gyerek
Úgy néz ki, a tetőtől talpig zöld Shrek egyáltalán nem zöldfülű alkotói az ogre történetének harmadik részében szintén az apa-parát járják körül, és a tetőtől talpig sárga Homer Simpson sorsát nézve sem leszünk sárgák az irigységtől: a falánk fánkfaló a The Simpson movie című film 83 perce során máson sem igyekszik, mint hogy megmentse családját - a kék hajú Marge-ot, a kamaszodó és apjával elégedetlenkedő Bartot, a környezetvédő aktivista Lisát, a kicsi Maggie-t -, sőt Springfieldet és az egész világot attól a katasztrófától, amelyet ő maga idézett elő.
Mielőtt ismertetnénk, hogyan válik a világ e sárga katasztrófa által sújtott övezetté, pár szót a kevésbé beavatottaknak a Simpson családról. A The Simpsons Movie (magyarul hosszabb: A Simpson család - A film) egy 2007-es animációs vígjáték David Silverman rendezésében, amely A Simpson család című televíziós rajzfilmsorozat alapján készült.
A Simpson család sorozatot Matt Groening és a Klasky Csupo stúdió (amelynek alapító tagja a magyar származású Csupó Gábor) készítette a Fox televíziócsatorna számára.
Először 1987. április 19-én volt látható, két perces betétként a Tracy Ullman Show-ban. Óriási sikert aratott, és 1989 decembere óta immáron sorozatként is tizenkilenc évadot élt meg. (Magyarországon a TV3 kezdte vetíteni 1998-tól, majd a csatorna megszűnése óta kisebb-nagyobb szünetekkel egyéb csatornákon is felbukkan a sárga család.)
A sorozat egyik visszatérő poénja, hogy vajon melyik amerikai államban található a Simpson család otthona, Springfield, a kisváros. A mozifilmből kiderül, mely négy állam határán fekszik: Ohio, Nevada, Maine és Kentucky. A négy állam valójában egyáltalán nem határos egymással - Springfield az egyik legnépszerűbb városnév az Államokban. A mozifilm bemutatóját mégis az egyik Springfield nevű kisvárosban tartották: az USA Todayversenyt hirdetett a Springfield nevű városok között, és a Vermont-beli 9000 fős Springfield nyert. Pályázati filmjükben egy Homer-hasonmás egy rózsaszín óriásfánkot kergetett.
Tulajdonképpen az egész estés filmben is majdnem minden a fánk miatt történik. Lisa és a város új lakója, az ír Colin előadást tartanak "Mocskos igazság" címmel, s meggyőzik az embereket a város tavának megtisztításáról. Ezalatt Homer "úgysem mersz" játékot játszik Barttal, így a fiú meztelenül gördeszkázik végig Springfield utcáin. Végül rendőrök csípik nyakon - komoly megaláztatás éri. Az apja ügyet sem vet rá, ehelyett örökbe fogad egy malacot. Váratlanul a szomszéd szentfazék, Ned Flanders lesz az, aki segítő kezet (és nem utolsósorban egy nadrágot) nyújt Bartnak.
Homer otthon is csak a malaccal van elfoglalva. Az állat ürülékét egy kertbe telepített, már túlcsorduló silóban gyűjti, ami elborzasztja Marge-ot. Felszólítja Homert, hogy szabaduljon meg tőle, Homer azonban képtelen kivárni a sort a megsemmisítőnél, amikor hírét veszi, hogy ingyen fánkhoz juthat! A gyorsabb megoldást választja: a silót a tóba dobja. A disznótrágya komoly mértékben beszennyezi a vizet, többek közt egy mókus mutálódását okozva. A rendkívül szennyezett Springfield lakosságát egy hatalmas üvegburával elzárják a külvilágtól.
A rendőrség rátalál Homer silójára a tóban, a feldühödött tömeg pedig Simpsonék háza felé indul. A családnak az utolsó pillanatban sikerül elmenekülnie, Alaszkába szöknek új életet kezdeni. A tévében egy reklámot látnak, amelyben Tom Hanks az új Grand Canyont promotálja. Marge rájön, hogy az új Grand Canyont Springfield helyére tervezik. Ő és a gyerekek úgy döntenek, visszamennek és megakadályozzák otthonuk elpusztítását, ám Homer nem kíván segíteni azoknak, akik meg akarták lincselni. Családja nélküle indul vissza. Egy sámánasszony segítségével Homerra rátör a reveláció: hogy megmentse magát, meg kell mentenie családját és Springfieldet…
A disznótrágyás siló vagy a mutálódó mókus csak egy-egy példa a sok sületlenség közül, amely papírra vetve arcpirító ostobaságnak tűnik: a Simpson család sajátos bájáról csupán a történet ecsetelésével úgysem lehet meggyőzni azt, aki még sosem látta őket. Ám aki rajongója a sorozatnak, az tudja, hogy a család tagjai és a springfieldi lakosok mindegyszálig önálló jellemként élik kétdimenziós életüket.
És a jellem itt most kulcsszó. Hiszen már az bravúr a sorozat készítőitől, hogy közel húsz éven át minden szereplő az tudott maradni, aki a kezdetektől fogva volt - Maggie húsz éve nem mondja ki első szavát, Bart húsz éve kamaszodik, Marge kék hajában húsz éve nincs egy ősz hajszál -, de talán még ennél is nagyobb teljesítmény, hogy a 83 perces film során úgy beszélhetünk jellemfejlődésről, hogy továbbra is mindenki az marad, aki húsz éven át volt. A sorozat tizenegy legtevékenyebb írójának köszönhetően, akik a forgatókönyvet létrehozták, Homer rendületlen hülyesége nem csak Springfieldet rendíti meg, de az állhatatos Marge is megrendül házastársi szeretetében, és elsősorban Bart komoly lelki válságba kerül.
Bartot és az apját nem a generációs szakadék választja el egymástól. Bart kisfiúként hiányolja a szülői törődést, féltékenyen lesi a malacnak kijáró jóéjt-puszit, illetve a szomszéd család esti rituáléját, amilyenben neki nincs része; de nagyfiúként utasítja el a szomszéd által kínált csodakakaót (a neten már a Flanders-féle forró csoki receptje is fellelhető!) - amit aztán mégis kisfiú módjára, titokban fogyaszt el. A nem csupán szentéletű, de gyakran szenteskedő Ned Flanders, a szomszéd csak ideig-óráig pótolhatja a hiányzó apát, az apaképet, a példaképet. De a filmben kevesebb negatív megmozdulása van, mint az egyes epizódokban általában. Ned Flanders Homer Simpsonnal ellentétben igazi mintaapa.
De vajon Homer Simpson valóban annyira rossz apa volna? A Virginai Egyetem angol irodalom professzorának (!), Paul Cantornak a "Közösség, hagyomány, fánk" című írásából megtudhatjuk, hogy sokan kritizálták már a Simpson családot, amiért az apát ostobának, gyengének és elvtelennek mutatják be. Homerra ez mind igaz - állítja a professzor is -, ráadásul önző és hamar dühbe gurul, mérgét nem egyszer a gyerekein vezetve le (lásd Bart torkon ragadása). De legalább elérhető a felesége és a gyerekei számára. És ha ez kevés volna: csekély számú jó tulajdonsága mind a családhoz kötődik - értük dolgozik, hogy eltartsa őket, másodállást vállal, mikor Lisa pónira vágyik, és nemegyszer kiderül, hogy még mindig rendületlenül szereti a feleségét.
"A családi élet egyes vonásainak kifigurázása ellenére a Simpson család végeredményben a hagyományos család intézményének ünnepléséről szól" - állapítja meg a professzor, hozzátéve: "a Simpson család érdekességét az adja, hogy a tradicionalizmust az anti-tradicionalizmussal párosítja".
A filmben is számos esetben ez történik: a Simpson család például templomba jár, akárcsak sok-sok amerikai család. Hogy Homernak nincs igazán kedve a dologhoz, az kiderül ugyan - mégis elmegy, és a templomba járás tradícióját végül a nagypapára rátörő látomás figurázza ki igazán, amelyet aztán csak Marge vesz komolyan. De ha a film meg is engedi magának, hogy gúnyolódjon a valláson, valójában azért teszi - épp úgy, mint a család intézményének esetében-, mert elismeri annak fontosságát.
Hasonlóképp gúny illeti a kisvárosi életet - de hát az egész film a kis város megmentéséről szól. A sorozatban a politika is mindig helyi ügy - lám, most abból lett a baj, hogy Schwarzenegger elnök szó szerint Springfield feje fölött hoz döntést, miután a Környezetvédelmi Ügynökség igazgatója elzárta a lakosságot a külvilágtól. Az önálló és jól működő Springfield épp azon az elven működik jól, amely elv a Simpson családot is önálló és jól működő családdá teszi, és ez az elv végső soron nem más, mint egymás elfogadása, a minden gyarlóságon felülemelkedő szeretet.
És bőven van min felülemelkedni, míg Homer el nem motorozik Marge-dzsal a naplementébe - erről szól az egyébként "tizenkét éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott" mozifilm.