art&design
FESZÍTETT MUNKATERÜLET: A hely, amelyen hevesen ténykednek, megannyi dolgot végeznek: tesznek és vesznek, ülnek és figyelnek, vesznek és eladnak; mérlegelik egymást és másokat.
A malacképű ravasz és halvérű maszkja mögött a másik. Elszántan keverik kártyáikat, számolnak a forgandó szerencsével, a szeszélyes forgalommal. Szővik a szálakat, a folyondáros kapcsolatokat, forgatják a pénzeket, keresik a nyerő kombinációkat.
TÁRSALGÁS, BESZÉLGETÉS: A társaslét elengedhetetlen része és állandó jellemzője. Ennek során a torokból előtörő hangok többé-kevésbé egyezményes mintázatok szerint kerülnek formálásra. Ez részint közlési szándékot mutat, jelentéseket közvetít, részint az együttlétből adódó feszültségek és felindulások csillapítására szolgál. A beszélők szinte egymás szájából veszik ki a szót, egymás szavába vágnak, egymás szavára hallgatnak. Az üzenetváltás zökkenőmentesnek tűnik, ám attól, hogy az egyik száj kiveszi a másikból a szót, a szólás szándéka kétségkívül kivehetővé válik, a megértése mégsem feltétlenül megy végbe. Amin még a szájbarágás sem segít.
EMLÉK AZ ŰRBŐL: Kozmikus szelfi a fotó korszakából. Kéz a zsebben, a másik az elsütőbillentyű működtetésébe merült. A tekintet végtelenre fókuszált, a tartás délceg. A háttér kabinablakában az űr sötétjét pettyező csillagfények, a Föld nevű bolygó elmosódott foltja. Majdnem mindentől távol. Ahol már jártunk.
A HÁBORÚ ELŐHÍRNÖKE: Rémes, bár rútsága kifejezetten szépséges az elképzelhető kifejlethez képest. Lévén a háború az emberi viszonyok alapja, mindennek atyja, mindennek királya. Amihez képest mindig epizodikus a béke. Melyben előszele érzik; készül az élet vagy halál alapja, a megmaradás vagy pusztulás útja.
FERI, AZ 1954-ES TIBETI BŰVÉSZVERSENY II. HELYEZETTJE: Nem akárki; csinos kis csakráiból akár pamacsokat is tud csiholni. Szeret elbűvölő lenni. Van benne szív és lélek, és ő is szívvel-lélekkel benne van mindenben. Tradicionális anyagból dolgozik, de igazodik a helyhez és időhöz. A Tudást váltja apró pénzekre, ahogy az itt és most illendő.
PRINCÍPIUM: A kezdet, amiből kezdetét veszi a kibontakozás. Az alapok alapja, az eredők eredete. Minden szabályosság elve és kiindulópontja. Tudások, ténykedések és néha szédelgések alapja; Principia Mathematica, Ethica, Discordia.... Emberi és ember feletti, a női és a férfi princípiumok feszültsége fejleszti; felszikrázik, ívet fog és kirobban.
RAFINÁLT IVADÉK: A sok sebes ostroros közül a kiválasztott, aki az esetlegesség vagy más erők erejéből átszakította a Survival of the Fittest világversenyének célszövetét.
A LEGMÉLYEBB ISMERETLEN PRÍMSZÁM: Ahol Laci áll. Mint a gyertyaszál. Lábon. Állhatatosan. Mint a kőszál; mint egy cövek. Talpon. Lábát megvetve, fejét felszegve. Égnek áll, tornyosul, meredezik. A kerekesszék fölött.
NÉPTÁNC: 1. A nép fogalomkörébe tartozó társadalmi rétegek és csoportok tudatrendszere és esztétikai elvei által meghatározott és a hétköznapitól eltérő mozgásforma. (A magyar Wikipédia szíves közlése) 2. A mű-népi és poszt-népi korszak mozgásformája a Jó ebédhez szól a nóta honában. Népszerű szórakozás és nép-szerű szórakoztatóipari termék, amely a kanásztánctól a csárdai legénytársaságon át a táncházakig terjed, s kétségkívül az Állami Népi Együttesben kulminál. És nemcsak az érző testeket, de még a poharakat is táncba tudja vinni.
ÜSZKÖSÖDÉS: Az ember függőben van; ki van feszítve a fent a lent között. A súlya lehúzza, az elán felemeli. Életfogytig fel van függesztve. Léthelyzeténél fogva száz és ezer szálon kötődik a környező térhez, a vízhez, a levelekhez, a fényhez, az esőt hozó szélhez, a magvak növekményéhez, a táplálék életadó erejéhez, a rovarok életéhez; egész előtörténetéhez, az egykori és mai események következményeihez. Szintúgy mások szándékainak szövevényéhez, a hozzá közel állók érzéseihez. Akárcsak elméje működéséhez, vetítőjének képeihez.
TYPOPHONE: Régi gépírószerkezetből reciklált hangszer, melyen szövegszaporítás helyett a gamelán idiofon hangszíneket, szövevényes akusztikus kárpitokat lehet fejleszteni. Az írógép avult médiumának tökéletes megújítása, amellyel bármely szöveg begépelésének gépies műveletét hallatlan aleatorikus hangzásfolyammá lehet átalakítani. A textusok betűinek kötött, esetleges mintázatát így képes átvezetni a zenei végtelenbe.
Horváth László és Takács Máté Okkult Coaching című kiállítása 2019. június 17-ig látogatható a FUGA-ban (1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.)
Fotók: Adrián Zoltán