bezár
 

színház

2018. 04. 07.
Többgenerációs suttogás
Lavina a Szkéné Színházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A állandó lavinaveszélytől rettegő közösség tagjai szigorú szabályok szerint élnek. A szabályok megszegése az egész közösség életére hatással van, ezért aki megszegi azokat, akár az életével is fizethet. Ilyen feszült helyzetben még annak a bizonyos puskának sem kell feltétlenül elsülnie, elég, ha valaki csak megragadja és fenyegetőzik vele. A temesvári Csiky Gergely Színház társulata a budapesti Szkéné Színházban vendégeskedett a Lavina című darabbal.

Nyolcvanpercnyi kiabálásra sincs felkészülve az ember ezen az álmos, óraátállítós vasárnap délutánon, ugyanennyi suttogásra figyelni viszont legalább akkora koncentrációt igényel, mint amennyi energiát az üvöltözés elviselése felemésztene. A bejárat előtt mindenkinek kiosztanak egy-egy headsetet, mivel a színészek végig suttognak, és csak így lehet hallani őket. A suttogásnak persze megvan a funkciója. Egy vitában például nemcsak annak lehet igaza, aki mindenkinél hangosabb: az is uralhatja a társalgást, aki halkan beszél, mert rá figyelve mindenkinek hegyeznie kell a fülét. De ha igaz, hogy az kiabál, akinek a háza ég (avagy az kiabál, aki fél), akkor a suttogásról is elmondható ugyanez. Az 1944-ben született  török drámaíró, Tuncer Cücenoğlu Lavina című darabjának szereplői egy rideg világban élik szürke életüket, és ha éppen vitáznak, azt is fojtott hangon teszik - erről pedig ugyanúgy asszociálhatunk a közösségi terekben zajló hőzöngésre, mint egy rossz álomra, amiben kiabálni szeretnénk, de egyetlen hang nem jön ki a torkunkon.

Szkéné színház

A meg nem nevezett hegyi közösség tagjainak azért kell suttogniuk az év legnagyobb részében még a saját otthonukban is, mert a lavina állandó veszélye fenyegeti őket. A hótól elzárt település lakói, ha tehetik, ezalatt szerencsét próbálnak valahol, de amit megtermelnek, haza is adják, aztán hazaköltöznek. Így megy ez generációk óta. Csak lassan, a család legidősebb házaspárjának visszaemlékezéseiből derül ki, hogy a rend fenntartása a múltban emberáldozatokat követelt: a nagymama egy asszonyról mesél, akit élve temettek el, nehogy felsírjon a szabálytalan időben fogant, várhatóan a lavinaszezonban születendő gyermeke; a nagypapa pedig a bátyjáról, akit azért hurcoltak el, mert azzal fenyegetőzött, hogy kiabálni fog.

Petru Cojocaru fotója

A közösség tehát részletesen szabályozza tagjainak mindennapjait, mondván, a szabályok megszegése mindenki életét veszélybe sodorja. A törvényeket betartva öregedtek, keseredtek és betegedtek meg a nagyszülők, ebben a rendszerben nőtt fel a középkorú, mindenkitől elhidegült anya és apa, és ugyanebbe a beszűkült világba születtek bele a fiatalok, akik viszont minden tekintetben kilógnak a családtagok közül. A fiú és felesége szerelmesek, tele vannak reménnyel, ráadásul első gyermeküket várják. A fiktív közösség három nemzedéke megfeleltethető akár a közép-kelet-európai nemzetek utóbbi három generációjának: a legidősebb nehéz időket élt meg, a középső normálisnak éli meg az elfogadhatatlant, a legfiatalabb viszont érzi, hogy nincsenek rendben a dolgok. A fiatal pár betartotta ugyan szabályokat, de mivel koraszülés várható, a családnak muszáj hívnia a bábát, akinek viszont kötelessége riasztania az őröket és az elnököt is.

Utóbbiak megjelenésével zsúfolttá válik a barlanglakás szűk tere, amit a család tagjai közel egy órán át hatan töltenek meg. Egészen addig csak az ő egyhangú hétköznapjukat látjuk, egy-egy kimerevített jelenettel, mintha lassított felvételt néznénk. A színpadot végig egy áttetsző fátyol választja el a nézőtértől. Ez – és a headset – olyan távolságot teremt, ami moziszerűvé teszi az előadást. Bár a beszéd hangerejének lefojtása erősen leszűkíti a színészi játék eszköztárát, a cselekmény sodrása egy idő után elfeledteti, hogy egyetlen normál erejű hangot sem hallunk. Közben ugyanis világossá válik, hogy a kortárs török szerző, Tuncer Cücenoğlu által elképzelt, Kedves Emőke rendezésében megelevenedő világ tényleg bármelyikünk világa lehetne – feltéve, hogy nem érezzük magunkat teljesen szabadnak a saját közösségünkben.

Petru Cojocaru fotója

Mellékszál, de mégis érdekes a női egyenjogúság felőli olvasat. A nagymama barátnője annak idején egyértelműen azért bűnhődött, mert ő és férje „nem bírtak magukkal”, a férj felelőssége mégsem merült fel. A fiatalok esetében tényleg véletlen koraszülésről van szó, de az eredmény ugyanaz, és ugyanúgy csak a feleséget érinti az ítélet. A férjet még próbálják is nyugtatni a szülei, hogy találhat még magának másik lányt, aki gyermeket szül neki. A darab ereje mindenesetre – még ha nincs is egyetlen kiemelhető, emlékezetes, katartikus jelenet – éppen a fiatal férj ellenállásában rejlik: ha feleségének és születendő gyermekének meg kell halnia, akkor ő is megy utánuk. És ha kell, viszi magával az egész közösséget.

Ez az ellenállás, a legfiatalabb, leginkább tiszta, romlatlan és még szabadságra vágyó, élni akaró nemzedék lázadása világít rá, hogy vagy a szabályok embertelenek, vagy a közösség lakóhelye élhetetlen. Ha utóbbi felől közelítünk, a fiatalok előtt két út állna: el kell költözni, vagy átalakítani a szabályok bebetonozott rendszerét. A szereplők döntéseinek tétjét pedig éppen az adja, hogy nincs idő mérlegelni: a gyermek bármelyik percben megszülethet, menekülni már nem lehet, ezért vagy behódolnak a hatalomnak, vagy fellázadnak ellene. Ez a szituáció pedig ismerős lehet mind a romániai, mind a magyarországi közönségnek, akár a közelmúltból, akár a jelenből. A színpadon végig látható egy puska, aminek még csak nem is kell feltétlenül elsülnie – elég, ha valaki megragadja, hogy jelezze, kiáll magáért.


Tuncer Cücenoğlu: Lavina
A temesvári Csiky Gergely Színház vendégjátéka

Nagyanya: Édes Enikő
Nagyapa: Bandi András Zsolt
Anya: Borbély B. Emilia
Apa: Kiss Attila
Fiatal asszony: Simó Emese
Fiatal férfi: Csata Zsolt
Bába: Tar Mónika
Elnök: Molnár Bence
Őrök: Molnos András Csaba, Mátrai Lukács Sándor

Fordító: Szőllőssy Balázs
Díszlet, jelmez, hang: Dorothea Iordănescu
Video: Lucian Maximilian Matei
Világítástervező: Ștefan Iordănescu
Súgó: Czumbil Marika


Rendező: Kedves Emőke

Szkéné Színház
2018. március 25.

Fotó: Petru Cojocaru

nyomtat

Szerzők

-- Szarka Károly --


További írások a rovatból

A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
Hodászi Ádám: Kikönnyítve című drámája az Apertúra Bázison

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés