bezár
 

zene

2008. 05. 01.
Ha valaha is érezted magad másnak
Tommy Emmanuel koncertje a Művészetek Palotájában, 2008. április 22-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ha valaha is érezted magad másnak Bármilyen különösen is hangzik ma az, hogy egy szál akusztikus gitár több ezres tömegeket órákon át szórakoztasson, az ausztrál gitáros jó kétórás, szünet nélkül leadott koncertje után a MűPát zsúfolásig megtöltő közönség felállva, kiáltásokkal tarkított tapsviharral, tombolva ünnepelte az előadást.

Még tinédzserként hallottam először Muzsai Andrást, aki elbűvölt azzal, ahogy több szólamban játszott ujjaival a gitárján. Kicsit később ismertem meg Woody Guthrie zenéjét, az úgynevezett "fehér bluest", s a különböző ujjtechnikákat. A sors ismétli magát: néhány évvel később, már fiatalemberként és kezdő zenészként magam is tagja lettem annak a '80-as évek elején szerveződő könnyűzenész "szakszervezetnek", amelynek Muzsai András volt az elnöke.

A különböző ujjtechnikák később is érdeklődésem fókuszában maradtak, különösen, miután a '80-as évek elején meghallottam "a gitár trió" (John McLaughlin, Al di Meola és Paco de Lucia) akusztikus zenéjét, s Paco de Lucia révén megismertem a flamenco zenét - és a gitározást. Akkor úgy éreztem, e zenészek felülmúlhatatlan csúcsra jutottak.

Magam is próbálkoztam különböző technikákkal: használtam hüvelyk- és ujjpengetőket akusztikus és elektromos gitáron, s bár volt néhány együttesem, mindig megmaradtam a "one man band" ideálnál: tamburint vertem a lábammal, szájharmonikáztam, több szólamban gitároztam, és persze énekeltem.

Aztán az élet másfelé sodort: a tudományosság csábított, művészeti tanulmányokat folytattam, de ekkor is rendszeresen jártam Spanyolországba, hogy élő kapcsolatban maradjak a flamenco zenével. Ugyanakkor kezdett elkedvetleníteni a gitár korlátozott játéklehetősége: ahogy mások is (például John McLaughlin, Pat Metheny stb.), különleges, kétnyakú akusztikus gitárt építtettem magamnak, az üveghangjátékkal kísérleteztem, s nagyjából abban az időben, amikor már úgy látszott, hogy a hangszeres játéknak teljesen befuccsolt, komputeres zenét írtam.

Aztán amikor először értesültem Tommy Emmanuel koncertjéről, felbuzgott bennem a lelkesedés, persze némi szkepszissel vegyítve: lehetséges még, hogy egyetlen ember, kísérő zenészek és háttértechnika nélkül képes legyen elszórakoztatni a mai közönséget? Képes még csodákra a "tízujjas technika"?

Ahogy belihegtem a Művészetek Palotájába, először az összegyűlt tömeg döbbentett meg: az egész hatalmas, több emeletes Nemzeti Hangversenyterem zsúfolásig megtelt emberekkel. A második meglepetést a színpadkép szegényessége okozta: három kopott gitár állt az állványon, és semmi más.

Végül egy nyugdíjas korú, öltönyös-nyakkendős férfi libbent be a színpadra egy negyedik, az eddigieknél is kopottabb gitárral a nyakában. Ez a kopottság magyarázatot igényel.

Tudni illik, hogy a gitár bundjai (a fogólap fém beosztása) elkopik, és ezért időnként cserélni, frissíteni kell. Nem egyszerű és nem olcsó mulatság, egy-egy bundozás egy egyszerűbb gitár árába is kerülhet. Ennél olcsóbb felújítás a gitár testének csiszolása és újralakkozása. Márpedig a látott gitárok (egyetlen kivételével, amelyről később esik szó) agyon voltak koptatva, mintha valaki félig lesmirglizte volna a testüket, aztán nem folytatta volna, mert elfogyott volna a lakkja, hogy a végső simítást megadja. Márpedig - ahogy a koncert elején hamar kiderült - Tommy Emmanuel hangszerkészítőként, -javítóként dolgozott a saját üzletében. Kócos a fodrász?

Az első szám tisztán instrumentális zene volt: a gitáros bemutatót tartott a "tízujjas technikából". Két, két és fél, időnként három szólamban játszott: akkordozott, basszusozott, szólózott, ahogy általában jó, ha három gitáros tud. Majd rájöttem, hogy miért kopott el a gitár teste: tenyerét, ujjait, könyökét dobverőként használta a gitár testén, s volt olyan, hogy a blues-zenészek tésztaszaggatójátékát utánozva a körmével kapart a gitártesten.

A műsorban előkerültek a Beatles-feldolgozások, néhány énekelt szám is elhangzott, s egyre lebilincselőbbé vált a gitáros-énekes-konferanszié szövege. Az életéről, tapasztalatairól, karrierjéről beszélt. Így tudtuk meg, hogy hangszerjavítóként már spotokat, rádió és TV reklámzenéket írt, s kereste a lehetőséget a kitörésre. Az otthoni, ausztrál kiadók azt mondták, amit én is hallottam itthon: a kutya sem kíváncsi egy szál akusztikus gitárra.

Nem adta fel. Megállapodást kötött a stúdiókkal: ha éjszaka ingyen használhatja a berendezést, nap közben ingyen elkészíti a reklámanyagot. S hamararosan, éjféltől hajnali hatig egyedül a stúdióban, elkészültek a szalagok, amelyeket elküldött egy amerikai kiadóhoz.

A válasz is hamarosan megérkezett: két hét múlva megjelenik a lemez. Nem értette a dolgot, hiszen arra számított, hogy pénzt kap, hogy rendes stúdiófelvételeket készíthessen technikusokkal, hangmérnökkel. A lemez jött ki, s szép lassan a világhír is vele. Volt némi marketing abban, ahogyan elmondta - s megköszönte választóinak -, hogy a Guitar Player az év akusztikus gitárosának válaszotta. "Az univerzum legjobb akusztikus gitárosának", ahogy némi (ön)iróniával mondta.

De hiányzott belőle a sztárság minden allűrje: hamarosan levedlette a zakót, a nyakkendőt, s nemsokára ingujjra vetkőzve "tekert" gitárján a színpadon. És emberi történeteket mesélt, embereknek.



Alaposan figyeltem a játéktechnikájára. Többnyire hüvelyk-pengetőt használt, ami egy hüvelykujjra húzható, gyűrűszerű izé, amiből kilóg egy pecek, amit úgy használnak, mint pengetőt. De volt, hogy rendes pengetőt használt, s közben az "üresen maradó" ujjaival is pengette a húrokat. Pengetett pengetővel, az ujjaival, normálisan a lyuk felett, a fogólapra benyúlva, s a hangológépnél a húrok "maradékát". Az üveghangokat többnyire három ujjal játszotta: a legtisztább üvehang az oktávnál, a húr pontos közepén szól. Bal kézzel lefogva a húrt, a jobb kéz egy ujjával lehet követni az oktávtávolságot (húrközepet), s egy másik ujjal pengetni. De volt, hogy egyszerűen csak tompította valamelyik ujjával a megpengetett húrt, ahogy azt a bőgősök, basszusgitárosok csinálják.

Gyakran használta egyedül a bal kezét, s a gyorsabb futamok is többnyire "hajlított" hangokból álltak, itt-ott néhány elmaszatolt, inkább sejtetett, mint játszott virtuóz futammal. Egészében kevés olyan technikát láttam tőle, amit valaki más ne használt volna már megközelítően hasonló színvonalon.

De nem ez volt a lényeg, és Tommy Emmanuel nem a szakértőknek, hanem a közönségnek játszott, akinek a tapsra is alig hagyott időt: jó két óráig űzte, hajszolta a hangokat, s csigázta figyelmünket.



Több gitárváltás után végül egy kisebb, a többihez képest szinte újnak látszó gyermek-gitárt vett elő, és elmesélte a történetét: az 1930-as években gyártott ilyen gitárokat a Gibson cég a cowboy-oknak, akik megrendelték, befizették a pénzt, aztán néhány hét múlva megérkezett a gitár - lóháton. Tommy Emmanuel egyik kulcsfogalma az "üzenet" volt, és itt azt mondta, "ha közben megdöglött a ló, a küldönc akkor is átadta az üzenetet, a gitárt."

A cowboy-gitárt egyébként egy holland rajongója hagyta rá a végrendeletében, hogy az jó kezekbe kerüljön. És bizony, mi meggyőződhettünk róla, hogy valóban oda került. A kicsiny test miatt kissé halkabb volt és magasabb hangszínű, mint a többi gitár, de gitárosunk kezében ez is istenien szólt.

A közönség pedig egyre jobban lelkesedett. Miután Tommy elmondta, hogy ő csak akkor játszik megrendelésre, ha megkérik erre, kórusban kezdték követelni a Borsalinót, s ezután a koncert végéig nem csillapodott a lelkesedés.

Aztán a gitáros arról mesélt, hogy egész életében úgy érezte, valamiben más, mint a többi ember. Éppen Angliában éltek a lányával, akit iskolába vitt autóval. Egyszer csak a lány megszólalt: kérdezhetek valamit, valami furcsa dolgot? Hát persze, bármit kérdezhetsz - válaszolta. S a kislány azt kérdezte: érezted már azt, hogy más vagy, mint a többiek, mint mások?

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés