film
A forgatókönyvet is jegyző Nagypál Orsi szórakoztató és bátor romantikus vígjátékkal debütált. A sorozatokkal (Terápia, Csak színház és más semmi, Tóth János) rutint szerzett rendezőnő határozott mozdulattal nyúlt a párkapcsolati rákfenék egyik legundokabbikáért. A szenvedély kihűlése ellen tenni akaró kora harmincas pár ahelyett, hogy szakításba vagy házasságba és gyerekvállalásba kunkorítaná kapcsolatuk ívét, inkább szexuális életük felkorbácsolásáért tesz meg mindent. Barátaik párkapcsolatai hibáiból tanulva, precízen, jól koordináltan próbálják megelőzni a hazugságot, a csalást. Belevaló elhatározásuk alapja az őszinteség, a szabályok és a megállapodások kétoldali betartása. Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) listázzák szexuális vágyaikat, tanulják a nyílt beszélgetést fantáziáikról, de kicsit azért megszeppennek, amikor a megvalósításra kerül a sor. Az édeshármas gondolata billenti ki őket komfortzónáikból, ami után – szabott keretek között ugyan – végre megnyithatják kapcsolatukat a külön-külön átélt kalandoknak. Ez azonban a vártnál több konfliktust és kételyt okoz. Amíg Fanni a szabályok nélküli játéktól retteg, mert bizony az káoszba és anarchiába torkollik, addig Bálint szerint szabályok nélkül lesz igazán nagy a móka és a kacagás.
A film rögtön az elején leszögezi: a maszturbálás nem férfiprivilégium. Majd néhány jelenettel később hozzáteszi: a sírás pedig nem csak női. A rendező ügyesen bűvészkedik főszereplői, sőt, a mellékszereplő párosok (például Jordán Adél és Ötvös András nagyszerű kettőse) társadalmi szerepeivel, szépen egyensúlyozva kibuggyanó belső vágyaik és a négy fal közti intim pillanatok között. Nagypál azt mutatja meg finom humorral és minden prüdériától mentesen, hogy igenis átadhatók a szerepkörök, felülírhatók a sztereotípiák. Ne lepődjünk már meg azon, ha egy férfi be tudja kapcsolni a mosógépet, és egy nő kézifékkel fordul az országúton. Vagy azon, hogy ők ketten fontosabbnak tartják az elillant szenvedély megtalálását, mint a családjuktól és barátaiktól elvárt gyerekvállalást! Van itt őszinteség, van itt szabadság! Csak az nem mindegy, hogy mennyi.
Nagypál forgatókönyve a dramedyk szerkesztési elvével vezetett romantikus történet, melyben a felskiccelt kapcsolati nyugalmat váltja a konfliktus, majd a megoldást célzó vígjátéki helyzetek sora és a drámai veszekedés után jön is a szomorkás montázs szakításról és költözésről. Ezt az ívet cifrázza párkapcsolati (monogámia, családalapítás) és társadalmi (nemi szerepek, szexizmus) felvetésekkel. Csakhogy ez már túl sok. A túltöltött forgatókönyv többet markol, mint amennyit a film megfogni képes, ez a játékidő utolsó harmadára a ritmus megbicsaklásához és a felmerülő kérdések felületes megválaszolásához vezet.
Mindezek ellenére a Nyitva felszabadult és könnyed humora önfeledt szórakozást kínál, miközben igen fontos problémák felszínét kaparássza. Radnay Csilla és Kovács Lehel duója briliáns. Első főszerepeikben önfeledten lubickolnak, arcuk, karakterük frissessége üdítő a film minden jelenetében. Ők ketten tényleg azok, akik közösen teregetnek és közösen járnak swingerklubba is, aztán hazamennek, felveszik a kockás flanelpizsamát, és mindig csak páros számra állítják be az ébresztőórájukat. Kovács Lehelről könnyen ugrik be a fiatal Dustin Hoffman elegáns ügyefogyottsága már hamarabb, mint hogy a Diploma előtt záró képsorát idézné a Nyitva. Nagypál érdemei közé tartozik, hogy profi stábot válogatott össze filmjéhez, a legkisebb szerepeket is remek színészekre osztotta, Herbai Máté átgondolt képi világa és Moldvai Márk izgalmas zenéi pedig pompásan illeszkednek a történethez, és gömbölyítik érett és vagány egésszé első nagyjátékfilmjét.
Nyitva, színes, magyar film, 96 perc, 2018. Rendező: Nagypál Orsi. Forgatókönyv: Nagypál Orsi. Operatőr: Herbai Máté. Producer: Kálomista Gábor és Helmeczy Dorottya. Zene: Moldvai Márk. Vágó: Mezei Áron. Szereplők: Radnay Csilla, Kovács Lehel, Jordán Adél, Ötvös András, Péterfy Bori, Lénárdt Laura, Brasch Bence. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott! Bemutató: 2018. október 18. Forgalmazza a Megafilm.
Képek: Megafilm. Standfotó: Piti Marcell.