bezár
 

irodalom

2018. 04. 22.
Meglátni az embereket belülről
Maja Lunde A méhek története című regényének könyvbemutatója a 25. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Van-e visszaút a természethez? Teszi fel a kérdést Maja Lunde A méhek történetében, ami lecsupaszítva egy olyan sötét víziót tár az olvasó elé, ami a nem is olyan távoli jövőben valós fenyegetéssé válhat. A regény egy tetralógia első részeként nem csupán a környezetünk változásaira hívja fel a figyelmet, hanem rávilágít a méhek társadalmán keresztül azokra az emberi kapcsolatokra is, amelyek rohanó világunkban gyökeresen átszerveződtek.

Maja Lunde beszélgetőtársa, Dragomán György, egyfajta ellenforgatókönyvként jellemezte A méhek történetét a 25. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon tartott könyvbemutatón, utalva a norvég írónő másik szakmájára, a forgatókönyvírásra. Való igaz, ebben a történetben nem a párbeszédeken van a hangsúly, hanem a leírásokon és a belső világon. Ám van egy nagyon fontos különbség a film és a könyv között: ez pedig a nyelv, ami belülről láttatja az embereket, olyan érzéseket is megmutat, amit a film a képek segítségével nem tud visszaadni. Ennek a történetnek is ez a magja, üzenete: a családi viszonyok, a meg-nem-értettség érzése.

prae.hu

Maja Lunde felszabadító érzésként jellemezte a regényírást, amivel bár nem először próbálkozik – hiszen Norvégiában ismert gyerekkönyv íróként tartják számon –, felnőttek számára azonban még sosem írt azelőtt. Ugyanakkor a rövid kitérő során, amit a gyerekkönyvek kapcsán tettek megjegyezte, hogy nincs alsó korhatárhoz kötve egyetlen mű sem, bárki olvashatja, legfeljebb rádöbben, hogy nem neki való az adott történet. Ezt a véleményt Dragomán György is osztotta, aki egy kedves emlékét is felidézte, mondván, gyerekkorában a szülei szerint túl korán jutott „nagyobbaknak” szóló irodalomhoz. Állítólag A méhek történetét is olvasta már 10-11 éves annak ellenére, hogy felnőtteknek íródott. Talán egy gyerek még nem is ért meg mindent, de a könyvben olvasott dolgokat látja, tapasztalja.

Lunde

Három életút elevenedik meg az olvasó előtt a regényben: 1852-ben egy William nevű biológus nehéz időszakon megy keresztül, 2007-ben – tehát lényegében napjainkban – George méhészként dolgozik, végül 2098-ban, Tao életében már ismeretlenek a méhek, kézi beporzás történik. Ez utóbbi nagyon is valós helyzetből táplálkozik, ugyanis Szecsuánban már jelenleg is van olyan terület, ahol kihaltak a méhek, és kézi beporzásra van szükség – többek között ezért is játszódik Kínában a harmadik szál.

Lunde szerint a jövő világát megalkotni a látható előjelek ellenére is nagyon nehéz, nem is gondolt magára sosem disztópia-, vagy sci-fi szerzőként. Sőt, szerzőként sem, ő egyszerűen írni akart, az írás tette szerzővé, a szerzőség pedig íróvá. Amikor egy ilyen univerzumot épít, elsősorban a karakterek érdeklik. Nincs ez másként a gyerekkönyveknél sem, az írónőnek másodlagosak a külső behatások, elvárások. Egyszerűen azonosul az adott szereplővel, és megpróbál az ő fejével gondolkodni. A jövő elképzelésének nehézségeit három dolog oldotta fel végül benne: az egyik a saját anyaságával hozható összefüggésbe, hiszen Tao is anya, a másik azokkal a szimbólumokkal, amik valószínűleg a jövő Kínájában is használatosak lesznek (például a vörös sál vagy a bizottság), a harmadik ihletforrássá pedig azok a dokumentumfilmek léptek elő, amikből a főszereplővé váló természetet merítette.

Lunde

Annak ellenére, hogy ezt a regényt sokan realisztikusnak, dokumentaristának gondolják (éppen ezek miatt a konkrétumok miatt), Lunde egyértelműen fikcióként tekint rá, nem akart és a továbbiakban is elzárkózik attól, hogy politikai-, vagy klímaregényt írjon. Mindamellett azonban örül annak, hogy azok, akik olvassák, különböző olvasatokat látnak benne. Azzal a kritikával viszont élt Norvégia felé, hogy sokkal többet tehetne a környezetért, mint amit valójában tesz.

Még ha a környezettudatosság kormányzati szinten nem is valósul meg teljes mértékben, A méhek története fontos lépést tett abba az irányba, hogy jobban odafigyeljünk a körülöttünk lévő világra: előtérbe helyezi a problémát, beszédtémát generál, elgondolkodtat, cselekvésre késztet, gondolkodásmódot formál.

A sorozatnak ezen kívül egy kötetét adták még ki, Kék címmel Norvégiában és Németországban. Ez is egy lehetséges víziót, jövőképet vetít elénk, ezúttal a vizet helyezve a középpontba. 2041-be kalauzol minket a kiszáradt Dél-Európába, és a klímaváltozás ellen küzdő Norvégiába.

A harmadik kötet pillanatnyilag még szerkesztés alatt áll, és az állatvilágot veszi górcső alá, fő témája pedig a kihalás. Noha látszólag tematikájában eltér az előző regénytől, mégis összekapcsolható lesz néhány ismerős szereplő mentén.

Lunde

Ugyan a negyedik kötet még nem készült el, az írónő tervei szerint ez a történet visszakanyarodik oda, ahol az első véget ért, és egyfajta körforgásként lesz olvasható a sorozat. Hogy a téma vagy a népszerűség okán film készül-e majd bármelyik könyvből, nehéz megmondani, Lundét több producer is megkereste már, de pillanatnyilag még egyiknek sem mondott igent. Azzal kapcsolatban pedig, hogy A méhek története mitől lett olyan népszerű, hogy a filmstúdiók sorban állnak a jogokért, és mitől lett bestseller, vagy mitől lesz bármi az, azzal kapcsolatban a jelenlévők csak találgatni tudtak. Dragomán György egy vállrándítással csak ennyit mondott rá: „jó könyvet kell írni”.

Fotó: Vörös Szilárd

nyomtat

Szerzők

-- Vass Antónia --

1990-ben született Székesfehérváron, az ELTE irodalom- és kultúratudomány mesterszakán végzett. Rendszeresen ír színházról és irodalomról különböző portáloknak, emellett fotózással is foglalkozik, leginkább színházi előadásokat fotóz. 2015-ben színikritikusi ösztöndíjat nyert, a Prae.hu-n 2016 óta jelennek meg cikkei.


További írások a rovatból

Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?
Megtartották a harmadik Csak ezt az 1-et kértem! feminista fesztivált
Az Ifjúság című elbeszélő költemény margójára

Más művészeti ágakról

Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Interjú Molnár Judit Lillával


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés