bezár
 

színház

2018. 06. 24.
Szeretnék minél többféle karaktert eltáncolni
Beszélgetés Bányai Mirjam Lénával, az évad legjobb táncosnőjével
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Miskolci Balett Casablanca című előadását június 28-án a budapesti nézők is láthatják a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Az ikonikus film alapján készült táncelőadás női főszerepét Bányai Mirjam Léna táncolja, aki idén az év táncosnője díjat is elnyerte. A városmajori vendégszereplés kapcsán eddigi pályájáról, idei, kiemelkedő évadáról és terveiről is beszélgettünk.

PRAE:HU: Milyen fontosabb állomásokon keresztül vezetett az útja a Miskolci Baletthez?

2010-ben végeztem a Táncművészeti Főiskolán. Az első hat évben klasszikus balett szakon tanultam, majd átmentem az akkor induló modern tánc szakra, és az utolsó három évet már ott végeztem. A miénk volt az első ilyen évfolyam, Szigeti Oktávia vezetésével. Utána két évig Miskolcon táncoltam, majd a Földi Béla vezette Budapest Táncszínház következett, ahol egy évet töltöttem. Újabb fontos állomás volt a Kecskemét City Balett. Jelentős időszak a pályámon, mert rengeteget tanultam Barta Dórától. Két évvel ezelőtt pedig visszaszerződtem Miskolcra, ahol most Kozma Attila vezeti a társulatot. 

Szkéné színház

PRAE:HU: Itt egy éven belül két főszerepet is kapott: a Casablanca Ilsáját és a Julie kisasszony címszerepét. Beszéljünk előbb a Casablancáról! Ismerte a filmet?   

Igen, láttam, és azért is áll hozzám közel, mert a három éve elhunyt édesapám kedvenc filmje volt. Örültem, amikor Kozma Attila elmondta, hogy ez lesz a következő bemutatónk, hiszen ismert, szép történet, ami behívja a nézőket. Ilsa más habitusú lány, mint én. Energikus táncos vagyok, így vissza kellett „puhítanom” a karaktert, hogy ne legyen dominánsabb se Viktor Lászlónál (Bolla Dániel táncolja), se Ricknél (őt Dragos Dániel játssza). Talán ez okozta a legnagyobb nehézséget: hogyan vegyek vissza annyit az energiáimból, hogy megmaradjon az egyensúly közöttünk, és én is megtaláljam magam ebben a nyugodtabb karakterben.  

PRAE:HU: A néző az eredeti történetet fogja viszontlátni, vagy változtattak rajta?

Az előadás követi az eredeti történetét, de azoknak is érthető, akik nem látták a filmet.

Casablanca

PRAE:HU: Miskolcon a Kamaraszínházban játsszák, a városmajori színpad viszont jóval nagyobb. 

A díszlet viszont meglehetősen monumentális: egy lezuhant, földbe fúródott repülőgép. Biztosan játszani kell majd a terekkel. A jövő héten lesz is alkalmunk próbálni, belakni a színpadot.

PRAE:HU: A Julie kisasszonyban viszont éppen az lehetett az egyik kihívás, hogy intim, kis térben játsszák, ahol a színészi játéknak, a mimikának is fontos szerepe van a táncteljesítmény mellett. 

Nagy feladat volt, hogyan lehet a Játékszín kis terében ízlésesen megformálni ezt a karaktert. Nem vagyok egy túldramatizáló típus, ahogy a partnerem, Dávid Patrik sem. A koreográfus, Velekei László mindig arra biztatott, hogy inkább több színészi játékot tegyek bele a szerepbe, onnan könnyebb visszavenni, mint a kevesebből később többet kihozni. A technikai elvárásai is igen magas szintűek voltak, nem volt könnyű mindezt összeegyeztetni a színészi játékkal. Sokat elemeztem a darabot, jegyzeteket készítettem, hogy honnan hová halad a karakter (egyébként is olyan típus vagyok, aki szeret mindent leírni). Végül úgy érzem, sikerült átengedni magam a szerep érzelmi világának és megtalálni az egyensúlyt, a természetes és őszinte játékhoz vezető utat.

PRAE:HU: Volt még egy harmadik fontos bemutatója is ebben az évadban.

A SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztiválon szóló kategóriában indultam a Pillanatok című előadással, amelynek Jónás Zsuzsa a koreográfusa. Szerettem volna vele együtt dolgozni így is (hiszen különben a balettmesterem). A szabadidőnkben gyakoroltunk, ott, ahol éppen üres termet találtunk. Hálás vagyok neki ezért a munkáért, jó fejlődési lehetőség, új kihívás volt nekem ez a szóló. Nagy örömömre közönségdíjat kaptam érte. 

PRAE:HU: Ez az évad hozott önnek egy komoly szakmai díjat is.

Az évad legjobb női táncosnője címet kaptam meg a Magyar Táncművészek Szövetségétől és a Nemzeti Táncszínháztól a tánc világnapján.

PRAE:HU: Minden tekintetben igen sikeres évadot zárt. Olvastam egy interjúban, hogy a céljait is mindig listákba írja. Ezek után milyen szakmai célok szerepelnek ezen a listán?

Az évad végén járunk, ilyenkor kicsit kiüresedik az ember. Azt tervezem, hogy a nyáron jógázni fogok, ami egy táncosnak nagyon hasznos mozgásforma. Jelentkeztem a Táncművészeti Főiskola mesterszakára, ha felvesznek, ősztől újra ott tanulok majd. Tanítással is foglalkozom. Miskolcon most tervezik egy akkreditált tánc-szakközépiskola indítását, ha minden jól megy, ott is fogok tanítani. És különböző művészeti iskolákba is készítek koreográfiákat. Szeretek sok mindennel foglalkozni, ez családi örökség nálunk.

PRAE:HU: És a társulatban milyen szerepek várják a jövő évadban?

Jövőre is bemutatunk egy híres film alapján készült előadást, az Álom luxuskivitelbent, amelyben én táncolom a női főszerepet. Ebben ismét egy másfajta karaktert mutathatok majd meg. Nekem nagyon szimpatikus a miskolci társulatban, hogy irodalmi vagy filmes alapú táncelőadások készülnek. Ezekhez jobban tudok kapcsolódni, mint a számomra elvontabb kortárs előadásokhoz. De azokban is megtalálom a kihívást, csak más eszközöket kell mozgósítanom. Ahogy halad az idő, és egyre többféle embert ismerek meg, úgy szeretnék egyre többféle karaktert eljátszani.

PRAE:HU: Erre nemcsak a tánc, de a miskolci színházi előadásokban is adódik alkalom. Legutóbb a Kabaréban láttam, amelyben a táncosok szöveges szerepet is kaptak.   

Sokszínű munka volt, és nagyon szerettem Mohácsi Jánossal dolgozni. Nyilván nem beszélünk olyan jól, mint a prózai színészek, de épített a tudásunkra, képességeinkre. Én például beszélek héberül, mivel a családommal gyermekkoromban Izraelben éltünk. Amikor ez kiderült, lehetőséget kaptam rá, hogy egy héber nyelvű imarészletet elmondjak az előadásban.

PRAE:HU: Többször említette a családját. Hallhatnánk róluk egy kicsit többet?

Édesanyám pedagógus és héber nyelvű idegenvezető, holokauszt oktató. Édesapám nyolc nyelven beszélt, kínai jogot végzett, amelyet angolul oktatott a jeruzsálemi egyetemen. Ahogy említettem, nyolcéves koromig Izraelben éltünk. Három testvérem van: az idősebb bátyám pilóta, a fiatalabb közgazdász. Van egy 17 éves kishúgom, ő is nagyon sokoldalú: zongorázik, táncol, korcsolyázik. Mindenkit több dolog érdekel, mindegyikünk vonzódik a művészetekhez. Nagyon fontos az életemben, hogy egy másik kultúrát is megismerhettem. Ha kérdik, hol vagyok otthon, azt szoktam mondani, hogy nekem két hazám van: Magyarország és Izrael, ahová a városmajori Casablanca előadásunk után indulok is látogatóba.

Fotók: Éder Vera

nyomtat

Szerzők

-- Turbuly Lilla --


További írások a rovatból

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés