-léttel: öt évre „kivonul a társadalomból”.
Teljes egészében a földművelésnek, jógának, meditációnak és az ezüstékszer-készítésnek szenteli idejét. A hinduizmus létfelfogásának szellemében igyekszik élni, kutatja az önlét egészséges alapjait. 1983–87 között színtiszta irodalmi gyakorlatot folytat: 177 költeményben összegzi tapasztalatait. Az Atlantisz ötöskönyv ciklusait szertelen, szecessziós kalligráfiájú, kozmikus szimbólumok ábráival, szárított mezei virágokkal, női hajszálakkal ékesített, kender- és dohányporral illatosított unikális kötetek őrzik. És kilép az írott Szó tartományából: fekete-fehér-szürke kép/verseket ír/fest temperával: az ábécé betűi kitörnek formájuk páncéljából, és független makrokozmoszt teremtenek: a Hold Sötét Oldalának világát. Az Andok, Atlantisz, Terra, Szíriusz – glifák csontkollázsából. Testek. Repülő testek. Égitestek. A „pesmolik” szabályos szerkezetei, kivetített jelképei feltárnak egy elrejtett rendet, melyet az írásjelek hordoznak magukban. Precíz-szomorú lapjai mind szürkébbek és mind feketébbek: a betűk neonfényei lassan kialusznak, a kép éjsötéte világol tovább. Sas és Óceán, Rakéta és Világűr kísértik, végtelen elvágyódás a mélységbe és magasságba. River deep, mountain high! 1987 nyarán a zágrábi Kugla és a szabadkai Pyramis Nigra csoport bemutatja A keleti alkonyat aranya című verskötetének dramatizált változatát: a Gépezetek és fenevadak (Strojevi i zvijeri) tragoedia dell’arte féktelen látványossága, durva acélszerkezete, tér fölé feszülő halászhálója és barbár zászlói már az új szenzibilitás előhírnökei.
Konstruktivista figurációin megjelenik a vörös, a Szín. A ’88 májusában készült Lea Prima című akt meghatározó jelentőségű festészetében. A „progresszív harmónia biogeometrikus tanulmányának” nevezi – megdőlő felhőkarcolók tövében heverő mezítelen gyermeklány, elbillenő fejjel, combjai között kármin mozdonyokkal. S ugyanez a talányos arcú alak, uniformizált változatban, a Lea Divina – Elbillenő fej szocreál miliőjében, a hurráoptimista hajnalok és „plakátmagányban ázó éjjelek” süvítő vadászgépei közepette... A felismerés, hogy több képet kell egyszerre festeni, vagy egyet, több részből – képet, amely m-o-z-o-g –, vezeti el a „kozmikus ikonokhoz”. Az építészet angyala, avagy a rombolók eljövetele c. triptichon illuzionizmusát az egymás mögé festett képek vibrálása, mozgást hordozó törésszögek alkalmazása, a figurális elemek (összetört Eiffel-torony, szétszabdalt nemtő) különös, kombinatorikus csúsztatásai, a központi alak bőrének totális tetováltsága, és az őt támadó égi démonok tánca okozza. Mágikus kubizmus! A keret fiktív, csak a látvány első síkja zárja be – a kép/ek kaleidoszkópszerűen újra és újra összeállnak –, egy képzeletbeli mozgásszínház első, statikus szintjén. A „multiformák” (Leonid Šejka) kutatásában eljut a kristályszerkezetig, és az Aki a csillagokon táncol balerinája, gyémánttornya, hattyúi még szigorúbb szerkesztéssel készülnek. A balerina = égő angyal = élő szobor kifinomult vizualitása ellobban a tökéletes rendre törekvő világ-szerkezet-hálóban. Játék és harc ez a Formával – perfekciójának és többértelműségének kihívása. A vers/kép, a konstruktivista zászló, a kubista vitrázs, a biomorf kristálykép után Pügmalión kilép „intim képzőművészeti naplójából”: gigantikussá nagyított Angyalai egy reális amfiteátrum porondjára táncolnak.
KONCEPTUÁLIS VERS-SZÖVEGEK
Szabadka, 1974
SZÖVEG NO. 3.
1.
a művész munkáját a kép a szöveg vagy a hang vagy ezen elemek kapcsolata építi mint ahogyan például a kép és a szöveg kapcsolata hozza létre a plakátot vagy a képregényt.
2.
a kép és a szöveg és a hang mint ahogyan ezen elemek összefonódásai is: jelek. a jel tehát az alapvető elem a művészeti alkotás létrehozásában.
3.
a jel információt hordoz. egy jel egyszerű üzenetet közvetít. több jel együtt összetett üzenetet közvetít.
4.
a jel formát és tartalmat hordoz. a jel formája és tartalma határozzák meg a jelet.
5.
a művész munkájának első fázisa valójában a megfigyelés. ez a művész tudatában történik. a megfigyelés keretében található a megjelölés.
6.
a megjelölés a kijelölés folyamata. a művész a saját tudatában átéli a tárgyakat jelenségeket szituációkat és eseményeket melyeket művészetnek jelöl. ezen a módon kiemeli őket.
7.
máig a művész munkájában valamelyik saját élményét mutatta meg.
8.
mától a művész munkája felszabadult a művész élményétől.
9.
ez a konkrét művészeti alkotás. az ilyen művészet: konkrét művészet.
10.
a konkrét művészeti alkotás tiszta információt hordoz ami a művész személyétől való legteljesebb lehetséges mértékben való megszabadulást jelenti. ez lehetőséget biztosít hogy a művész munkájának fogyasztója is művész legyen szellemi és lelki képességeinek függvényében. a konkrét művészetben a művészeti alkotás gyártójának és fogyasztójának is egyenrangú lehetősége van hogy művész legyen. a fogyasztónak lehetősége van hogy továbbépítse a kapott információt. a konkrét művészeti alkotás sikeres továbbépítéséhez feltétlenül szükséges a fogyasztó mind nagyobb előképzettsége is. a továbbépítés minősége a fogyasztónak a konkrét művészeti alkotás tárgyáról való tapasztalatától függ.
11.
az idea megvalósításának fázisában a művész-gyártó kihagyja személyes élményét a tárgyról amit feldolgoz munkájában. törekszik rá hogy a tárgyakat jelenségeket szituációkat és eseményeket konkrétan ábrázolja.
12.
az ilyen alkotás az ábrázolás (bemutatás) fázisába jut és csak akkor fejeződik be miután a fogyasztó befogadja és elviseli tudatában a továbbépítést.
a következő ciklus két részből van összeállítva.
az elsőt a tiszta egyszerűsített információk nívójára
redukált szövegek képezik (ezek konkrét
költemények). ezek a szövegek különböző ipari termékekről
lettek átvéve. mikor az olvasó lát egy ilyen szöveget,
a tudatában számos asszociáció jelenik meg
az idézett tárgyról. a tárgyat a rá jellemző módon éli meg,
ahol fontos szerepe van a tárgyról való
előzetes tapasztalatának.
és ez a konkrét művészet alkotójának célja:
a fogyasztót rávezetni a kreativitásra.
a másik ciklusban személyes élményeimet felhasználva
megpróbáltam saját példákat adni
néhány konkrét szöveg továbbépítéséhez.
001.
a)
= 2 3 4 5 6 7 8 9 –
q w e r t z u i o p š
a s d f g h j k l č ć
y x c v b n m , . ž
+ " % / ! ( ) - : ;
Q W E R T Z U I O P Š
A S D F G H J K L Č Ć
Y X C V B N M ? & Ž
»CONSUL«
b)
a »CONSUL« szó
egy információ
miután megkaptam ezt az üzenetet
a tudatomban kép ébredt
az írógépnek erről a típusáról
visszaemlékezem múltam részleteire
melyek kapcsolódtak az írógéphez
látom magam ahogy használom a gépet
és a szövegeket melyek létrejönnek
hasonló dolog megy végbe
minden személy tudatában
értelmi képességeitől függően
minden egyén több vagy kevesebb sikerrel
továbbépíti a kapott információt
002.
a)
morava
din. dohánygyár – niš
jus e. p2. 010
niši morava
egymillió dohányos
ízlése szerint előállítva
7–74
20 cigaretta
j f n jugoszlávia
b)
kabátom zsebébe
naponta elhelyezek
egy vagy két doboz cigarettát
amiket miután kiürülnek
új dobozokkal helyettesítek
a régieket meg eldobom
így keletkezik
a hétköznapi események sora
006.
a)
zobna krema
»signal«
za zaščito vaših zob
szignál fogkrém
za zaščito vaših zob
szignál
dentifrice
pour la protection de vos dents
szignál fogkrém
az ön fogainak megóvására
zobna krema signal
vedrog ljubljana
jus. h. h4. 020
b)
a »szignál«
fogkrémet használva
érzékeimen keresztül
átélem kellemességét
ezért gyakran vásárolom
ezt a terméket
007.
a)
339-2
»staedtler«
norris-microcolor
germany
k-3
b)
339-2
»staedtler«
norris-microcolor
németország
k-3
egy vörös filctoll
amit már hosszabb ideje
birtokolok
használtam én
különböző ilyen típusú írószereket
na rájöttem
hogy nekem ez az írószer
nagyon kedves
őt használva
jegyeztem fel 1974-ben
keletkezett munkáimat
Triceps fordításai
*Ante Vukov (Szabadka, 1955–2012), horvát-magyar költő, képzőművész, performer. A legendás neoavantgárd Bosch+Bosch csoport (1969–1976) legifjabb tagja volt. Szülővárosa gimnáziumában érettségizett, majd indológiát tanult a ljubljanai egyetemen. Számos kiállítása volt külföldön, de a csoport tagjaival ellentétben soha nem járt Jugoszlávián kívül. Egyszer jött fel Budára, a Marczibányi térre, Muzsikás-koncertre. Imádta a zenéjüket. A zágrábi Kugla performansz-színház Gépezetek és fenevadak (1987) c. tragoedia dell’arte előadását ő írta és festette a zászlókat. Egyszer, a ’80-as évek elején talált a családi ház padlásán egy katonaládát. Restaurálta, és attól kezdve szenvedélyesen gyűjtötte a bácskai bunyevác és magyar népi tárgyakat, melyek történetét zártkörű előadásokon ismertette. Szerepelt Tolnai Szabolcs: Arccal a földnek (2002) c. filmjében is, ahol egyetlen markáns ellen-képviselője volt a „téboly a romokon” koncepciónak. Életében három önálló verseskötete jelent meg, szerb nyelven: A keleti alkonyat aranya (1986), A szelek rózsája (1990) és Az idő ajtói (2005), valamint egy regénye: A porczellánbaba háza (2003, magyar és horvát nyelven).
A Bosch+Bosch csoport és a vajdasági neoavantgárd mozgalom című kiállítás a budapesti Ludwig Múzeumban volt megtekinthető, 2019. november 17-ig. A csoport tagjai voltak: Slavko Matković (1948–1994), Szombathy Bálint (1950-), Ladik Katalin (1942-), Kerekes László (1954–2011), Csernik Attila (1951-), Szalma László (1949–2005) és Ante Vukov (1955–2012).
Lásd még:
Szombathy Bálint: Az ötven éve alakult Bosch+Bosch csoportról
Ladik Katalin: Dolgozni kell, művelni, amiben alkotunk (Falcsik Mari interjúja)
Triceps: Hogyan halunk meg váratlanul (Slavko Matković)
Triceps: Egy festmény keretére, avagy a varázsló kertje (Kerekes László)
Triceps: Én lenni, nem - Késői gondolatok az „új szenzibilitásról” (+Kerekes László)