bezár
 

irodalom

2019. 03. 02.
Az Iskola a határon 60 éve
Kovács Ida válaszol
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Iskola a határon, Ottlik Géza vitathatatlanul legjelentősebb műve 1959-ben jelent meg. 60 éve olvassuk, éljük át Bébével, Medvével és Szeredyvel a forró kakaó hiányát a gyomorban, a kitermelődött tejsav és gyanta összetartó erejét és a művészet jelentőségét. A regényt, elsősorban Esterházy nyomán, a posztmodern magyar próza kezdőpontjaként tartjuk számon, több szépírónk pályájának alapszövege, viszonyulási pontja. Ugyanígy recepciótörténetében és kanonizáltságában is óriási hatású mű, a 2009-es Iskola 50-rendezvényeket a 2012-es Ottlik 100 (születésének centenáriuma) követte, ahol az életmű, különösen az Iskola élőbbé és jelenvalóbbá lett a magyar olvasóközönségnek, mint valaha. Ottlik érettségi tétel, Ottlik táptalaj, menedék és haza. Az Iskola a határon megjelenésének 60. évfordulóján indított körkérdésben Ottlik-közeli embereket szólaltatunk meg.

Válaszolónk Kovács Ida, a Petőfi Irodalmi Múzeum munkatársa, a 2012-es Minden megvan kiállítás egyik kurátora, az Ottlik képeskönyv összeállítója.

prae.hu

"Ottlik írásainak egyik állandó és alapvető motívuma az írónak az időhöz és az emlékezethez való viszonya, illetve az idő folyamatosságának megőrzésére irányuló szándék. Az Iskola a határon történetét egyfelől úgy meséli el, hogy emlékképeit hívja elő, válogat közöttük, feltámasztja és/vagy átszínezi a valaha volt valóságos pillanatokat, érzéseket, másfelől idősíkokat váltogat, illetve létező személyek alakját mossa egybe, s mindezt mint elbeszélő, az élőbeszéd frissességével ható reflexiókkal látja el."[1]

PRAE.HU: Mit jelent neked az Iskola a határon? Hogyan ismerkedtél meg a regénnyel?

Belső szabadságunk keresését.  Az Iskola a határon számomra  szimbólumok gyönyörű, szövevényes hálózata. Nem emlékszem már,  ki adta a kezembe a regényt. Minden barátom ezt olvasta 1980 körül.

PRAE.HU: Mit tanultál Ottliktól?

Elhittem Ottliknak, amit a Prózában Kosztolányi kapcsán írt, hogy a szépirodalom segít élni, hogy segít visszatalálni a saját életünkbe.

PRAE.HU: Melyik idézet jut legtöbbször eszedbe?

„A szekrényrend ábrái nem adtak módot zöld szvetterek titkos elhelyezésére.”

És persze azonnal egy másik, ami szinte automatikusan beúszik:  

„Ismerőssé vált ez az egész, idegen világ, de azért majdnem ugyanolyan átmenetinek éreztem, mint az első napon. És semmilyennek. Csinálta az ember, amit kellett, egyelőre. Egyelőre? Meddig? Örökké. Vártunk valamit. Tudtuk, hogy hiába várjuk.”

PRAE.HU: Melyik a kedvenc Iskola-kiadásod?

Somogyi Győző címlapjával az 1980-as kötet.

1980-as kiadás

PRAE.HU: Melyik a másik legkedvesebb olvasmányod az Ottlik-életműből?

Az Iglbauer című írás. Nem csupán Ottlikra érzem jellemzőnek, Karinthyt is eszembe  juttatja, akit az író nagyra tartott.

[1] Kovács Ida, Utószó, in Ottlik képeskönyv, Petőfi Irodalmi Múzeum, 2003, 121.

nyomtat

Szerzők

-- Mosza Diána --

Az ELTE irodalomtudomány doktori iskolájának doktorandusza. Kiemelt kutatási területe a vizuális narráció és a testpoétika, korábban Ottlik Géza Iskola a határonjával foglalkozott. Jelenleg a narratológia és a test összefüggései állnak érdeklődése homlokterében, mellette pedig igyekszik képben lenni a kortárs magyar lírában és prózában. 


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva c. filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
art&design

A besorolás deficitje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés