film
A megszokottól eltérően ebben a könyvben a barátok, szakmabéli jó ismerősök laudációját nem a kötetben való publikálásra felkért különböző szerzők változatos témájú cikkei követik. A Bikácsy-könyv rendhagyó módon afféle életmű-gyűjtemény, benne a kerek évfordulót ünneplő, jeles filmesztéta legfontosabb esszéivel, elemzéseivel.
Bikácsy mai napig egyetemi kurzusok segédanyagaként számontartott, könyvtárak és antikváriumok örök slágercikkeként ismert Bolond Pierrot moziba megy című könyvét immár több hallgató-generáció építette bele tanulmányaiba, erre az alapműre reflektál most a születésnapi kötet Bolond Pierrot különös kalandja I. címe. A modern francia filmek iránt érdeklődők számára ikonikussá vált Godard-hős most tehát nem más, mint maga Bikácsy, az elkötelezett mozirajongó. Aki nem csupán kiváló elemző és kritikai érzékkel felvértezett, esztétikai kérdésekben kompromisszumot nem ismerő publicistaként áll előttünk a tévedhetetlen és kíméletlen, nagybetűs Kritikus attitűdjével, hanem szenvedéllyel és lelkesülten rajongó „mozibolondként” is. Bikácsy elkötelezettsége a modern film iránt lehengerlő, megismerésvágya kiapadhatatlan – még akkor is, ha saját elmondása szerint a modern film nagy korszakából, az ötvenes-hatvanas évek idejéről és a hetvenes évek első feléből lényegében mindent látott, amit érdemes volt. A vetítőterem sűrű látogatása mellett pedig a tollat is legalább ilyen lelkesen forgatta mindig, ennek köszönhetően elképesztő méretű és minőségű, gazdag és invenciózus életművet halmozott fel az elmúlt évtizedekben. Nem meglepő hát a kötetet szerkesztőként gondozó Pentelényi László, valamint a vezető szakmai lektor, Bárdos Judit ötlete, miszerint a jubileumi könyv apropóján kezdjék el feldolgozni ezt az életművet. A korábban megjelent írásokat jelentős filológiai munkával összegyűjtötték, majd a kötet sajátos szerkesztési elvének megfelelően elrendezték, összedolgozták.
Eképpen vált a Bolond Pierrot különös kalandja a legfontosabb – és Bikácsy számára alighanem legkedvesebb – modern rendezők portréinak sorozatává. A struktúrát tehát a rendezők adják, néhány kiemelt filmen keresztül hol átfogó képet kapunk az egyes alkotói életműről, hol valódi elemző mélyfúrást végzünk a szerző vezetésével. Ennek a szerkesztési eljárásnak a következtében ugyanakkor elkerülhetetlen bizonyos mértékű redundancia, amelyet a szerkesztők tudatosan vállalnak: a korábban, eltérő időben, különböző helyeken megjelent cikkek, írások bizonyos pontokon fedésben lehetnek egymással, hiszen a megállapítások adott szerző adott művével kapcsolatban mind ugyanazon gondolati tőről fakadnak.
Fotó: Szilágyi Lenke
A Jacques Rivette emlékének ajánlott kötet rendezőportrékká szerkesztett szövegei nem csupán érdekesek, hanem felettébb hasznosak a filmművészet nagyjairól tájékozódni vágyóknak, minthogy képesek átadni egy átfogó és egységes képet egy-egy alkotóról, a filmeket illető elemzések pedig sokszor röpke voltuk ellenére is lényeglátók és koherensek. A könyv igazi hatása mégis abban rejlik, ha elmerülünk Bikácsy sajátos világában, engedjük, hogy az ő vezetésével másként tekintsünk a filmekre, átadjuk magunkat az ő megközelítéseinek, az olykor váratlan nézőpontoknak, a megfelelő részletek megvilágító erejű kiemelésének. E gondolkodói attitűd miatt a Bolond Pierrot-könyv több, mint holmi papírízű, iskolás elemzéskötet, ugyanakkor olvasmányosabb és közérthetőbb, mint egy akadémiai értekezés. Egy nagy tudású, kiérlelt gondolkodású kritikus-esztéta életművének koronájával van dolgunk. A most megjelent kötet pedig csupán a sorozat nyitódarabja, már előkészületben van a Bolond Pierrot különös kalandjának folytatása is.
A képeket köszönjük a Francia Új Hullám Kiadónak.
A borítóképet Pentelényi Pál készítette.
A főoldalon látható képet Andócs Andrea készítette.
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot különös kalandja I.
Töredékek Bikácsy Gergely (szubjektív) filmtörténetéből Robert Bressontól Jean-Luc Godard-ig
Francia Új Hullám Filmművészeti Szakkönyvtár és Könyvkiadó, Budapest, 2017
380 oldal
ISBN: 978-963-89122-4-4
(Sorozatszerkesztő: Pentelényi László)