film
A legjobb dolog a Hadikban alighanem éppen az, hogy történelme és kulturális emlékezetben betöltött pozíciójának súlya nem nyomja agyon a nagy múltú irodalmi kávéház jelenét. Ellenkezőleg: időről időre leleményes megújulással képes továbbvinni egy nagyon is élő tradíciót. Ilyen kezdeményezés az immár négy éve, havi rendszerességgel működő Hadik Brunch is, amely a kávéházi szombatok finom hedonizmusát és az irodalomról, művészetekről való felszabadult beszélgetés élményét tereli össze.
Először a reggelire került sor, majd megérkezett Ott Anna és beszélgetőtársa, ezúttal Enyedi Ildikó rendező (Testről és lélekről, Terápia, Simon mágus, Az én XX. századom...), aki éppen a Füst Milán A feleségem története: Störr kapitány feljegyzései című regényéből készült filmjének utómunkálatain dolgozik.
Adott volt tehát a téma, az irodalmi alapanyag, mely most azért is különleges, mert Enyedi élete első adaptációját készíti. A keresetlen kedvességgel és őszinte lelkesedéssel átitatott beszélgetés a Füst Milán-mű iránti közös szenvedélyből indult ki, hogy azután elkanyarodjon a naplóregény adaptációs technikáit érintő izgalmas kérdések vagy az olvasás és a filmnézés eltérő befogadási mechanizmusának problémái felé. Enyedi feltűnő lelkesedéssel beszélt arról a nagyszerű élményről, mit jelent számára, ha egy még javában alakuló-formálódó filmalkotás alatt ott feszül egy csodálatosan gazdag regény biztonsági hálója. Ugyanakkor, tette hozzá mindjárt Enyedi, ez óriási nagy felelősség is, hiszen mint filmalkotó pontosan tudja, hogy nem szabad visszaélnie „a jó alapanyag luxusával”.
A rendező mesélt arról is, milyen kalandos úton, kizárólag saját ösztöneire hallgatva, az utolsó pillanatban találta meg filmjének igazi főszereplőjét, milyen elragadtatást válthat ki a tökéletes zenei aláfestés meglelése, vagy mit jelent megpróbálni filmen átadni a nézőnek egy-egy nagyon is érzéki élményt, legyen szó akár éppen a tapintás egészen materiális valóságáról, ahogyan az történt a Testről és lélekről nevezetes krumplipüré-jelenetében.
A filmes kulisszatitkok és egy újabb kiemelkedő irodalmi mű fókuszba helyezése mellett a januári Hadik Brunch talán legnagyobb erénye az a – megszokott, steril interjúhelyzettel szembeni – valódi, kétirányú beszélgetés volt, amely Enyedi Ildikó érzékeny figyelmének és őszinte érdeklődésének köszönhetően kialakult.
Enyedi Ildikóval a Testről és lélekről című filmje kapcsán készített interjúnk itt olvasható:
A feleségem története sajtótájékoztatójáról itt írtunk:
Rév Marcellel, A feleségem története operatőrével a KSMM-sorozatunkban beszélgettünk:
Fotók: Hadik Brunch