bezár
 

színház

2018. 01. 25.
Sem romantika, sem illúzió?
Kurt Vonnegut: Isten hozott a Majomházban,- a Terminal Workhouse-tól
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Mikor lehet egy ember hasznos tagja a társadalomnak? Meddig érték az élet, ha a túlnépesedés problémája fenyeget? Mit kezdjünk a nyugdíjasokkal? Ezekre a kérdésekre keresi a Terminal Worhouse legújabb előadása a válaszokat.

Az Isten hozott a Majomházban című sci-fi játék Dömötör Tamás rendezésében debütált a MU Színházban 2018. január 8-án. Kurt Vonnegut korai – kevésbé felkapott – művei között olvasható Göncz Árpád fordításában az azonos című novella, amelyet Dancsecs Ildikó adaptált színpadra. Dömötör Tamás rendezésében a történet egy diktatórikus rendszer víziója, ahol az ember csak addig hasznos tagja a társadalomnak, míg dolgozik. A nyugdíjazás napján pedig javasolt önként és dalolva jobblétre szenderülni, amelynek betartásáról egy agresszív seriff és az aktív eutanáziát gyakorló Kisasszonyok gondoskodnak. Mivel ez a vízió talán nem is annyira távoli jövőben játszódik – amikor a Föld annyira túlnépesedik, hogy már képtelen fenntartani az emberiséget –, a megalakuló Világkormány az érzéki vágyat törli el egy tabletta segítségével, amelyet kötelező szedni. Aki megszegi a szabályt, börtönbüntetésre számíthat.

Szkéné színház

Ebben a droid üzemmódra kapcsolt világban a legfélelmetesebb gonosztevő Billy, a költő, aki az önkéntes öngyilkos szalonok Kisasszonyait választja ki prédájának, és megmutatja nekik az érzéki örömök világának alternatíváit, azaz a társadalomból kitaszított úgynevezett Senkiházivá teszi őket. Két világnézet és két törvény feszül egymásnak, ahol nem lehet egyértelműsíteni, ki is a valódi áldozat.

A Terminál Workhouse egy művészeti társulat, melyet Molnár Gusztáv színész vezet. Nehéz kategóriába sorolni ennek a tíz alkotónak a csoportját, akik azért alakultak hivatalos egyesületté, hogy a legkülönbözőbb módokon és műfajokban valósítsák meg elképzeléseiket, saját projektjeiket.

cimg41917]

A Majomház tanulságos mese a nagy amerikai álom tömegtermelésének következményéről a kis Magyarországon. Ezt az érzetet hívja be a mosolyogtatóan groteszk hatásaival az előadás kellékhasználata: a digitális világ jövőjét jelképező érintőképernyő, amit egy kartonpapírból kivágott virtuális-valóság szemüvegen át lehet nézni, valamint a sci-fi testszkennerként funkcionáló designos morzsaporszívó.  A túlvilágba úszó gondola az OBI katalógusból ismert, összeszerelhető kerti sufni: nincs benne semmi romantika, semmi illúzió. Funkcionalitása egy élőnek tűnő „tévéközvetítésben” merül ki, amikor kapcsolják Billy-t (Molnár Gusztáv), aki épp Nancy-t (Ulmann Mónika) akarja deflorálni és „Senkiházivá” tenni.

Makány Márta jelmezeiben a Kisasszonyok külsője egyszerre elegáns és futurisztikus. A halál-angyalainak groteszksége csak a fehér Kleopátra-parókában és a bokakificamító járásban jelenik meg. Furcsa lépéseikben megmutatkozó altesti zsibbadtságukat próbálják a vágytalanító tabletta mellékhatásaként érzékeltetni.

Az előadás testet öltött komikuma a seriff (Hajmási Dávid) felnagyított – kicsit túlírt – karaktere. Ez a tény a színészi játék lehetőségét is jelentősen kibővíti, amelyet ad hoc, bohóctréfákba illő gegekkel és akrobatikus tigrisbukfencekkel, kukac-kúszásokkal tölt ki. Az első és második felvonás két eltérő világát és értékrendjét, a két szerepet játszó színészek stabilizálják. Így lesz a propagandista, agresszív seriffből családot akaró informatikus, és az ánuszfehérítésen gondolkodó csini Maryből (Gerlits Réka), sminktelen, várandós munkásnő. Billy álruhás megjelenése azonban maszkolás helyett lehetőséget ad egy jutalomjátékra: Horváth Károly az idősebb generáció intelligens eszköztárával és finom kérdéseivel alakítja az öngyilkosságra felszólított népréteget.

És vajon változik valami a deflorált Nancyben? Semmi. Megtörtént, a változás és a választás lehetőségét eldobva magától, a napi penzumát teljesítendő, saját magát zárja a kisházba. Érdekes gondolatokat pedzeget a novella és az előadás egyaránt, hiszen a nyugdíjasok eltartása konstans gazdasági és társadalmi feladat. Megoldás lehet a nyugdíjkorhatár folyamatos emelése, a halálig tartó aktív kor, avagy a novella disztópiája. Csak remélhetjük, hogy az előadás nem ad ötletet senkinek az újításhoz. A rendszer ott győz, de a változtatás joga itt a mi kezünkben van.

 

Kurt Vonnegut: Isten hozott a Majomházban

 

A Terminal Workhouse előadása

 

Pete Crocker, nyomozó: HAJMÁSI DÁVID

Nancy McLuhan, Kisasszony: ULLMANN MÓNIKA

Mary Kraft, Kisasszony: GERLITS RÉKA

Idős férfi: HORVÁTH KÁROLY

Billy, a költő: MOLNÁR GUSZTÁV

 

Produkciós asszisztens: KOVÁCS ZSUZSANNA

Jelmez: MAKÁNY MÁRTA

Technika: VELLA PÉTER

Fény: VÁRADI ANDRÁS

Dramaturg: DANCSECS ILDIKÓ

 

Rendező: DÖMÖTÖR TAMÁS

 

Bemutató: 2018. január 8.

MU Színház

 

Fotó: Bánhalmi András

nyomtat

Szerzők

-- Sárosi Emőke --


További írások a rovatból

A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon

Más művészeti ágakról

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
art&design

A besorolás deficitje
A filmek rejtett történetei a BIFF-en


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés