bezár
 

színház

2017. 10. 30.
A pite ereje
Ádám almái a Radnótiban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Muszáj feldolgozni minden traumát? Elfojtható az élmény, akár egy életen át, vagy mindenképp szembe kell nézni vele? Ezeket a kérdéseket boncolgatja az Ádám almái című dán-német film színpadi változata Szikszai Rémusz rendezésében, a Radnóti Színházban.

Groteszk, skandináv humorral megspékelt történet Anders Thomas Jensen Ádám almái című dán-német filmje. A 2005-ös film közönségsikere után tizenkét évvel a művet két magyar rendező is színpadra állította idén. Pécsett Paczolay Béla rendezte, a Radnótiban Szikszai Rémusz, és mindkét helyszín Kovács Krisztina színpadi adaptációját alkalmazták.

Szkéné színház

A történet Dániában játszódik, ahol a börtönviselt emberek a kötelező három hónapos reintegrációjukat töltik, jelen esetben a gyermeki lelkesedéssel megáldott Ivan (László Zsolt) parókiáján. Csupa hétköznapi figura. Gunnar (Schneider Zoltán) züllött alkoholista, aki nőket erőszakol meg, és egykor teniszező volt. Khalid (Rusznák András) a pakisztáni benzinkúti rabló és Paul (Bálint András) az egykori auschwitzi tiszt. Ide érkezik a neonáci Adam (Pál András) és azt a feladatot kapja, hogy óvja meg a (jelenkori éden)kert egyetlen almafáját, majd süssön belőle almás pitét a harmadik hónap végén. És itt jönnek a nehézségek: a fát ellepik a férgek, madarak tépázzák meg a termést, és kikerülhetetlenné válnak a karakterek személyes traumáiból adódó konfliktusok.

A pap karakterében egyértelműen megjelenik a világból kivonulás ideája, ezt a hit biztosítja számára. Szikszai szócsőként használja a figurát, és egy interjújában így nyilatkozik erről: „… egyre többen döntünk úgy, hogy kivonulunk a hétköznapokból. Kreálunk magunknak egy világot, ami legalább részben független a napi forgatagtól, mert különben megbetegít…”. Ivan agydaganata miatt tagadja a valóságot és minden nehézséget a Sátán próbatételeként magyaráz. Egy megszépített buborékvilágot kreál magának, ahol fantáziavilágát valósággá vetítve focizik és futkározik a teljesen béna fiával. Jelszava „Isten velem van!” Adam koponyáján lévő tetoválásban is visszaköszön „Gott mit uns” csak éppen a hitleri értelmezésben. Konfrontatív személyisége mindenáron meg akarja dönteni Ivan hitét és visszarángatni a valóságba, ahol öngyilkos felesége szelleme (Csomós Mari) eszköztelenül megrekedve két világ között, de mindig vele van. Persze ezt lehet az isteni próbatételként is értelmezni, hiszen egyetlen monológjában Jób könyvének történetét mondja el: „Az Úr adta, az Úr elvette, legyen áldott az Úr neve!” (Jób 1,21)

Mindannyiu(n)k életét átszövi a fájdalom, a tehetetlenség és a kiszolgáltatottság. És van a kínoknak az a szintje, ahol már csak a hit marad. Megható a kép, ahol Khalid harangozókötélen lengedezve elbeszéli családja kivégzésének történetét. Durva és fájdalmas a náci csapat nézőtér melletti berobogása és a kegyetlen fegyverropogás. Szerencsére Szikszai nagyon érzi az arányokat. Mielőtt túlságosan mélyre csúsznánk, mindig segít a humor és Dr. Kolberg (Gazsó György) egyre véresebb eszköztára helyre billenteni a hangulatot. A gyorstüzeléseknek nemcsak a vérkapszulák esnek áldozatul, hanem a fán lakmározó madarak és Gunnar macskája is. A fentről aláhulló kövér preparált dög pillanata vastapssal egyenértékű hahota hullámot generál, és lendíti tovább a mesét. A humorbonbonokat segíti Pater Sparrow látványtervező kreatív helyszín- és kellékmegoldásai. Általa kaphat a Radnóti pici színpadán teret a konyha, a kert, a templom és a benzinkút egyaránt.

Adam pálfordulása (hajat növeszt, Iván segédjeként ott marad, és tűri az új lakóktól a pofonokat) azonban nyitott marad. Nincs adekvát utalás a megvilágosodására. Nem logikus, miért marad mégis ott a három hónap után. Miért süti meg az egy darab muffin-pitét? Ezekre válaszokat nem kapunk, azonban két lélekemelő produkciót igen. Újvári Milán táncművész varázslatos szólója a kerekesszékkel élők álmaiba enged bepillantást. A záróakciókissé szetimentális. Az egyház és a társadalom perifériáján élők segítő szolgálatának filozófiáját tágítja. A társadalmi érzékenyítés céljából a Baltazár Színház tagjai előadásában megszólal az Örömóda és a a teret átjárja a Down-szindrómások jellegzetes szeretetenergiája.

Szélsőséges érzelmi amplitúdót és farkaséhséget generál az előadás. Gondolkodásra, szeretetre és almáspitére csábít. Nosza rajta, fogyasszuk őket!

 

Anders Thomas Jensen: Ádám almái

 

Ivan: László Zsolt

Adam: Pál András

Gunnar: Schneider Zoltán

Khalid: Rusznák András

Sarah: Radnay Csilla

Dr. Kolberg: Gazsó György

Paul: Bálint András

Holger: Kelemen József

Christopher: Újvári Milán

Aki veled van: Csomós Mari

Néhány bőrfejű, műtősfiúk, két benzinkutas, Nalle / Björn, a két újonc Hajdu Tibor eh.

Konfár Erik eh.

Vilmányi Benett eh.

Közreműködik: Erdős Balázs, Fehér Dániel, Keresztes Anna, Kocsi Zsófia, Kovács Anna, Kovács Veronika, Medetz Attila, Pátkai Andrea.

Köszönet a Baltazár Színháznak és Elek Dórának.

 

Jelmeztervező: Kiss Julcsi

Díszlettervező: Pater Sparrow

Világítás: Baumgartner Sándor

Ügyelő: Kónya József

Súgó: Farkas Erzsébet

A rendező munkatársa: Ari Zsófi

 

RENDEZŐ: SZIKSZAI RÉMUSZ

 

Bamutató: 2017. október 21.

Radnóti Színház

 

Fotó: Dömölky Dániel

 

nyomtat

Szerzők

-- Sárosi Emőke --


További írások a rovatból

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a Városmajorban
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Kurátori bevezető
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés