bezár
 

irodalom

2008. 03. 24.
Avantgárdról beszélni?
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Avantgárdról beszélni? Szerda este a közönséget is aktivizálta a Műcsarnokban az avantgardról, neoavantgardról tartott beszélgetés. Ezt követően Pollágh Péter és Deres Kornélia saját verseikből olvastak, így éles kanyart véve eltávolodtunk a vita hevétől. Végül az est résztvevői és a közönség egy része sörök mellett maradt együtt a Kolibri pincében.

prae.hu

A beszélgetés elején kiderült, aktuálisabb nem is igazán lehetne egy beszélgetés az avantgárdról, hiszen épp aznap alakult meg a Magyar Írószövetségben az "Avantgárd szakosztály". Szentjóby Tamás felhorkant a hír hallatán. Juhász R. József felvidéki performanszművész örömmel beszélt a fejleményekről, mivel várható, hogy az avantgárd és neoavantgárd kutatások, aktusok számára jobb hátteret biztosít így az Írószövetség. Másrészt maga is mosolygott, mondván, nem igazán híve ő a szervezeteknek. Valóban, magam is arra tudtam gondolni, hogy ilyen az, amikor a szerelmet házasság követi - ironikusan szólva is valami új minőség kezdődik.

Szentjóby Tamás, Dánél Mónika, L. Varga Péter, Juhász Rokkó József és Sőrés ZsoltNos, innentől kezdve többfelé ágazott az este története a különböző szereplőknek köszönhetően. Az estet vezető L. Varga Péter, a Prae kritikarovatának szerkesztője, egy elméleti megalapozottságú kérdéscsokorral igyekezett feltérképezni az avantgárd helyzetét. Íme:

A történeti avantgárd hatása; folytonosság vagy diszkontinuitás az avantgárd értelmezhetőségében. A kanonizáció dilemmái: irodalomtörténeti konstrukciók és avantgárd, alteritás, kirekesztettség, párhuzamos kultúra, politika és (szub)kultúra. Nyelvhasználat és a nyelvek kánonja: az avantgárd jel- és nyelvhasználatának mássága, ennek interpretálhatósága, illetve a "konzervatív" kritika preferált nyelvi alakzatai vs. avantgárd. Avantgárd experimentalitás: a vizuális költészet, a hangköltészet és a technomédiumok szerepe a kortárs avantgárdban. A művészet megértése: értelmezés vs. "jelenlét". Experimentális tendenciák, a performansz mint "élmény" és mint "jelenlét" valamint a "hagyományos" befogadás esetleges dilemmái és körvonalazhatóságuk.

A kérdéscsokor elemei közül csupán néhányat sikerült jobban megvilágítani. Ilyen volt például az, hogy a kortárs avantgárdra/neoavantgárdra vonatkozó kérdésfelvetés azért nehéz, mert a meglévő fogalmaink történeti képződményekként alkalmatlanok, az újak pedig mindig aktuálisan jönnek létre. A fogalomzavart jól érzékeltette az alkotás/alkotó körül létrejött vita, melyben az egyik kiindulópont szerint ALKOTNI annyit tesz, mint másoktól megkülönböztetni-elemelni magunkat, ami ellen a klasszikus avantgárd művelői közül sokan hevesen tiltakoznának. Az "alkotó" fogalmának tisztázását, a romantikus alkotóképtől való megszabadulástól a performanszok létrehozóinak hozzáállásáig az is nehezítette, hogy a fogalom tisztázásának szándéka sem egyértelműen van meg esetleg egy avantgárd művészben.

Egy további, emlékezetes közelítés volt az, amikor a jelenkor társadalmának folyamataira Guy Debord A spektákulum társadalma című könyve kapcsán utalt Sőrés Zsolt. Példájában Marcel Duchampnak az esztétikán kívüli térből érkező A forrás című munkája ma óriási összeget ér, a kapitalista világ bekebelezte a tárgyat, és sok pénzt érő avantgárd "művé" avatta.

Tábor Ádám aktív a közönség soraiban isVégül annyit szeretnék szubjektíven megállapítani, hogy bár egymás iránti szimpátiájukról biztosították egymást, a vita szereplői nem igazán beszéltek egy nyelvet. És bár céljaik közt voltak közösek, sőt, még a másik megértésének igénye is megjelent, az egész este inkább egy szakadozott film helyenként igen intenzív, fragmentált hatását keltette. Ennek megfelelően a közönség is egy-egy szálat vett fel, fejtett ki - termékeny és nem termékeny félreértések gyakori alkalmazásával. Ilyen témák voltak például: milyen az avantgárd művész, miért épp az Írószövetség foglalkozik az avantgárddal, stb.

Faszvillantó romantika?

A második ülésben Barta András vezette fel Deres Kornéliát és Pollágh Pétert. Rövid eszmefuttatásában rámutatott, hogy Pollágh megélt, és nem kísérleti költészete a posztmodern ellenében megy. Mégpedig oly módon, hogy újra felépít egy szubjektumot, Barta szavaival élve "asztalraszarós, kőkemény, faszvillantó romantika" ez. Mégpedig nem a játékosságával tűnik ki, hanem a gondos szóválasztással, melynek a prozódia kevésbé, mint inkább a gondolat és a szavak adják az alapját. Deres Kornéliáról megtudtuk, hogy a Telep-csoport tagja, a Puskin utca szerkesztője, és hogy a "litera bemutatja" rovatban olvasható talán a legnagyobb gyűjteménye, ahol Kemény István bevezető esszéje visz közelebb hozzá.

A felolvasás során valóban Deres literán is olvasható "apa-versei" következtek. Szépen, higgadtan. Az apa folyton a természettel babrál, egy emberi környezetben létrehozott természettel. Mint aki menekül a mindent szétbeszélő, szétcsevegő, szeretetreméltó család elől.

Pollágh aztán - rácáfolva arra, hogy faszvillantó hírét igyekeztek épp kelteni -, készülő kötetéből olvasott egy ciklussá rendeződő sorozatot, melynek középpontjában "a dédi" áll - igen, egy dédnagymama (tehát nem az avantgárd dada egy torzított változatával álltunk szemben), aki a családokon belül az aszexualitás jelképe is lehetne. Pollágh verseit hallgatva úgy éreztem, Mándy Iván feltámadásának lehetek tanúja. Olyan melankóliával szemlélni a pusztulást és az ott jelenlévő viszonyokat, ahogy azt talán csak a mostanság nem igazán a figyelem középpontjában álló, nagy képességű, de szerény városi író tudta.

Az ilyen estek velejárója, hogy a társaság tagjai mintha egy belső, "maradjatok együtt!" felszólításnak engedelmeskedve nem kezd szétszéledni. Ezúttal a Kolibri pincében folytatódott az este és a vita.


Fotó: Ésik Anita
nyomtat

Szerzők

-- Balogh Endre --

A prae.hu művészeti portál alapító-főszerkesztője, a PRAE.HU Informatikai és Kommunikációs Kft. ügyvezetője, a Prae Kiadó vezetője. 2009-2011 a József Attila Kör Irodalmi Egyesület (JAK) elnöke. Önálló prózakötete: A parazita (2008, FISZ). Weboldal: www.baloghendre.hu


További írások a rovatból

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről
Claudia Durastanti az Őszi Margón

Más művészeti ágakról

Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
Kurátori bevezető
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés