film
Az esemény mérföldkő volt a 2016-ban alakult ELF Pictures működésében, mivel a dokumentum- és reklámfilmeket gyártó cég mostantól filmforgalmazással is bővíti a hazai mozipiac kínálatát. Az elsősorban közönségfilmeket célzó nagyobb forgalmazók mellett ez örömteli hír a mainstreamet kevésbé kedvelőknek, ugyanis az ELF Pictures profilja a dokumentumfilm műfaja mellett a művészfilm lesz.
Donáth Péter és Enyedi Ildikó (©Juhász István)
A cég filmforgalmazási vezetőjeként Donáth Péter konferálta fel Kis Hajni rövidfilmjét, a diák Oscarra is jelölt Szép alakot (2016), mely egy középiskolai takarítónő vonzalmát meséli el szuggesztíven a gimnázium egyik diáklánya felé. A rendező idén megnyerte a Friss Hús rövidfilmfesztivál első díját is Last Call című kisfilmjével, de nagyjátékfilmmel is lehetősége lesz bemutatkozni, mivel tavaly pályázata bekerült a Filmalap Inkubátor Programjának döntősei, majd idén a nyertesei közé. Donáth Péter elmondta, a vetítés előtt sokan jelezték, mennyire drukkolnak nekik, mivel „nagyon kemény most művészfilmekkel foglalkozni”. Éppen ezért „a közeljövőben inkubátoros és más magyar filmek bemutatóit is tervezik”. Kifejtette, hogy a dokumentumfilmek sorsa Magyarországon nem egyszerű, főleg a mozikban, ezért eseményekkel és különleges vetítésekkel támogatnák azokat. Következő projektjük Révész Bálint Granny Pjojektje és Csuja László Virágvölgye lesz. Előbbit a rangos európai dokumentumfilm-szervezet, a Doc Alliance Films díjára is jelölték, míg utóbbi szintén az Inkubátor Programban készült, és Karlovy Varyban, az „East of the West” versenyprogramjában méretteti meg magát. Donáth hozzátette, forgalmazóként kiemelten örülnek annak, hogy a dokumentum műfaja mellett fel tudtak vállalni egy olyan fontos filmet, mint az Egy fantasztikus nő (Una mujer fantástica), amelyet tavaly Németországban is bemutattak, de Magyarországra nem jutott el. Köszönetet mondott a Budapest Pride szervezőinek, akik segítséget nyújtanak a film szélesebb körű megismertetéséhez. A beszédet követően a vásznon lepergett a Szép alak, mely rendkívül erős felütést biztosított Sebastián Lelio nagyjátékfilmjéhez.
Egyed Brigitta a Szép alak című rövidfilmben (© Juhász István)
A díszbemutatót megtisztelte Verónica Chahin, Chile magyarországi nagykövete is. A nagykövetasszony magyarul köszöntette az est résztvevőit, és kifejezte, mekkora megtiszteltetés Chile számára, hogy az Egy fantasztikus nő elnyerte az Oscar-díjat kategóriájában. „Egy szép filmet fognak látni, mely sok latin-amerikai és európai társadalomban még mindig bonyolultnak számító témát dolgoz fel. Olyan témát állít fókuszba, mely egyre nagyobb figyelmet követel a társadalmakban, és amely felett nem szabad elsiklani.” Beszélt a főszereplőről (Daniela Vega transznemű színésznő és énekesnő alakítja Marina Vidalt), aki karakterével rávilágít a homoszexualitást körülvevő társadalmi és érzelmi feszültségekre, miközben üzenetet közvetít a szerelemről, a tiszteletről és az elfogadásról. „Szükség van a közvélemény formálására és az emberek érzékenyítésére ahhoz, hogy egyenrangú és befogadó társadalmak szülessenek.”
Az estet megnyitó Enyedi Ildikónak háláját fejezte ki Donáth Péter, amiért a film magyarországi útjának elindításában tevékeny szerepet vállalt. Annál is inkább, mivel a Testről és lélekről együtt versenyzett az Oscar-szobrocskáért Sebastián Lelio filmjével. Enyedi Ildikó sok tekintetben örömtelinek nevezte az estét, majd részletezte: „jó, hogy szerzői filmek, minőségi filmek iránt elköteleződött új szereplő jelenik meg a forgalmazók között. Remélem, megtartják azt a jó szokásukat, hogy egy-egy filmhez rövidfilmet társítanak, és így nagyobb publicitást adnak ezeknek a kisfilmeknek.” Jelezte, milyen nagy drukkere Kis Hajninak és sok más erős, fiatal alkotónak, akik egyelőre kisfilmekkel jelentkeznek, majd gratulált Chile első Oscar-díjához. Beszélt Sebastián Lelióról, az Egy fantasztikus nő rendezőjéről, akit az Oscar-maraton felvezető eseményein és a panelbeszélgetések során volt alkalma megismerni. Rátért arra is, mennyire szokatlan volt számára és versenytársainak a fesztivál miliője: „abban a helyzetben, azt hiszem, hogy mind a ketten picit tanácstalanok voltunk. Volt az egészben egy kis összemosolygás, hogy ez annyira nem a mi világunk, de nagyon jó, hogy ezek a filmek is el tudnak jutni ilyen, sokkal nagyobb publicitást jelentő fórumokig, mint amilyen az Oscar-verseny. Lelio egy nagyon klassz, őszinte, erős alkotó, nem csak ennek a filmjének alapján mondom, ezért remélem, Magyarországon is látható lesz még több filmje.”
Enyedi Ildikó méltatja Sebastián Leliót (© Juhász István)
A két alkotás azonos vonása, hogy a társadalom peremén egyensúlyozó emberek kapcsolataira és kommunikációjára fókuszál. Míg Enyedi filmjében az autisztikus vonásokat mutató, érintést kerülő Mária áll a középpontban, addig Lelio a transznemű Marina Vidalt választja hősnőjének, aki már évek óta nőként él, de személyijében még férfineve szerepel. A pincérnőként és énekesnőként dolgozó Marina együtt él a nála 20 évvel idősebb Orlandóval. A férfi egy éjszaka rosszul lesz, a pár siet a kórházba, de Orlando meghal. Innen indul Marina vesszőfutása, akit egyre megalázóbb helyzetekben láthatunk, ahogy Orlando volt felesége és felnőtt fia eleinte még finoman leplezett, majd nyíltan kimutatott előítéletüket és viszolygásukat fejezik ki felé. Ugyanilyen erőteljesen világít rá Lelio a társadalom közintézményeiben dolgozók hozzáállására, ahogyan a kórház orvosa, a kiérkező járőr, majd a szexuális bűncselekményekkel foglalkozó nyomozó látszólag ugyan formálisan, mégis érzékelhetően sértik meg Marinát nem csupán nőiségében, hanem személyes szuverenitásában is. Különösen igaz ez a radikális nyomozónőre, aki azzal a teóriával keveri megalázó szituációba a nőt, hogy Marina pénzért nyújtott szexuális szolgáltatásokat Orlandónak, aki viszont bántalmazta őt.
Az Egy fantasztikus nő olyan társadalomképet prezentál, mely nem tud mit kezdeni a transzneműekkel. Ez érzékelhetően nyilvánul meg abban a jelenetben, amelyben Orlando exfelesége először találkozik Marinával. „Ha rád nézek, nem tudom, mit látok” – mondja az asszony. Az elhunyt élettárs családja – a férfi testvérét kivéve – perverznek látja főszereplőnket, miközben Marina többnyire higgadtan és tapintatosan kommunikál. Sértegetések és visszavágások nélkül, méltósággal próbálja kezelni az újabb és újabb szituációkat, bár egyre durvábban tagadják meg tőle a gyász és a búcsúzás lehetőségét. A rendező finoman, lassan és alapvetően reálisan adagolja az eseményeket, így olyan világot teremt, amelyben óhatatlanul egyre jobban együttérzünk a főszereplővel. A szimpátiát fokozza Daniela Vega domináns jelenléte a vásznon, aki transzneműként hitelesen jeleníti meg Marinát, miközben eszköztelenségével kerüli el, hogy a melodráma piedesztálra emelje karakterét.
Daniela Vega Marina Vidal szerepében
Lelio megfontolt koncepcióval él, amikor filmjébe nem sűrít túl sok közlést. Így nem foglalkozik a transznemű személyek identitáskeresésével, nemi jellegük fizikai változásaival vagy lelki, mentális mozzanataikkal, de érintve van társadalmi megítélésük, miközben a rendező nagy hangsúlyt fektet a szerelmi kapcsolat visszafogott bemutatására is. A forgatókönyv nem kínál végig előre borítékolt szituációkat, így szerencsére nem kapunk erős fizikai atrocitásba torkolló jeleneteket, éppen elég az, amin csendesen Marina keresztülmegy. Egy-egy szituáció beiktatása azonban megkérdőjelezhető, mint amikor a higgadtságát levetkező nő a kocsi tetején ugrál, nem is az érzelmi reakció, hanem a jelenet nevetségessé váló volta miatt. Az Egy fantasztikus nő személyes hangvételű dráma, részben a szerelmi kapcsolat, részben a hétköznapi helyzetek miatt, az alapvetően reálisan vezetett történetbe ugyanakkor Almodóvar filmjeire emlékeztető költői képek is vegyülnek.
Az ELF Pictures első forgalmazott filmje fontos szerepet játszik a társadalom érzékenyítésében, egyáltalán, a sztereotípiák és a tudatlanság leküzdésében. A film ugyanis nem csupán az előítéletekre hívja fel a figyelmet, hanem arra is, hogy a beszűkült, egyoldalú vélemények részben a tájékozatlanságból erednek. Különösen úgy, hogy gyakran adódik zavar a fejekben a transznemű, transzvesztita és egyéb transz terminusokkal kapcsolatban. A forgalmazó cég nagyjátékfilmekhez kapcsolt kísérőfilmjeivel egyúttal olyan gyakorlat születhet, amely szélesebb körben ismerteti meg a közönséggel a rövidfilmek értékét, tehetséges alkotóikkal együtt.
© ELF Pictures
Egy fantasztikus nő (Una mujer fantástica), színes, feliratos, chilei dráma, 2017. Hossz: 100 perc. Rendező: Sebastián Lelio. Forgalmazó: ELF Pictures. Kísérőfilm: Szép alak, színes magyar kisjátékfilm, 2016. Hossz: 15 perc. Rendező: Kis Hajni. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott.