bezár
 

irodalom

2018. 06. 14.
Villamosság, jog és költészet találkozása az íróasztalon
Turbuly Lilla: Alkonykapcsoló kötetbemutató a Margó irodalmi Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Ünnepi Könyvhétre jelent meg az Alkonykapcsoló című verseskötet a PRAE.HU kiadó és a Líra és Logika Alapítvány gondozásában, bemutatóját a budapesti Margó Fesztiválon tartották. A kötet szerzőjével, Turbuly Lillával a kötet szerkesztője, Benedek Anna és Rakovszky Zsuzsa költő beszélgetett.

Kezdésként Fabók Mariann, színművész olvasta fel a GPS-nélkül című verset. A modern utazás-toposz mellett megjelenik az eltévedés és az elmúlás motívuma is. Eredetileg Turbuly ezt szánta a kötet címadó versének, de aztán túl direktnek érezte, és végül az Alkonykapcsoló mellett döntött. A címként olvasható "alkonykapcsoló" kifejezést egy villamossági üzletben találta: ez az a szerkezet, ami a közvilágítást kapcsolja fel a sötétség beálltával. Rakovszky szerint Turbuly már az előző, 2008-as versesköteténél, a Szélrostánál kifejlett költői hanggal rendelkezett. Versein jellemzően egy láthatatlan metafora vonul végig, melyek jelentéséről csupán sejtése lehet a befogadónak.

prae.hu

Fabók Mariann

Turbuly a bírói hivatásról váltott az irodalmira, és még a jogi pályája idején megismerkedett Rakovszky verseivel. Elmesélte, hogy Rakovszky: Párbeszéd az időről című verse olyan nagy hatással volt rá, hogy megtanulta kívülről, és a bíróságra menet is mondogatta magában. A jogi pályáról maradt képességei az aprólékos megfigyelés és a viszonylagos kívülállás, melyeket az irodalomban is használ. Turbuly humorosan megjegyezte, hogy ő akkor kezdett verset írni, amikor mások kiöregszenek a JAK-ból. Mióta felhagyott a jogi pályával, főleg színházkritikával és versírással foglalkozik. Az egyensúlyozás mint létállapot a költő civil életében is jelen van, ugyanis a város és a vidék közt is ingázik. Utóbbi Náprádfa, ami bár ma már nem különálló település, az ott élőknek mégis van saját öntudatuk. Turbuly alkotói módszeréhez hozzátartozik, hogy a vonatút alatt írja meg publicisztikáit.

Rakovszky Zsuzsa

Benedek Anna kérdésére, hogy milyen súlypontokat, illetve ívet lát a kötetben, Rakovszky azt felelte, hogy a balladai homály megakadályozza, hogy történetként olvassuk a verseket, ennek ellenére felfedez benne egyfajta regényszerűséget. Másik felmerülő kérdés az ízek, illatok és képek szerepére vonatkozott a versekben. Erre Turbuly a hársfavirágzáshoz kötődő élményeit hozta fel, amiknek emléket állít a kötet hátlapján szereplő négy sorban:

hársfavirág vagyok

egy járda réseiben

sehová sem illő nyom

egy lezáratlan nyomozásban

Szomorú aktualitás, hogy a Vihartörte sebek kezelése című versben megörökített fa nemrég dőlt ki, a költő szerint viszont örvendetes, hogy ennek emléket állíthatott, és így a költészet és a valós helyszínek kölcsönösen támogatva egymást, találkozhattak. Rakovszkynak ez a kötetben a kedvenc verse, mivel bravúrosnak tartja, hogy van egy konkrét előtörténete, illetve kézzelfogható jelentése a szavak szintjén és egy mélyen költői oldala is.

Benedek Anna

A beszélgetés a Vadon című vers előadásával folytatódott, amely Turbuly legfrissebb költeménye. Ezt ő maga is talányosnak tartja, a helyszíne egy elhagyott major, ami élénken él a képzeletében, a szereplője pedig egy férfi, aki elvesztette az emlékeit, és talán visszatalál a romhoz.

Zárásképp Turbuly elmondta, hogy őt meglepte, amikor a kötet egyik ciklusának  (Elfekvő napok) verseit gyerekversként olvassák, holott ő eredetileg nem annak szánta azokat. Hozzáteszi, ezt az olvasatot Áfra Jánosnak köszönheti, és természetesen elfogadja. Ez nagyrészt annak a következménye is lehet, hogy többen ismerik őt gyerekkönyvek írójaként, mivel az utóbbi három regénye (Kosársuli; Talált szív; Viszlát, kosársuli!) ifjúsági irodalomnak számít. Másrészt viszont az idős emberek gondozásával kapcsolatos versek olvashatók úgy is, mintha mondókaszerű gyerekversek lennének. Az Alkonykapcsoló viszont teljes mértékben felnőtt irodalom, az elmúlás és a kívülállás témái elmélyülést és többszöri újraolvasást kívánnak az olvasótól.

Fotó: Bach Máté

A közönség sorai

nyomtat

Szerzők

-- Ivánkai Márk --

Budapesten született 1998-ban. Az ELTE BTK-n tanul magyar-média szakos tanárnak. A Prae.hu mellett az ELTE Online-nak és a KultAgorának is ír cikkeket. Főleg ifjúsági irodalommal, filmművészettel és magyar könnyűzenével foglalkozik.


További írások a rovatból

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről

Más művészeti ágakról

Schein Gábor Apa átváltozott című könyvéről (Pagony, 2024, Budapest)
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
gyerek

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés