építészet

Öt hálószoba, medence, teniszpálya. Kilátás csodálatos hegyekre a sivatagban, Palm Springshez közel. A környékbeli hasonló ingatlanokat fele ennyiért árulják a helyi ingatlanirodák, ami miatt ezt a házat ennyivel többre értékelik, az az, hogy ez a ház az amerikai XX. századi építészet egyik emblematikus épülete. A házat ma árverezik egy Francis Bacon önarckép, és egy ritka Clyfford Still mű társaságában a new yorki Christie’s aukciósházban.
Öt nappal később egy másik amerikai építészeti ikont árvereznek, Margaret Esherick házát, mely Luis Kahn építész munkája a 60-as évekből. Az egykori helyi könyvesbolt-tulajdonos, Philadelphia környéki, Chestnut Hillben lévő háza. Az aukció a chicago-i Wright aukciós házban lesz. Az Esherick kisebb mint a Kaufmann, csak egy hálószobás, és Philadelphia egyébként is kevésbé napos és trendy, mint Palm Springs. Mindez a ház árán is látszik: 3 millió dollárra becsülték.
Kaufmann ház

Kaufmann ház

belső

külső

korabeli fotó

Esherick ház

Esherick ház

Esherick ház

Pierre Koenig: Case Study

Pierre Koenig: Case Study

Mies Van Der Rohe: Fansworth ház

Mies Van Der Rohe: Fansworth ház

Mies Van Der Rohe: Fansworth ház

Jean Prouvé: Maison Tropicale

Shigeru Ban: Artek pavilon

Az a jelenség, hogy a modern építészet mestermunkái ekkora prémiummal cserélnek gazdát, csak az elmúlt években kezdődött. Korábban ezek a házak a nehezen eladható kategóriába tartoztak. Ez volt a sorsa a Kaufmann háznak is: mikor a jelenlegi tulajdonosa, a befektető Brent Harris, és építészettörténettel foglalkozó felesége Beth Edwards Harris felfedezték 1992-ben. 3 és fél éve árulták már akkor, mikor a pár megvásárolta 1,5 millió dollárért, miután az ügynök biztosította őket, hogy könnyen átalakítható mediterrán stílusú villává.

Az építész a nevét a hollywoodi hegyekbe tervezett üveg-acélházaival alapozta meg, különösen a Lovell házzal, amely főszerepet kapott az L.A. Confidential című neo-noir thrillerben. Neutrának érzéke volt ahhoz, hogy a megbízóinak olyan házat tervezzen, amiben imádnak élni.
Neutra 1923-ban emigrált az Egyesült Államokba, Los Angelesben telepedett le, és halt meg 1970-ben, miután fényes építész karriert futott be új hazájában. Bécsben született 1892-ben, A fin-de-siécle atmoszférájában Klimt, Wittgenstein, Musil kortársa. Neutra gyermekkorában a művészek és a tudósok közt nőtt fel, családi barát volt a Freud és Schönberg család. Neutra barátja maradt Ernst Freud, aki szintén építész lett. 1911-ben kezdte meg tanulmányait a bécsi műszaki egyetemen, ahol megismerte a nála öt évvel fiatalabb Rudolph Schindlert, akivel az emigrációban közösen dolgozott, míg a szakmai és személyes ellentétek nem távolították el egymástól őket. Csodálta és mentorának tekintette Otto Wagner osztrák építészt, dolgozott Adolf Loos irodájában.
Miután megkapta a mégbízást Kaufmanntól, a tervezés és az építkezés gyorsan haladt. Az akkori szabályozásnak megfelelően végig felügyelte az építkezést, emiatt a medencével kezdték a kivitelezést, így tette élvezetesebbé maga számára a tervezői művezetést.
1992-ben a felújítással az új tulajdonosok két lelkiismeretes építészt bíztak meg, akik mindent megtettek, hogy a ház eredeti állapotát visszaállítsák, fáradságot és pénzt nem kímélve. Felkutatták az eredeti festékektől kezdve azt a utah-i bányát, ahonnan a ház kőburkolata származott. Megcsináltatták a konyha eredeti nyírfa furnér paneljeit, megvették az eredeti gépeket, amellyel a beépített alumíniumot kezelték. Felújították a Raymund Lowey által tervezett szőnyeget. Egyébként a legközelebbi szomszéd ház Albert Frey által tervezett Lowey ház. Az eredeti festékek, fénycsövek, kapcsolók stb. beszerzése sok energiába került. A tulajdonosok most válnak, és a házat el kell adniuk.
Neutra tehetséges tervező volt, de volt egy másik építész, Kahn, aki építészikon. Nagyon kevés házat épített. A kis Esherick volt az egyik legjobb közülük. Kahn szegény észt bevándorlók fia volt, 5 éves korában érkezett a szüleivel az államokba. Hirtelen halt meg, ráadásul nagyon homályos körülmények közt: a rendőrségnek napokba telt holttestének azonosítása, miután infarktust kapott egy férfi wc-ben, New Yorkban a Pennsylvania állomáson.
Ezeknek a házaknak a birtoklása kihívás. A fenntartásuk komplex és drága feladat, a felújításuk szintén. Másik problémájuk az elhelyezkedésük. Nem lehet őket lebontani, és máshol felállítani, nem mozgathatók, mint egy festmény vagy egy szobor, mindegyik a saját környezetében él. A gyűjtők és építészet iránt rajongók mégis vásárolják ezeket az építményeket. A korábban említett házakon kívül Jean Prouvé munkája a Maison Tropicale, egy előregyártott ház 1950-ből, 4,97 millió dollárért cserélt gazdát a Christie’s-nél tavaly. Mivel előregyártott, ezért az új lakójának, a hotel tulajdonos magyar származású André Balázsnak, aki Uma Thurmannal járt még akkor, nem jelenthet gondot, hogy ott állítsa fel, ahol kedve tartja.

Kaufmann ház a Christie's-nél
Fotó:Christie's Realty International Images