bezár
 

színház

2018. 01. 15.
A valóság színháza
Egyenes labirintus Hegymegi Máté rendezésében
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Valódi mágus kell ahhoz, hogy egy színjátszásból, versmondásból és cirkuszművészetből összeszőtt alkotás életre keljen – mi több, lehengerlő produkcióvá álljon össze. És Hegymegi Máté nagy mágus. A három műfaj mérföldnyi távolsága sem akadályozhatta meg abban, hogy eljusson a gyerekkor gajdolásától Pilinszky verseinek mélységéig, áthidalja a szigorú szövegszerűség és az artistaprodukciók között tátongó szakadékot, és új értelmet adjon a műfajok keverésének.

Az Egyenes labirintus különös, három rétegű produkció, amely három irányból mozgósítja a befogadót. Nem lehet passzívnak maradni, az Egyenes labirintus egyszerre követel aktív mentális feldolgozást és érzéki figyelmet.

Szkéné színház

A három találkozó műfaj közül kettő is megköti a rendező kezét: Yonderboi versmondásokkal mixelt zenéje határozza meg a darab hosszát, cselekményét, dramaturgiáját és hangulatát, az artisták repertoárja, a bemutatható számok lehetőségei pedig egy kötött eszközkészletként állnak rendelkezésre. Egyedül a színészi játék szabadsága ad annyi mozgásteret, amennyi a három művészeti ág egységgé kovácsolásához feltétlenül szükséges.

A három réteg egyenrangú formálóerőként van jelen, egyik sem szoríthatja háttérbe a másik kettőt. Yonderboi zenei alkotásában hol a jelenetet meghatározó erőként tör fel és árad ki a lírai szöveg, hol pedig porózussá válik, mintha nem is értelemmel bíró szavakból, csupán hangzó játékokból, nyelvtörőkből állna. Nem mindig lehet a verseket az olvasáshoz mérhető figyelemmel nyomon követni, de nem is ez a feladat: olykor csak egy elkapott szó, egy-egy mondatfoszlány vagy hangsúly kapcsolódik a látottakhoz, és alkot velük szövedéket.

Egyenes labirintus

Az elmesélt történet vázlatos jellemvonásokkal építi fel egy idős bohóc figuráját, aki halála pillanatában visszatekint az életére. A két színész – két szomorú bohóc – segítségével négy tételt, négy évszakot követhetünk végig, melyek változásait a zenei anyag tónusváltásain túl a fények színezete is jelöli. Az utazás végigvezet az élet fontosabb állomásain és szerepein: a gyerekkortól a szerelem megtalálásán majd elvesztésén át az apaságig, végül a szorongásig és a búcsú pillanatáig. Az előadás egy szédítő kaleidoszkóp, melyben az emlékek és benyomások többszörös tükrözésben, torzulásban, ismétlésben öltenek testet. 

A bohóc – ahogyan a darab kezdetén Weöres Sándor Önarckép című verse is kimondja – átlátszó, belső mag nélküli figura, aki bárkivel helyettesíthető. A színészi játékban éppen ezért nem az egyénítésen van a hangsúly, a bohócok csupán néhány gondosan kiválasztott pillanatban lépnek az előtérbe, és lendítik tovább az előadást: produkcióikkal lehetőséget adnak a tér átrendezésére, lezárnak és elindítanak jeleneteket, meghatározzák a dramaturgiai fordulópontokat. Jelenlétük soha nem tolakodó, és mindig csak a legszükségesebb, legösztönösebb érzelmek kifejezésére szolgál. Vérbeli szomorú bohócok: könnyedén átadják a sírós világfájdalmat, melyet azonban távol tart a giccstől a humor és a cirkuszi közeg szigorú műfaji meghatározottsága.

A színészbohócok pantomimes játékán keresztül könnyen felfejthető egy viszonylag kerek történet. A darab lényege azonban túlmutat ezen a felszíni történetsíkon, és olyan mélyebb, a jelenlétiséghez, a kimondhatatlanhoz kötődő rétegekhez vezet el, amelyet csak a cirkusz, a líra és a színház érzékeny keresztezése képes felmutatni.

A versek, a zene és a színház alapvetően fikciós műfajok, és a befogadó ennek tudatában dolgozza fel az élményt. Ezzel szemben az artisták teljesítménye közvetlen kapcsolatban van a valósággal: az ábrázolás művészete helyett valódi emberi helyzetekkel szembesíti a nézőt, és kizökkenti őt a megszokott értelmezői pozícióból. Hogyan lehetne elmélyült, távolságtartó bölcsész módjára verset elemezni, ha valaki alig egy méternyire tőlünk épp tényleges vészhelyzetben van? Hogyan volna lehetséges magvas gondolatokat és életigazságokat megfogalmazni a bizalomról és a biztonságról, ha közben ketten épp egy vékony kötéllel a nyakuknál összeakasztva pörögnek a levegőben? Az előadás létre tud hozni olyan pillanatokat, amikor a kötéltáncos tétova lépései közvetlenebbül mutatják fel a járni tanuló kisgyerek bizonytalanságát, mint a közben porózussá tett, töredékesen hallható versszöveg.

Egyenes labirintus

Az Egyenes labirintus párhuzamos kihívások elé állítja a befogadót: egyszerre kell követni a történeti szálat, feldolgozni a lírai szövegből és a zenéből érkező információkat, valamint az artistaprodukciók által kiváltott ösztönös reakciókat. Egyszerre provokál az absztrakt, jelképi síkok elvonatkoztatott értelmezésére, és ad közvetlen hozzáférést a cirkusz zsigeribb, ösztönszintűbb tapasztalathoz.

 

Egyenes labirintus
Elhangzanak Pilinszky János, Weöres Sándor, Szép Ernő, WIiliam Shakespeare, Karinthy Frigyes és Ady Endre szövegei.

Játsszák: Biritz Ákos, Buda Balázs, Farkasházi Ildikó, Fehér Ádám, Kassai Benjamin, Németh Kamilla Sába, Rieberger Norbert, Rieberger-Kiss Borbála, Szoó Regina, Gyabronka József, Pető Kata

Dramaturg: Bereczki Csilla, Garai Judit
Jelmeztervező: Kálmán Eszter
Díszlettervező: Fekete Anna
Zene: Yonderboi: Egyenes labirintus című mix-e alapján
Fénytervező: Payer Ferenc
A jelmeztervező asszisztense: Keszei Borbála

Külön köszönet: Murai Noémi
 

Rendező: Hegymegi Máté
 

Bemutató: 2018. január 8.
MACIVA Művésztelep

Fotó: Urbán Ádám / Fővárosi Nagycirkusz

nyomtat

Szerzők

-- Dohy Anna --


További írások a rovatból

A kripli a Centrál Színházban
Molière A mizantróp című darabja az RS9 Színházban
KIBORULT – színház, vacsora, pótSzilveszter! a Kettőspont Színházban

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés