bezár
 

art&design

2019. 04. 22.
Emlékekből konstruált identitás
Vajon mi jár a fejükben? - Galériatúra a Budapest ArtWeek szervezésében, 2019. április 13.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Budapest ArtWeek Vajon mi jár a fejükben? címmel megrendezett galériatúrája négy állomáson keresztül vezette végig a résztvevőket olyan alkotóművészek kiállításain, akiknél az önmeghatározás és a művészi szubjektum szerepe erőteljes jelenléttel bír. Hogyan definiálja magát egy alkotó a történelem, a családi múlt, vagy az emlékezet révén? Válaszok természetesen itt sincsenek, de a kérdések jók.

Az első állomásként szereplő Trafó Galériában Cséfalvay András Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című kiállítása az alternatív történetmeséléssel kísérletezik. Munkáiban a tudomány valóságértelmezésre tett hatásait keresi. A tények ismeretétének ellenére nem létezik totális igazság – állítja a kiállítás- és arrogáns is lenne a feltételezés, hogy ez az igazság hozzáférhető számunkra. A művész-identitás, művész-szerep itt abban rejlik, hogy rávilágít olyan pontokra, ahová a tudomány hatásköre már nem terjed ki, és a láthatatlan világhoz kapcsolódik vizuális eszközökön keresztül.

prae.hu

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - Trafó Galéria - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

A következő állomás a MŰTŐ galéria Mi jár a fejedben? című kiállítása. A kiállításon a MOME hallgatóinak a MŰTŐ galéria és művészeti csoporttal együttműködésben megvalósult munkái láthatók. A kiállítás kurátorát, Kókai Zsófiát az foglalkoztatta a kiállítás létrehozásakor, hogy egy döntés meghozásának folyamatában hogyan formálódnak az emlékeink. A pillanatok jelentőségének változásairól beszél, hogy vajon az emlékezetben fontosként elraktározott momentumok jelenidejükben is fontosak voltak-e? Észrevettük, hogy azok, vagy csak sodródtunk és nem volt idő megállni? Hogyan reagálunk ezekre a pillanatokra? A fiatal alkotók munkáiban hangsúlyos az útkeresés aktusa, legyen az egy 99-es napfogyatkozásról való különböző visszaemlékezésekből rekonstruált valóság (Szabó Zsófia), a gyerekkorból maradt hangfelvételek vizuális feldolgozása (Bán András), vagy a textilmintában megtalált Isten (Fülöp Tünde).

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - MŰTŐ - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

Ezután a 2B Galéria Add tovább című kiállításán folytatódott a túra, ahol Manuel F. Contreras és Koller Margit a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának ösztöndíjas hallgatóival való kollaborációjából született munkákat tekintettük meg. Manuel a dokumentumfilmek, Margit a helyspecifikus installációk világából közelített a projekthez. A kollaborációban a történelmi tényezők által kiszolgáltatott ember az origó, ahonnan a személyes történeteket eredeztetik. Az egyén túlélési lehetőségének két kérdését feszegetik: mit jelent egy kiszolgáltatott helyzetben maradni és mit jelent menekülni belőle? Melyik metódus hogyan hat az egyén élettörténetére? Koller Margit dédanyja szövegein keresztül, Manuel F. Contreras öt Dél-Amerika és Magyarország között ingázó ember élettörténetének mentén indít el vizsgálódást. Ahogy belépünk a galériába, sok hang keveredik: egymás mellett, párhuzamosan elbeszélt sorsok bontakoznak ki és mutatnak rá: az emlékezet sosem lehet teljesen objektív, nem tudja lefedni a „teljes” történelmet.

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - 2B Galéria - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

A galériatúra végállomása a Gregersen Art Point, ahol Végh Júlia festőművész és Gwizdala Dáriusz Anamorphosis / Pink society című kiállításán találjuk magunkat. Az előző állomás kiállítóihoz hasonlóan Végh Júlia is a történelmi múlt felől közelít önmagához. A művész ugyan csak másodkézből ismerheti a Tanácsköztársaság éveit, bátran nyúl vissza a korszakhoz, és gondolja újra saját történelmét. Munkáiban az erőszakos vörös színt felváltja a pink, és ezzel a torzulással igyekszik új értelmet adni a múlt eseményeinek.

Mi jár a fejedben?  - Galériatúra, 2019. április 13. - Gregersen Art Point - Fotó: Hegyháti Réka/Budapest ArtWeek

Az egyes állomások erőteljes párbeszédben álltak egymással, a koherencia, amit a dialógusok megteremtettek, a Budapest ArtWeek szervezőmunkáját is dicséri. Az emlékezés, a múlt, az identitás kérdései erőteljes kapcsolódási pontokként funkcionáltak a négy kiállítás között, és alakítottak ki új kapcsolódásokat: a látogatókkal. A MŰTŐ kiállítása rá is játszik erre: Mi jár a fejedben? – teszik fel a kérdést. Mert az önreflexió folyamata önkéntelenül elindul, az azonosságtudat keresésének folyamata mintha belénk lenne kódolva. Ha pedig még egy galériatúra is erre késztet, akkor végképp nincs kiút.

 

Fotók: Hegyháti Réka/BudapestArtWeek

Cséfalvay András Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című önálló kiállítása május 19-ig tekinthető meg a Trafó Galériában (1094 Budapest Liliom u. 41.)
A Mi jár a fejedben? - A MOME és a MŰTŐ közös kiállítása a MŰTŐ-ben tekinthető meg (1085 Mária u. 54.) További infók a kiállítás oldalán. 
Az Add tovább - Manuel Contreras és Koller Margit kiállítása április 19-ig volt megtekinthető a 2B Galériában (1092 Budapest, Ráday u. 47.)
Végh Júlia és Gwizdala Dáriusz Anamorphosis/Pink Society című kiállítása április 14-ig volt megtekinthető a Gregersen Art Pointban (1093 Budapest, Lónyay u. 31.) 

nyomtat

Szerzők

-- Gáspár Sára --

1999-ben született Szegeden. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem designkultúra szakján végzett.


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Ketten Lugosi Lugo László Fotónaplójáról (1978-1982) című műve kapcsán
Kulturális hanyatlás?
Az acb Galéria Redők című tárlatáról

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés